Full version: Fullt under lysrören
abbbe
... tänkte på en sak. Skulle gärna vilja så några speciella fröer nu, så de hinner blomma och sätta frukt till vår. Och då kom jag på att jag har en elektronisk insektsdödare i källaren. Elektroniska insektsdödare har UV-lysrör. UV-rör är blåvita till färgen och liknar dagsljus nästan till 100%. Men UV:t då... Dessa UV-rör är dock inte de allra kraftrigaste så UV:t är ganska lågt, ungefär som en solig dag i mars/april kanske? Ingen aning hur stark, men man bränner sig inte lätt i alla fall. 10 W är rören i alla fall. Kanske en tokig idé, men är det värt att pröva odla under dessa rör? Eller bränns grodderna? Som sagt, är säker på att UV-strålningen är svag från dessa rör.

Och nej, annars har jag inte det minsta plats då jag bor i lägenhet, och där man kan ha lysrör är det fullt redan.
Meriona
Intressant fråga, men nåt svar har jag inte. Du kanske kan prova med bara några få? Så vet du sen.
Myosotis
Ingen aning om det är rätt ljus?
Hittade en solros som har grott i krukan där kaffeplantan står, funderade just om man kan få den att överleva utan specialljus. Lyckas det har den ju ett rejält försprång sen.

(Förklaringen måste vara att jag går omkring med hönsgodis, bl.a. solrosfrön, i fickorna. Men hur den har hamnat i krukan har jag ingen aning om.)
kerstin z5-6
Går det med vanliga kallvita kan väl dessa gå , men säker är jag inte
Tummelisa
tror inte dom rören har så mkt att tillföra det som växer. men du får mer än gärna prova, för det vore kul att höra om det blev ngn skillnad.

de små vanliga kompaktlysrören som sitter i arbetslampor och så tror jag skulle passa dina behov lite bättre
Bassam
Hej
Jag läste idag att de är farliga, i alla fall är det bra att använda andra ljus som vit lysrör, som jag använder i min salong.
H:Bassam

Obs :

Tja!
Uv ljus är lika skadligt för växter som för oss. Purple har nästan inget, vad man gör är att optimera de frekvenser som är mest användbara för växten.PUR står för Photosynteticaly Useful Radiation och är huvudsakligen en blandning av blått och rött, med mycket lite gul/orange. Jag har 220W röd LE och 48W Purple och man ser hur topparna sträcker sig dit. Det jag tyckte var intressant i videon var att trixen skulle vända sig och fungera som en lins.

Kan vara kul att se lite olika spektrum. Först ser vi tydligt mängden Uv i Purple. Sedan spektrum i en MH......... En HPS......... och en Purple

Skalorna är olika men man kan se att Purple har mer strålning i de frekvenser som man tror plantor lättast tillgodogör sig. Jag använder sticklingar från samma moder och samma förutsättningar för övrigt, och märker en markant skillnad. De Purple jag har är rör Slimline T5. Mycket lätta och lättmonterade med en högpolerad reflektor till varje rör. Tittar man på min 220W LE, så ser man att en stor del av ljuset strålar in mot centrum, inte bra. Så jag tänkte övergå till denna typ av rör som finns i många olika spektrum som man kan kombinera till eget behag.
Jag ser att allt fler provar Purple, så vi borde se mer information så småningom.

Lev&Lär. Stone

[attachment=57368:uv1.jpg] ,[attachment=57369:uv2.png]
Meriona
Ja du Bassam, är det du skrivit under Obs din egen text eller inklippt? Är det inte din egen tycker jag att det klart ska framgå!
abbbe
Jag håller på o testar bara så ni vet. Lite håller på och gror så ska testa och se vad resultatet blir.
UV är inte skadligt för växter om de är vana vid det, förutsatt att det inte är kraftigare än de är vana vid. Skulle detta experiment gå bra, har jag plantor som redan tål lite UV vid utplantering, då blir de inte lika lätt solskadade när man planterar ut dem, smarta va!? Men som sagt, om det nu är någon UV att tala om i dessa rör...
Tummelisa
frågan är nog snarare om det är ngn ljusstyrka att tala i i röret du talar om.
Bassam
Hej

Jag skrev först min tänker men under Obs jag skrev vad andra vet mera än mig, jag försöker hela tiden ger bra informationen som jag vet och andra .

Obs

den här korta våg ljus är farliga men ser inte på direkt men ser fram tiden , varför ska man pröva farliga saker .

H:Bassam
abbbe
CITAT (Tummelisa @ 07-01-2011, 11:31) *
frågan är nog snarare om det är ngn ljusstyrka att tala i i röret du talar om.

Jo, jag fattade det i alla fall. Än så länge verkar det gå bra. Groddarna har inte spruckit fram än, men deras ryggar blir i alla fall gröna.

Med "spruckit fram" menar jag att hjärtbladen inte har slagit ut än.
Tummelisa
berätta
hur verkar det. är du van med dom fröerna. är groddarna taniga eller ihoptyckta, eller ser dom bra ut???

undrar nyfiken
abbbe
Sommarmalvor... än så länge är de kompakta och fina, verkar fungera alltså.
Sen har vi lite paprikor som precis har börjat gro.
kerstin z5-6
Gro lär de göra- frågan är mera hur ser de ut efter 5 veckor?
abbbe
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2011, 20:32) *
Gro lär de göra- frågan är mera hur ser de ut efter 5 veckor?

Precis och det är det jag också vill veta vet du.
Meriona
Spänningen stiger... bravo.gif
abbbe
Oj, hade glömt denna tråd. Men måste berätta att det funkade! Det blev inte bättre än vanliga lysrör, inte heller sämre. Men inget tar ju dagsljusets plats, så det kunde ha gått bättre.

Om det inte framgick innan hur jag gjorde, så berättar jag det nu. Jag sådde Abutilon. De fick stå vid ett trång litet fönster när det var ljust ute. När det började bli mörkt sattes insektsdödaren på.

Har tyvärr inga bilder. Det kändes aldrig som en höjdare att ta bild på några groddar framför en insektsdödare.
squamata
Vad står det på lysröret ?
Säkert att det är UV strålning i det ?
Är det inte bara blått för o dra till sej myggen ?
Det är väll inte röret som dödar utan några trådar runt röret ?

Eller förstår jag fel ?

Sen går ju inte UVstrålning genom tex glas. Tex om man ska ha uvljus till sköldpaddor o dyl.

Hälsningar reptiltoken smile.gif
abbbe
CITAT (squamata @ 01-04-2011, 01:18) *
Vad står det på lysröret ?
Säkert att det är UV strålning i det ?
Är det inte bara blått för o dra till sej myggen ?
Det är väll inte röret som dödar utan några trådar runt röret ?

Eller förstår jag fel ?

Sen går ju inte UVstrålning genom tex glas. Tex om man ska ha uvljus till sköldpaddor o dyl.

Hälsningar reptiltoken smile.gif

Ja det är UV-strålning i det och det står inget särskilt på UV-rören, bara 15 W. Hur mycket UV? Lite, troligtvis oskadligt lite är det - skulle tro att det ligger på UV-"skala" 1 eller 2. En del mygg hade kommit ja och... ja det finns elektriska trådar runt om rören.

Som sagt använder inte den längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon