Full version: Tradera
Inga från Närke
Är lite nyfiken som rubriken säger hur många som brukar handla på Tradera och även sälja på densamma.

Själv både köper jag och säljer.
ninnisky
CITAT (Inga från Närke @ 04-01-2011, 19:21) *
Är lite nyfiken som rubriken säger hur många som brukar handla på Tradera och även sälja på densamma.

Samma här
Meriona
Varför är du nyfiken Inga? unsure.gif
sqrulan
Jag har endast sålt tre växter för några år sedan men köper gör jag ibland, växter och fröer endast.
Christina i Taxinge~
CITAT (Inga från Närke @ 04-01-2011, 19:21) *

Jag också!

Noak
Jag köper mest, men har även sålt en del.
Peztis
Både köper och säljer men sparsamt av båda.

Känner en vars man kallar henne för "Tradera-hora"! biggrin.gif (Och det är med kärlek så det är ingen idé att någon blir upprörd!)
gnon49
Jodå, en del komponenter till datorn har jag köpt där och även sålt dom gamla datorkomponenterna där när jag bytt. Har aldrig blivit besviken faktiskt.
Snöflinga
Har varken köpt eller sålt. Var faktiskt inne och tittade i dag ffg. Blev både köp och sälj sugen rolleyes.gif
Men hur betalar ni ? Läste att det fanns något speciellt konto, kommer inte ihåg vad det hette, men det verkade bra.
gnon49
Själv har jag aldrig köpt något dyrt på tradera, högst 500 kr. Tittar alltid på en persons omdöme innan jag bjuder.
Det finns alltid bedragare även på tradera. Men flertalet är givetvis ärliga och leverar det man betalt för.
Har aldrig använt Paypal utan betalt förskott till konto. Men bjuder man på dyra saker skall man nog försäkra sig om att inte pengarna försvinner utan att varan kommer.
Anma
CITAT (Snöflinga @ 04-01-2011, 21:19) *
Har varken köpt eller sålt. Var faktiskt inne och tittade i dag ffg. Blev både köp och sälj sugen rolleyes.gif
Men hur betalar ni ? Läste att det fanns något speciellt konto, kommer inte ihåg vad det hette, men det verkade bra.

Dyraste jag köpt var 450:- eller nåt. Har alltid betalat i förskott och tagit med vanlig post eller schenker. Hittills har det gått bra.
Har sålt dyrare saker, ett par tusen för en grej en gång när jag var ganska ny traderare. Köparen betalade i förskott utan att begära säkerheter. Det gick bra den gången också, det var ju jag som sålde. biggrin.gif
Skulle jag köpa dyra saker skulle jag begära att betala med paypal eller nåt.
Snöflinga
OK ... alltså inte mot faktura g.gif Skall kolla opp hur Schenker fungerar. Känner mig lite dum blush.gif
Anma
CITAT (Snöflinga @ 04-01-2011, 21:56) *
OK ... alltså inte mot faktura g.gif Skall kolla opp hur Schenker fungerar. Känner mig lite dum blush.gif

Alltså, säljaren kan ha schenker som leverantör. Du behöver bara hämta paketet från ditt utlämningsställe.
Nej, ingen säljare säljer nog mot faktura. Men kollar du omdömen innan bud så kommer det nog att gå bra. Är det mycket negativa omdömen så bjud inte. Ett par tre brukar inte betyda något alls bland flera hundra positiva omdömen.
Inga från Närke
CITAT (Snöflinga @ 04-01-2011, 21:19) *

När jag köper betalar jag via mitt ordinarie bankkonto till den personens bankkonto.

När jag säljer har jag öppnat ett nytt bankkonto som jag ber den som köper sätta in på och sedan för jag över pengarna till mitt ordinare bankkonto eller ett annat sparkonto själv så det konto jag anger till köparen är för det mesta tomt, har lite kvar för att därifrån betala räkningen som kommer från Tradera för att jag får sälja där.

Skickar oftast med posten men ska även prova DHL för där får man gratis kartonger i alla fall via vårt ordinarie postkontor sedan skriver man ut adresslapp m.m. själv. Är man då medlem på Tradera har man lite rabatt på frakten. Det gäller att kolla upp för ibland är posten billigare o.s.v. Du kan även skicka med DHL egna kartonger och likaså på posten. Finns bra på nätet portotabeller m.m. gäller bara att ha en bra våg hemma och kunna räkna ut vad som räknas som skrymmande m.m. DHLs fraktpriser stämmer inte om du inte är medlem på Tradera och tar det den vägen.
Sedan ska man inte glömma att ta betalt för emballage för det kostar en del också fast man inte tänker på det, om man inte har tillgång gratis förståss.

CITAT (Meriona @ 04-01-2011, 19:30) *
Varför är du nyfiken Inga? unsure.gif

Bara i största allmänhet, inte något speciellt. Ni pratar ju om en massa olika typ Blocket så då tänkte jag fråga om Tradera.
Anma
Personligen tycker jag att det är fjantigt att ta betalt för emballage. Säljer jag tex jeans lägger jag dem i en vanlig in och utvänd plastkasse som jag tejpar med pakettejp.
Vill man ta betalt för emballage är det bättre att baka in det i utgångspriset i så fall.
Fast jag har oftast en kronas auktioner, i alla fall på saker som jag vet folk kommer att buda på.

Edit stavfel
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 04-01-2011, 22:11) *
Personligen tycker jag att det är fjantigt att ta betalt för emballage. Säljer jag tex jeans lägger jag dem i en vanlig in och utvänd plastkasse som jag tejpar med pakettejp.
Vill man ta betalt för emballage är det bättre att baka in det i utgångspriset i så fall.
Fast jag har oftast en kronas auktioner, i alla fall på saker som jag vet folk kommer att buda på.

Edit stavfel

Bakar du in det i priset så får du ju betala mera till Tradera och det är väl onödigt.
Bättra att vara ärlig och säga att det tillkommer med si och så mycket beroende på vad det är man ska skicka.
Som du skriver ett par jeans är inte sköra saker men skickar du typ glas eller sånt som du måste t.ex. packa med bubbelplast eller så så kostar det ju att köpa in. Men har man ingen kostnad ( kan ju packa ordentligt med gamal tidningar också) och då ska man ju inte ta betalat givetvis.
Tycker inte alls det är fjantigt utan man visar att man är rädd om den sak som köparen köper att man packar noga.
Piccante
Köper oftast, säljer ibland. Använder Ebay med.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 04-01-2011, 22:17) *
Bakar du in det i priset så får du ju betala mera till Tradera och det är väl onödigt.
Bättra att vara ärlig och säga att det tillkommer med si och så mycket beroende på vad det är man ska skicka.
Som du skriver ett par jeans är inte sköra saker men skickar du typ glas eller sånt som du måste t.ex. packa med bubbelplast eller så så kostar det ju att köpa in. Men har man ingen kostnad ( kan ju packa ordentligt med gamal tidningar också) och då ska man ju inte ta betalat givetvis.
Tycker inte alls det är fjantigt utan man visar att man är rädd om den sak som köparen köper att man packar noga.

Men var läser du att jag säger att jag packar dåligt? Jag har skickat en del elektronik och har alltid fått "välpackat" i omdömet. Säljer jag en grej för en hundring så bryr jag mig inte om att Tradera tar en krona extra för sina avgifter. Det är bara småsummor.
Jag vägrar att buda på en sak där frakten står som 100 kr när jag vet att den faktiska kostnaden är 60 kr.
Säger inte att du gör så, men det finns de som gör det och sånt tycker jag är att lura köparen.

Jag sparar på all förpackningsmaterial som bubbelplast och så när jag köper något. Ett tips.

Men du gör ju som du vill, om du tar några kronor för emballage så är det din sak.
Huggorm
Både köper och säljer. Har köpt en hel del fröer faktiskt, utbudet går ju inte upp mot ebay men där kan ändå finnas en del intressant. Har bland annat sålt en bil en gång, och jag hade en fastighet ute men den fick jag inga bud på
Fenja
Jag har både köpt och sålt en del på Tradera genom åren. Jag tar aldrig betalt för emballage, jag är till och med så tjurig att jag inte bjuder på varor om man tar betalt för emballage! Synd för så många säljare att de förlorar mig som kund för att tjäna några kronor extra... wink.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Har både sålt och köpt på Tradera, men har hållit mej därifrån nu ett tag.
Livsfarligt att gå in och titta ju tongue.gif Köper bara en massa växter som jag inte har plats för flirting.gif
Vansinnigt irriterande med säljare som tar en massa betalt för embalage och sedan skickar i en gammal mjölkkartong som knappt är ursköljd ens sick.gif
Finns dessutom många som lägger ut enkronas-auktioner och sedan tar på tok för mycket betalt för porto och embalage, vill man inte riskera att få sälja nåt för en krona så får man väl sätta ett högre lägsta pris! sleep.gif
Anma
CITAT (Blomstertanten @ 05-01-2011, 05:44) *
Har både sålt och köpt på Tradera, men har hållit mej därifrån nu ett tag.
Livsfarligt att gå in och titta ju tongue.gif Köper bara en massa växter som jag inte har plats för flirting.gif
Vansinnigt irriterande med säljare som tar en massa betalt för embalage och sedan skickar i en gammal mjölkkartong som knappt är ursköljd ens sick.gif
Finns dessutom många som lägger ut enkronas-auktioner och sedan tar på tok för mycket betalt för porto och embalage, vill man inte riskera att få sälja nåt för en krona så får man väl sätta ett högre lägsta pris! sleep.gif

Precis så. Jag har slutat att buda på auktioner med för hög porto. När jag lägger ut enkronasauktioner tar jag risken. Ofta blir de grejerna sålda för högre pris än liknande som är ute samtidigt.
Jag gör alltid research innan jag lägger ut enkronorsauktioner om det inte är så att jag känner att jag kan släppa grejen för en krona. Ibland vill man ju bara bli var med grejerna.
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 04-01-2011, 22:25) *
Men var läser du att jag säger att jag packar dåligt? ....................
Jag sparar på all förpackningsmaterial som bubbelplast och så när jag köper något. Ett tips.

Men du gör ju som du vill, om du tar några kronor för emballage så är det din sak.

Har inte sagt att du packar dåligt, så tolka inte texten i ditt eget lilla huvud. Givetvis tar jag reda på emballage om jag köper och får bra emballage, jag är inte dum. Skrev ju att jag tillvaratar om jag har. Men måste du köpa t.ex. bubbelplast och du får bara 1,00 för det du lägger ut så kostar det en del av egna pengar och det tycker jag inte är fel att ta betalt för emballaget. Går du på en vanlig auktion så tar de ju en avgift där också eller hur fast inte för emballage utan omkostnader.
Du kanske säljer för fast pris och då kan du ju baka in emballaget lättare och räkna in det i priset innan du lägger in det.
Frakten försöker jag så nära det går att lägga rätt men reserverar mig för om det blir högre eller mindre. Har t.o.m. mejlat till en som köpte och meddelat att frakten blev billigare och var beredd på att betala tillbaka men kunden ville inte det för hon var nöjd.
Tar sällan mer än 5,00 för emballaget, men det är ju mycket annat också som kommer med i priset som resa till postkontoret, skriva ut adresslappar m.m. (färgpatroner o papper) som man inte tar betalt för.

CITAT (Fenja @ 05-01-2011, 01:37) *
Jag har både köpt och sålt en del på Tradera genom åren. Jag tar aldrig betalt för emballage, jag är till och med så tjurig att jag inte bjuder på varor om man tar betalt för emballage! Synd för så många säljare att de förlorar mig som kund för att tjäna några kronor extra... wink.gif
Mvh
Fenja

Bra för dig att du inte vill ha lite förtjänst på det du säljer, eller missunnar säljaren att få betalt för det de lägger ut för att sälja.
Inga från Närke
CITAT (Blomstertanten @ 05-01-2011, 05:44) *
.................

Det håller jag med om, skulle heller inte lägga emballagekostnad om jag gjorde så det är ju självklart. Men som sagt köper man materiel för att packa det i så vill man ju ha lite tillbaka, tycker jag inte är fel.
Det kan ju faktiskt vara så att det som kostar 1,00 är en väldigt tung sak trots det billiga priset eftersom ingen hade bjudit på det.
Fraktkostnaden är också viktig att det blir så billig som möjligt men man kan ju inte rå på posten. DHL eller Schenker för det är ju de som bestämmer frakten eller hur, det är bara att packa bra och göra paketen så små och lätta som det går så man slipper avgifter för typ skrymmande.
Att man lägger ett lågt pris är ju för att slippa betala så mycket som möjligt till Tradera och då kan man ju fynda för 1,00 + frakt och eventuellt emballage och då tycker jag inte man ska gnälla om det verkar ok i kostnad. Men det är ju fritt fram att fråga säljaren om frakten är orimlig och be om annat fraktsätt som man kollat upp själv.
Anma
Nej jag säljer inte för fast pris. Däremot lägger jag hellre ett utgångspris på 10 kr istället för 1 kr än tar betalt för emballaget. Nu har jag ju inte köpt något emballage, använder det jag har. Förutom en tejprulle eller två, men vad kan det handla om, max 50 öre per paket även om jag dränker paketet i tejp. smile.gif

Eva i Skåne
Jag har också sålt och köpt en hel del via Tradera, mest pelargoner men även porslin och annat. Tar inte heller betalt för emballage, men en enda gång har jag lagt ut 1kr-annonser och några fick inte högre bud. Då är det ren förlust att inte ta nåt för emballaget, men jag kommer ändå inte lägga ut sådana flera gånger.

