CITAT (elth12 @ 04-01-2011, 10:25)

Vi ska bygga träväxthus till våren och kommer inte att göra något arbete själv, men jag vill ändå ha full koll på hur det ska göras. (Enligt devisen "Förtroende är bra, men kontroll är bättre"). Växthuset ska vara i trä och glas på mur och på ca 18 kvm.
Jag har försökt läsa på och tror mig ha förstått att man ska gjuta en sula på frostfritt djup, mura lecablock under mark och sedan (i vårt fall) tegel ovan mark.
Min fråga är: Kan man gräva en "ränna" i rätt djup och i denna lägga grus och sedan armera och gjuta sulan, för att slippa bygga en gjutram?
Grävdjupet för golvet (ska ej ha bäddar) kan väl vara väsentligt mindre än för väggarna? ...och skulle då inte påverka ovannämnda ränna, som skulle hamna lägre.
Jag har tiotusen fler frågor, men börjar med denna för att se om jag får svar!
Vänliga hälsningar från Malmö
Elin
Jag och snubben byggde växthus i somras, så här gjorde vi:
Grävde ut till frostfritt, tror det var ca en m.
Lade i makadam och dräneringsrör som fick gå ut till åkerkanten. I med armering och gjutform till sulan, vår sula blev typ 25-30 bred tror jag, glömmer tydligen fort...
Sen när vi hade gjutit sulan och den brunnit så var det bara att mura upp leca till den nivå man vill ha, vår mark är lite ojämn så muren sticker upp mellan 20 och 40 cm.
Innan murning tog vi nog förresten bort resterande grässvål inuti växthuset.
Runt muren fyllde vi sen med makadam som blev kvar så ytvatten kan rinna ner till dräneringen och bort. Vi har världens lerigaste lerjord så vi har tagit det säkra före det osäkra... sen är det bara att resa huset!
Men för att svara på din fråga så tror jag att det är bra att det finns makadam runt sulan för att vatten ska kunna rinna bort och inte bli stående runt själva grunden, men det beror nog på vad man har för jordmån och så, jag hade inte vågat med vår lera. och sen är det ganska bra att ha någonstans att stå när man ska börja mura lecan.

Ett alternativ borde vara att bara sätta gjutram på utsidan av sulan, då kan vatten rinna av på utsidan, och på insidan blir det ju inte så stora mängder vatten som ska transporteras bort. Se bara till att det blir lagom tight grävt för annars kommer det att gå åt massor med betong, och det är enklare att bygga gjutram än att blanda betong till hela gatan...
Blev det där begripligt??
Vårt hus står där fortfarande och inga rutor har spruckit men det har ju varit lite spännande när det stormade första gången... Det är på 8,5*4,3 meter så det var ju lite pyssel med att resa stommen också såklart.

men det kanske du har under kontroll. Annars är det bara att fråga på.
Lycka till /K.