Tulipanaros
Jag sitter och funderar på den kommande säsongen, när jag ska avveckla en trädgård och inviga en annan. Jag har tänkt flytta med så mycket som möjligt av bärbuskar, kryddväxter och perenna grönsaker (som sparris), men undrar om det är dumt. Mina krusbär och röda vinbär har de senaste två åren haft angrepp av krusbärsstekel. De har inte varit kalätna och jag har fått bra skörd, men jag har också jobbat rätt bra med att klämma dem. Är det dumt av mig att flytta med krusbärssteklarna till den nya trädgården? Eller är krusbärsstekel något man får förr eller senare, och får lära sig att leva med/utrota? Det handlar om två röda vinbärsbuskar och omkring tio små och större krusbär.

Och om er hårda dom skulle vara att jag bör lämna krusbärs- och vinbärsbuskarna, kan jag då ändå ta med svarta vinbär (som växer bedvid) och kryddväxter och perenner? Eller kommer krusbärsteklarna med jorden då också?

Hjälp mig att fundera!
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 04-01-2011, 15:01) *
Jag sitter och funderar på den kommande säsongen, när jag ska avveckla en trädgård och inviga en annan. Jag har tänkt flytta med så mycket som möjligt av bärbuskar, kryddväxter och perenna grönsaker (som sparris), men undrar om det är dumt. Mina krusbär och röda vinbär har de senaste två åren haft angrepp av krusbärsstekel. De har inte varit kalätna och jag har fått bra skörd, men jag har också jobbat rätt bra med att klämma dem. Är det dumt av mig att flytta med krusbärssteklarna till den nya trädgården? Eller är krusbärsstekel något man får förr eller senare, och får lära sig att leva med/utrota? Det handlar om två röda vinbärsbuskar och omkring tio små och större krusbär.

Och om er hårda dom skulle vara att jag bör lämna krusbärs- och vinbärsbuskarna, kan jag då ändå ta med svarta vinbär (som växer bedvid) och kryddväxter och perenner? Eller kommer krusbärsteklarna med jorden då också?

Hjälp mig att fundera!

Krusbärsstekeln övervintrar nere i jorden så om du inte tar med jorden borde det gå bra. Fast eftersom de vuxna steklarna har vingar kan du få angrepp ändå.
Tulipanaros
Men är det inte svårt att flytta växterna utan att ta med jord? Borde jag spola av rötterna i så fall? Verkar jobbigt... (Den nya trädgården ligger flera kilometer från den gamla smile.gif ).
Gossen Ruda
Jo, det är svårare men inte omöjligt. Jag vet inte hur långt ifrån busken de övervintrar och hur djupt men det kanske räcker att spara en liten jordklump. Hur som helst är det inget 100%-igt skydd, det kan komma nya steklar flygande till den nya växtplatsen. jag hade nog flyttat med buskarna hur som helst om de var fina.
Tulipanaros
Ja, jag kanske gör det ändå. Och spolar bort så mycket jord som möjligt. Att klämma stekellarver kan ju också ses som en form av terapi. smile.gif
Hur ser de ut när de övervintrar, förresten, Ruda? Jag känner bara igen dem i larvform. Förpuppar de sig i jorden, eller hur funkar de?
Gossen Ruda
CITAT (Tulipanaros @ 05-01-2011, 15:09) *
Ja, jag kanske gör det ändå. Och spolar bort så mycket jord som möjligt. Att klämma stekellarver kan ju också ses som en form av terapi. smile.gif
Hur ser de ut när de övervintrar, förresten, Ruda? Jag känner bara igen dem i larvform. Förpuppar de sig i jorden, eller hur funkar de?

Har aldrig sett det själv men de gör nån sorts kokong som de förpuppar sig i.
Tulipanaros
OK, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon