curman
Hallå
Jag har vattnat med Pyrex-N pga invasion i krukorna, och undrar nu om någon vet hur länge växterna "behåller" giftet i sig? Funderade på detta eftersom jag gärna vill äta av den spanska pepparn jag odlar nu. Det dröjer ju några månader innan det är dags men iallafall. Hur länge får man räkna med? Eller får jag helt enkelt acceptera att de är giftiga nu?

Tack för hjälpen.
Micke
Det borde ju stå på förpackningen. Lusläs den.

Micke
*Felix matte*
När jag köpte Pyrex N, frågade jag blomsterhandlarn om medlet var giftigt
eller farligt att inandas.... Absolut inte svarade han.... Spraya på du bara , det är helt ofarligt!

På flaskan står att det kan vara farligt vid inandning och hudkontakt!!!!
men där står ingen info om plantorna blir giftiga.
Texten är så liten att jag får ta förstoringsglas till hjälp mad.gif Effektivt var det iaf mot småkrypen.
*Felix matte*
Gjorde sökning på google och hittade detta
Åsa, mälardalen zon 2
Pyrex-N är tekniskt sett inte godkänt för ätliga växter. Men tittar man på andra medel med pyretrin i på kemikalieinspektionens hemsida så kan man dock hitta info som ex. "Behandling av ätliga växtdelar får inte ske senare än två dagar före skörd" så ska du inte skörda förren om flera månader är det definitivt ingen fara att det finns gift kvar.
Micke
Den längsta karenstiden jag läst om på förpackningar till pyretrin-preparat är (för vissa växter, som t.ex. dill) sju dagar - här i Finland. Preparaten här har ju andra namn och tillverkare, men skillnaden borde inte vara stor. Håller med Åsa, om du ska skörda först om några månader är det ingen fara.

Micke
curman
Tack alla!
Jag tycker man får för dålig information om gifterna när man köper.
Usch den där listan var ju läskig (kemilistan). Tänk vad många olika medel som jag såg i blomsterhandeln häromdan som klassas som förbjudna! Vissa sorters Pyrex var med där.

Ja man vet inte vad man ska tro. Det kanske är farligt egentligen att hålla på med sånt men man tröttnar ju på odjuren i krukorna som bara vill förstöra.
Ingrid på Västkusten
Pyrex är vattenlösligt och ett kontaktgift så bara skölj av det Du tänker äta. Efetrsom inget gift tas upp av växten är det helt ok att använda. Håller med om att man ramlar baklänges av infon på flaskan!!!
De Pyrex som ahr flera dagars karenstid är ju de professionella sorterna....och även de ä vattenlösliga. Vårans sort klingar av på ca en dag.

Hälsar ingrid
curman
Tack! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon