kiki
Jag har gått igenom vad jag hade kvar i fröpåsarna sen förra året inför årets frökatalogsfrosseri, och inser att jag inte kommer att få plats som jag trodde i mitt lilla växthus. Kan inte med att slänga fröerna till två tomatsorter som var lite roliga - är det någon som vill ha dem?

Picknicktomat "Voyage", 4 frön, bäst före sept 2012. Blev stora plantor, mkt tomater
Persikotomat "Basinga", 5 frön, bäst före sept 2012. Blev stora plantor och några helt galet stora tomater, tror den största vägde 360 g.

Tror alla frön jag satte grodde förra året av båda sorterna.

Jag skickar gärna dem till den första som vill ha dem. Fröerna är från Impecta och inhandlades förra året.

Svara här "i tråden".
ingrid fuxwall
Hur mycket ska du ha för fröerna?

Jag säger aldrig Nej till nya sorter

kiki
Jag vill inte ha något för dem, det bara retar mig att kasta bort dem. Blir glad om du vill ha dem. Skicka mig din adress via PM så skickar jag fröerna till dig!
elinh
Blev picknicktomaterna bra? Var det lätt att dela på "klyftorna" och så, tänkte jag mest... Har köpt från impecta i år och tänkte prova.
kiki
Ja faktiskt blev de riktigt bra, ser helkonstiga ut både som blomma och omogen liten grön knölig tomat :-)... De var ganska "torra" så det var inte svårt att dela på dem. Sen vet jag inte om jag skulle vilja kalla det klyftor direkt men jaja, märklig och rolig var den i alla fall! Tvååringen gjorde dagliga utflykter till växthuset i hopp om att fler mognat. Lycka till!
conny_53
Hej Kikki,
har du kvar några tomatfröer? Jag skulle vilja köpa några, tack.
Är det ngn annan som har omat fröer till salu ? Vg maila till conny_53@hotmail.com
Ally
Tomatfrö har långhållbarhet enligt vad jag har läst, även fem år efter "utgångsdatum".

Det är bara min andra säsong med växthus, så jag kan inte själv egen erfarenhet om just tomatfrö, men för övriga frö (sallat, sockerärtor, zucchini, olika blommor...) har jag använt frö i upp till fem år efter inköp.

Jag planterar en ända zucchini varje år, och jag sådde ett frö i taget, varje år, tills påsen var slut.
Inga problem!

Fröna som inte grodde efter 3-4 år var bara Lollo Rosso sallat, och Atlas blommor....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon