|
Dags att flagg för årets fågelräkning. Läs mer på SOF's hemsida! Sveriges ornitologiska förening
Bra att du flaggar för fågelräkningen, Wilmer!  Självklart deltar jag om jag har möjlighet. Risken är att jag är borta hela lördagen (storauktion hos Oslo akvarieklubb) men på söndagen är jag förhoppningsvis ledig. Olle
Meriona
04-01-2011, 11:05
Jag får låta bli, jag tror inte min chef skulle ha nåt försåelse för att jag sitter i fikarummet och räknar fåglar. Åtminstone inte på arbetstid, och på helgen vette sjutton om jag har lust att sitta där.
Klart man räknar! Har för första gången sett en gråsparv vid vår knut...Den stannade en vecka och åt i ett sträck, sen försvann den...
Olle, tror det är för din skull de utökat dagarna  Jag har hängt upp SOF's utskick på kylskåpet för att komma ihåg, gör jag en tråd ökar chansen ytterligare. Sambon har också ryckts med i fågelspaningen och fyller glatt på alla matare och pysslar. Meriona, du kan kombinera marsvinsgos och hjälpa till med räkningen här Noak, sambon påstår att vi haft gråsparv här men jag har ingen sett.. Det går åt mängder med mat, men artrikedommen, nja. Har inte ens sett hackspettarna på evigheter.
Meriona
04-01-2011, 22:56
CITAT (Wilmer @ 04-01-2011, 21:04)  ..... Meriona, du kan kombinera marsvinsgos och hjälpa till med räkningen här  Låter toppen tycker jag!  Gråsparvar såg jag här i grannkvarteret häromdagen.
Jag deltar för 3dje året och ska göra som de föregående åren. Räkna under 1 timma (mellan 13-14), de dagar jag har möjlighet. Ingen större uppoffring. Man sitter där och spanar, inomhus, med en kopp kaffe, en penna och lite papper. Ganska trevligt, faktiskt.
Meriona
11-01-2011, 19:19
Puttar upp tråden lite.
CITAT (omk @ 09-01-2011, 01:30)  Jag deltar för 3dje året och ska göra som de föregående åren. Räkna under 1 timma (mellan 13-14), de dagar jag har möjlighet. Ingen större uppoffring. Man sitter där och spanar, inomhus, med en kopp kaffe, en penna och lite papper. Ganska trevligt, faktiskt.  Precis, så gör vi också. Jag har faktiskt varit med sedan starten (fick tips här) men jag har bott på 4 ställen.. Så statistiken i mitt namn är inte tillförlitlig, de får gå på adress.. Meriona, precis därför letade jag upp tråden
Meriona
13-01-2011, 21:08
Vilken timme är det som jag ska komma och räkna?
CITAT (Meriona @ 13-01-2011, 21:08)  Vilken timme är det som jag ska komma och räkna?  Mellan 10-11 eller 15-16 tror jag är bra
Meriona
13-01-2011, 21:39
CITAT (Wilmer @ 13-01-2011, 21:35)  Mellan 10-11 eller 15-16 tror jag är bra  Jaha alla dagarna då? Många pippisar försvann här när det blev milt, hur blev dte på landet?
Samma här, men sedan åt de slut tillochmed på de svarta fröna de inte äter så gärna annars. Vips!
Alla dagarna, hm. Jag jobbar fredag och måndag..
Överbölingen
16-01-2011, 01:00
Ska försöka att komma ihåg. Blir 29 em och resten. Annat att göra den 28.
Meriona
26-01-2011, 19:20
Behöver man använda något avancerat papper för statistiken, eller går det bra med vanligt rutat?
Du kan maila ditt resultat till SOF, eller skriva ut deras rapporteringsmall och skicka in. Mer information finns här: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1Olle
Idag börjar det!  Olle
Jaaa!! Startskottet har gått. Sambon har laddat matarna, nu är det fågelspaning i faggorna.
