elth12
Vi ska bygga träväxthus till våren och kommer inte att göra något arbete själv, men jag vill ändå ha full koll på hur det ska göras. (Enligt devisen "Förtroende är bra, men kontroll är bättre"). Växthuset ska vara i trä och glas på mur och på ca 18 kvm.

Jag har försökt läsa på och tror mig ha förstått att man ska gjuta en sula på frostfritt djup, mura lecablock under mark och sedan (i vårt fall) tegel ovan mark.

Min fråga är: Kan man gräva en "ränna" i rätt djup och i denna lägga grus och sedan armera och gjuta sulan, för att slippa bygga en gjutram?

Grävdjupet för golvet (ska ej ha bäddar) kan väl vara väsentligt mindre än för väggarna? ...och skulle då inte påverka ovannämnda ränna, som skulle hamna lägre.

Jag har tiotusen fler frågor, men börjar med denna för att se om jag får svar!

Vänliga hälsningar från Malmö
Elin
Kullatorpet
CITAT (elth12 @ 04-01-2011, 10:25) *
Vi ska bygga träväxthus till våren och kommer inte att göra något arbete själv, men jag vill ändå ha full koll på hur det ska göras. (Enligt devisen "Förtroende är bra, men kontroll är bättre"). Växthuset ska vara i trä och glas på mur och på ca 18 kvm.

Jag har försökt läsa på och tror mig ha förstått att man ska gjuta en sula på frostfritt djup, mura lecablock under mark och sedan (i vårt fall) tegel ovan mark.

Min fråga är: Kan man gräva en "ränna" i rätt djup och i denna lägga grus och sedan armera och gjuta sulan, för att slippa bygga en gjutram?

Grävdjupet för golvet (ska ej ha bäddar) kan väl vara väsentligt mindre än för väggarna? ...och skulle då inte påverka ovannämnda ränna, som skulle hamna lägre.

Elin

Jag är nog inte helt rätt person att fråga, men vi gjorde vårt själv. Det finns bilder i mitt album, kanske det kan vara till ngn hjälp. Finns även ett bildspel på min blogg http://torpbloggen.blogspot.com/
Lägg gärna in bilfer på hur ni gör.
// Susann
Peztis
Vad du bör fundera på är om du har tänkt dig odlingsbäddar eller odling i krukor. Där finns det många tyckanden och tankar...

Om du väljer att ha möjligheten till odlingsbäddar så bör du ju inte gjuta en platta med betong under. Då ska det räcka med att du gräver ordentliga rännor - helst ned till frostfritt men det beror ju på var i landet man bor hur djupt det är. I botten och runt lecablocken lägger du då samkross för dränering och stadga.

Om du väljer att lägga grus/samkross/makadamm 8eller vad du vill ha och vad alla olika rkommenderar), tänk på att när det packas så blir det mindre. Tyvärr var det ingen som upplyste mig om detta och jag tänkte inte på det själv så när mitt lass med samkross kom så blev det i alla fall en hel del ton för lite trots att jag trodde att jag tagit till i överkant med 2-3 ton extra. Eftersom det är själva transporten som kostar så får jag komma på något annat nu men det känns inte så kul.

TILLÄGG:

Tänk om man någongång lärde sig att läsa ordentligt! biggrin.gif
Det står ju klart och tydligt att du inte ksa ha bäddar så varför tjattrar jag om det? nono.gif

Och ja, rännan bör vara djupare än där du slutligen kommer att ha golvet.
Och ja, man borde kunna gräva en ränna och mura i utan att behöva bygga upp en gjutram.
Det är ju två olika tekniker. Och jag antar att det är olika kostnader. Kanske bör du kolla vad det kostar med leca och murbruk kontra bygga ram i billigt virke och få betong "serverat".
Najsan
CITAT (elth12 @ 04-01-2011, 10:25) *

Elin

Jag och snubben byggde växthus i somras, så här gjorde vi:

Grävde ut till frostfritt, tror det var ca en m.

Lade i makadam och dräneringsrör som fick gå ut till åkerkanten. I med armering och gjutform till sulan, vår sula blev typ 25-30 bred tror jag, glömmer tydligen fort... confused.gif

Sen när vi hade gjutit sulan och den brunnit så var det bara att mura upp leca till den nivå man vill ha, vår mark är lite ojämn så muren sticker upp mellan 20 och 40 cm.

Innan murning tog vi nog förresten bort resterande grässvål inuti växthuset.

Runt muren fyllde vi sen med makadam som blev kvar så ytvatten kan rinna ner till dräneringen och bort. Vi har världens lerigaste lerjord så vi har tagit det säkra före det osäkra... sen är det bara att resa huset! yahoo.gif

Men för att svara på din fråga så tror jag att det är bra att det finns makadam runt sulan för att vatten ska kunna rinna bort och inte bli stående runt själva grunden, men det beror nog på vad man har för jordmån och så, jag hade inte vågat med vår lera. och sen är det ganska bra att ha någonstans att stå när man ska börja mura lecan. rolleyes.gif Ett alternativ borde vara att bara sätta gjutram på utsidan av sulan, då kan vatten rinna av på utsidan, och på insidan blir det ju inte så stora mängder vatten som ska transporteras bort. Se bara till att det blir lagom tight grävt för annars kommer det att gå åt massor med betong, och det är enklare att bygga gjutram än att blanda betong till hela gatan...

Blev det där begripligt??

Vårt hus står där fortfarande och inga rutor har spruckit men det har ju varit lite spännande när det stormade första gången... Det är på 8,5*4,3 meter så det var ju lite pyssel med att resa stommen också såklart. sweatingbullets.gif men det kanske du har under kontroll. Annars är det bara att fråga på.

Lycka till /K.
elth12
Hej! Tusen tack för svar så långt! Roligt att det finns fler "växthusnördar" än jag som sitter och klurar på dessa saker mitt i smällkalla vintern (fast vi har plusgrader idag)!

Det kanske är så att det är mindre jobbigt att bygga en gjutram än jag tänker mig, och att man då sparar in på jobbet med betong, hmmm får se vad markkillarna som ska göra det säger.... Lite tänkte jag också att det skulle bli stabilt om man lämnar orörd mark kloss intill båda sidor om sulan, men det kanske inte är bra ur fuktsynpunkt.

Dränering är ett eget kapitel, startar nog en ny tråd om det direkt!

Hilsen
Elin
Najsan
Oh, ja nördar är vi nog allihopa... smile.gif Jag misstänker att ditt sätt utan ram funkar om du har lätt och dränerande jord, typ sandjord. Men jag gissar bara, är ingen expert på området...

Lycka till /K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon