Hej odlaiter,
på uppdrag av en vän undrar jag om någon har odlat Mor Alidas tobak och har samlat egna frön. Tobaksmuseet hade visst fått en dålig skörd...
ingrid fuxwall
04-01-2011, 22:04
Är detta ett lokalt namn eller något som fröna säljs med?
Om jag förstått saken rätt så är det det namn de säljs med. Alidatobak kallas den också.
ingrid fuxwall
04-01-2011, 22:19
CITAT (Jejja @ 04-01-2011, 22:10)

Om jag förstått saken rätt så är det det namn de säljs med. Alidatobak kallas den också.
Hur ser den ut och vilket företag säljer den - låter kanske som något jag borde testa, av namnet att dömma
Biggan_
05-01-2011, 01:19
Tänk att ett frö grodde efter 38 år!
Helen i Piteå Zon 5
05-01-2011, 10:42
Jösses vad spännande!
Fantastisk bild på Mor Alida!
Eva 33c
05-01-2011, 12:21
Spännande. Jag läste lite mer på sidan du länkade till. De arter man använt för tobaksframställning är virginatobak, nicotiana tabacum och bondtobak, nicotiana rustica. Vilken art Alida förädlat framgår inte av texten tyvärr. Men de båda arterna går att köpa frö till på Impecta med flera ställen. Bondtobaken har jag provat, i år ska jag prova virginiatobaken. Den blir stor och ståtlig, såg den i en "Linnéträdgård" för nåt år sedan.
Helen i Piteå Zon 5
03-02-2011, 15:34
Har du fått tag på frön ännu Jejja?
Maila mig annars!
Jag har kollat med min vän, och han har lyckats få tag på fröer på annat håll. Tack ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.