Ingen trängsel på matplatsen än så länge. En koltrast, en talgoxe och två blåmesar. Samt utom tävlan fem rådjur, två ekorrar och en rådjursdrivande hund ett par gånger. (Mattes förvånade reaktion när jag knackade på: "Var han ute?"  ) Olle
Hur går det med ert räknande? Mitt resultat för dagen är inte särskilt imponerande:
Koltrast 2 Talgoxe 5 Blåmes 5 Nötväcka 2
Var är nötskrikorna som alltid brukar vara här? Entitorna? Hackspetten?
Olle
 Förlåt, men vi hade ett liknande fiasko... Meriona kom hit, vi fikade och räknade. 2 svartmes 2 Talltita 1 pilfink 1 gulsparv Talgoxar och blåmesar kom i flock efter en stund, men innan jag hunnit fundera på att räkna samman blev det totalt fågeltomt- långt före solens nedgång. Inte en enda mer fågel innan Meriona åkte. Jag tror jag ska försöka räkna i morgon istället, haha.. I morse var det några fler. Kanske man borde notera vädret när man räknar också, för det gör stor skillnad, uppenbarligen! När kvällen kom låg hackad talg, smulade talgbollar, havre och ägg KVAR detta hos fåglar som käkat över 100 kg solrosfrön, snart 25 kg jordnötter, 10 kg hampfrön, havre, undulatfröblandning, äpplen, ren talg mm mm. i vinter. Tack Meriona för beöket i allafall
Ingela i Segersberg
29-01-2011, 20:10
Likadant hos mig! Ovanligt lite fåglar vid fågelborden. Kanske beror det på väderomslaget? Ska försöka räkna imorgon.
Det gör det säkert. Jag hade faktiskt fler på morgonen, ska se i morgon morgon istället..
Huggorm
29-01-2011, 23:01
Jag hade tvärtom ovanligt mycket fåglar idag, det kanske var hit era försvann? Men jag räknade tyvärr inte. Skall göra ett försök i morgon.
 Inte sno våra fåglar..
Meriona
30-01-2011, 10:02
CITAT (Wilmer @ 29-01-2011, 19:42)  ... Tack Meriona för beöket i allafall  Tack själv för att du lärde mig hur en svartmes ser ut.  Samt marsvinsmys, det var såklart bara för den sakens skull jag kom.
Huggorm
30-01-2011, 11:13
Men hur är det tänkt att man skall räkna? Man måste ju nästan räkna så många som man ser samtidigt, räknar man varje gång man ser en fågel så kan det ju vara samma individ som flyger fram och tillbaka många gånger?
Jag har kommit fram till detta nu:
Talgoxe 4 Blåmes 4 Entita 2 Nötväcka 2 Domherre 6 Pilfink 14
Aningens osäker på om det verkligen är pilfink, men jag vet inte vad det skulle vara annars
Huggorm, jag väljer ut en art åt gången och räknar så många jag kan se SAMTIDIGT. Vissa är det lätt att göra på, tex. gulsparv/pilfink som gärna grupperar sig emellanåt, andra som talgoxe, blåmes som fladrrar runt som individer är en utmaning. Bara att uppskatta. På SOF's hemsida finns endel bilder att indentifiera utifrån, annars är det googla och fågelbok som gäller.. EN/Talltita känner jag skillnad på sedan jag lärt mig lätet.
I dag "vimmlar" det av fåglar!! I allafall jämförelsevis.
Har inte klart min slutrapportering än..
Mycket bättre idag än igår här också! Nio arter hittills, bl a svartmes som jag inte ser så ofta.
Olle
Fredag var det klent med fåglar. Visst, några "trogna" blåmesar och talgoxar fanns ju där, men inga lite "större" fåglar alls; typ koltrast, nötskrika, större hackspett. De brukar ju vara här, men ....
Jo, skatorna är ju här, men de håller mest på med sina bon, nu. Kvirrar och kvirpar och håller på som bara den ! Dessutom matas de på andra sidan huset, med överbliven kattmat ...
MEN !! Lördaglunch hade gulsparv och grönfink rena orgier kring matningen !!! Tror jag fick ihop det till kanske 25-30 gulsparv och 10-15 grönfink. Talgoxe o blåmes ökade också något i mängd, men de svirrar och flaxar runt, så det är lite svåra att räkna. Kanske 6-7 talgoxe och 4-5 blåmes.
Nötväckan har jag inte sett överhuvudtaget i helgen, trots att den (+ dess 2 kompisar) varit ganska trogna utfodringen under dec och jan, men nu - puts väck !! Inga domherrar heller, trots att de varit här ganska nyligen.
Söndag (idag alltså) var det tidigt upp till jobbet och sen hemkomst, så idag har jag inte räknat alls.
Ser fram emot morgondagen !!
Mitt söndagsresultat:
Nötskrika 6 Skata 2 Koltrast 2 Blåmes 5 Talgoxe 4 Entita 1 Svartmes 1 Nötväcka 2 Större hackspett 1 Gulsparv 1
Olle
CITAT (Huggorm @ 30-01-2011, 11:13)  Men hur är det tänkt att man skall räkna? Man måste ju nästan räkna så många som man ser samtidigt, räknar man varje gång man ser en fågel så kan det ju vara samma individ som flyger fram och tillbaka många gånger? --- Ca 4 minuter in i Gomorron Sverige i fredags så förklarades hur man skulle göra när man räknade fåglarna. Här var det ovanligt många fåglar i helgen men jag räknade inte iaf.
smuleborg
31-01-2011, 19:58
Det blev inte i år heller. Visst skulle vi kunna fuska och göra en "uppskattning" (mot bakgrund av den senaste tiden); bl.a. 6 domherrepar (= tolv stycken som i stort sett varje dag besökt fastigheten). Större variation än tidigare år, vilket kan bero på att vi utfordrar (ja, ja, för för egen skull) på ett annat sätt än tidigare år.
I svaga stunder (erkänner) önskar jag att vi placerat alla femtioelva fröautomater i närheten av huset; för att få fina bilder... Nu hänger de i tomtens utkanter (och vissa utanför) och när jag närmar mig med kameran är i vart fall är domherrarna puts väck (och nästan alla andra också); de sätter sig högst upp i lönnen (eller högst upp i asp och gran utanför tomten) och glor ner på mig - Ska hon inte gå in? De skrattar väl näbben av sig. Jag har ännu inget teleobjektiv.
Huggorm
31-01-2011, 20:14
CITAT (smuleborg @ 31-01-2011, 19:58)  Det blev inte i år heller. Visst skulle vi kunna fuska och göra en "uppskattning" (mot bakgrund av den senaste tiden); bl.a. 6 domherrepar (= tolv stycken som i stort sett varje dag besökt fastigheten). Större variation än tidigare år, vilket kan bero på att vi utfordrar (ja, ja, för för egen skull) på ett annat sätt än tidigare år.
I svaga stunder (erkänner) önskar jag att vi placerat alla femtioelva fröautomater i närheten av huset; för att få fina bilder... Nu hänger de i tomtens utkanter (och vissa utanför) och när jag närmar mig med kameran är i vart fall är domherrarna puts väck (och nästan alla andra också); de sätter sig högst upp i lönnen (eller högst upp i asp och gran utanför tomten) och glor ner på mig - Ska hon inte gå in? De skrattar väl näbben av sig. Jag har ännu inget teleobjektiv. Fortsätt kämpa, domherrarna verkar ha lätt för att vänja sig. De var väldigt skygga i början, men nu hör de till de minst skygga
smuleborg
31-01-2011, 20:31
Tack Huggorm, men jag undrar jag... Samtidigt som jag tycker det är bra att domherrarna och andra fåglar är på sin vakt. Rovfåglar på lur (visst, det är naturens gång). Vi har två katter, varav den ena dessvärre är en duktig jägare. Men framför allt; vilda djur ska naturligtvis vara vilda (inte tama). Till nästa vinter har jag ett tele, det har jag lovat mig själv. Det är ju framför allt på vintern, man kan ta fina fågel-/djurbilder; locka dem med mat, inte sant?
Huggorm
31-01-2011, 20:34
CITAT (smuleborg @ 31-01-2011, 20:31)  Tack Huggorm, men jag undrar jag... Samtidigt som jag tycker det är bra att domherrarna och andra fåglar är på sin vakt. Rovfåglar på lur (visst, det är naturens gång). Vi har två katter, varav den ena dessvärre är en duktig jägare. Men framför allt; vilda djur ska naturligtvis vara vilda (inte tama). Till nästa vinter har jag ett tele, det har jag lovat mig själv. Det är ju framför allt på vintern, man kan ta fina fågel-/djurbilder; locka dem med mat, inte sant? Eller på högsommaren och hösten, då kan du ta fina bilder på fågelungar som just lämnat boet och ännu inte riktigt förstått att de skall vara skygga
Idag (måndag) var det också glest bland besökarna. Väldigt glest, faktiskt. Ungefär som i fredags. 3-4 talgoxar, 2-3 blåmesar och 6-7 gulsparv. Såg inte en enda grönfink alls, trots att de var så många i lördags. Skatorna stannar kvar hos mej, troligen mera pga bobygge än fågelräkning ... Annars inga "större" fåglar alls. Beror det på vädret ? Här har varit plusgrader hela dan, ingen sol, nästan ingen vind. JO, förresten 2 korpar flög över och kraxade, när jag hämtade posten, fast de stannar ju knappast till vid fågelbordet !  Vårliga i vilket fall !!
smuleborg
31-01-2011, 21:47
Tack igen, Huggorm.
smuleborg
31-01-2011, 22:01
Det slår mig, ni som rapporterat; förhållandevis "glest". Det beror så klart på var man bor, och hur man bor; och om man "matar" (för sin egen skull). Vi har bl.a. några fröautomater på framsidan (vid tomtgränsen), när jag traskar ut är det ett myller av småfåglar, och som far sin kos när jag närmar mig. De andra fröautomaterna är mer "skyddade"; fåglarna "störs inte" av att jag går ut och sätter mig i bilen eller traskar runt huset. Vi ska inte ha några fröautomater på framsidan nästa säsong. Men i igår, när vi härjade på vedbacken (inte bara med klyvyxa, motorsåg också) vart det knäpptyst. Det kan inte hjälpas.
Min rapport.. Som sagt, talgoxar och blåmesar är inte lätta att räkna, men vi har mer blåmes än talgoxe, tror det var likadant förra året? Får kolla. Större hackspett 1 Pilfink 4 Koltrast 1 Talltita 2 Domherre 2 Svartmes 2 Blåmes 10 Gulsparv 1 Talgoxe 7 Nötväcka 4 Nötskrika 2 Skata 3 Nästa helg kommer vi väl bli överflugna av rariteter  Verkar som de flesta av oss har mindre fågel nu i värmen än innan!
Huggorm
31-01-2011, 22:43
Verkar som nästan alla har skator utom jag. Saknar verkligen skatorna, hoppas det flyttar hit ett par. Och koltrast, mina flyttade i höstas, men ni andra verkar ha era kvar?
Skatorna kommer bara förbi ibland, flyger över åkrarna under sommaren, men de bor inte nära oss. I går var de förbi en sväng, lockades nog av det extrafyllda matbordet. Jag hade gärna sett ett skatbo på tomten!
Fågelvägen
01-02-2011, 11:30
Jag skulle vara mycket gladare utan skator. Jag har på nära håll sett skatorna flyga iväg med koltrastens ägg, det ena efter det andra, och äta upp dem. Skatorna har också lärt sig klänga på tallstammen där jag petar in margarin+havregryn+nötter för småfåglarna. På 10 minuter äter skatorna upp mesarnas, hackspettens och nötväckans hela dagsranson. Nej, de får gärna bo någon annanstans!
Sitter nu och dricker kaffe, myllrar av fåglar så det inte ens går att räkna tur det inte var förra helgen - eller nå't
Jag hade inte möjlighet att delta i räkningen, men helt allmänt har jag märkt att antalet fåglar på mina fågelbord minskat. förra vintern köpte jag 3 säckar solrosfrön som gick åt, denna vintern har inte ens en halv gått åt, inte ens jordnötterna verkar smaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|