Är det ingen annan än jag som retar sig på att Tradera sedan i somras tar så mycket mer i provision på småsummor??? Säljer man nåt för 25kr tar dom numera nästan 6kr mot tidgare ungefär hälften. Tradera har knappast dubblade omkostnader utan tjänar bara massor mer.
Jag har skrivit och klagat ett par gånger. Man får ett vänligt "goddagyxskaft"-svar.
Jag har i stort sett slutat sälja/köpa sedan denna prisökning, men det är väl jag som är tjurig.

Det har alltid fungerat bra med betalning och nästan alltid varit välpackade och bra varor.
Huggorm
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2011, 10:53) *
Är det ingen annan än jag som retar sig på att Tradera sedan i somras tar så mycket mer i provision på småsummor??? Säljer man nåt för 25kr tar dom numera nästan 6kr mot tidgare ungefär hälften. Tradera har knappast dubblade omkostnader utan tjänar bara massor mer.

Men det har också blivit billigare att sälja dyrare saker tror jag
Eva i Skåne
CITAT (Huggorm @ 05-01-2011, 10:58) *
Men det har också blivit billigare att sälja dyrare saker tror jag

Helt rätt, det har också påtalats i svar jag fått från Tradera, men jag tror det säljs avsevärt mycket mer i prisgrupp under en hundring än femhundra och uppåt och det är där det blivit billigare.
Jag har efterfrågat nån statistik på slutsummor i auktioner, men det finns inte svarar T.

Jag har valt att sluta sälja som min egna lilla privata protest - som bara drabbar mig.
Inga från Närke
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2011, 10:53) *
................
Jag har skrivit och klagat ett par gånger. Man får ett vänligt "goddagyxskaft"-svar.
Jag har i stort sett slutat sälja/köpa sedan denna prisökning, men det är väl jag som är tjurig.

Det har alltid fungerat bra med betalning och nästan alltid varit välpackade och bra varor.

När du sålt något:
Försäljningspris Provision
1-3 kr Gratis
4-200 kr 3 kr + 7,5% av försäljningspriset
201-1000 kr 18 kr + 4% på del av försäljningspriset som överstiger 200 kr
1001-3499 kr 50 kr + 2% på del av försäljningspriset som överstiger 1000 kr
3500 kr och uppåt 100 kr
Osåltavgift - om ditt objekt inte skulle bli sålt är 1-9 kr 0 kronor om man inte har över 100 objekt/mån., 10 kr och uppåt 3,00

Ett litet utdrag från Tradera, det finns flera olika avgifter också för typ bilder o om annonsen läggs automatiskt i 3 veckor som den inte blir såld eller så. Osåldsavgiften verkar löpa veckovis enligt vad jag sett på fakturan. Säljs den inte vecka 1 så läggs det en avgift vecka 2 o.s.v. Säljs den då så är det avgift på försäljningspriset och säljs den inte efter de 3 veckorna så blir det osåltavgift. Lite reservation för jag är som sagt ny på allt detta med att sälja har bara hållit på ca 1 mån. Det jag har lärt mig är att hoppas det blir sålt på kortast tid och för mycket pengar då tjänar man lite på att sälja annars går det back många gånger tyvärr.
Anki på Öland
Har aldrig varken köpt eller sålt på Tradera men tittar runt där ibland. Gjorde det bl.a. igår (blev väl inspirerad av denna tråd.....) Tittade på en grej som utgångsbudet var 1:- och det stod att det var 1 bud lagt och det var på 799:- Verkar inte det konstigt eller ber man någon annan bjuda det man egentligen vill ha bara för att få upp priset??
Myosotis
Aldrig köpt eller sålt nåt där.

CITAT (Anma @ 04-01-2011, 21:42) *
Skulle jag köpa dyra saker skulle jag begära att betala med paypal eller nåt.

En liten varning ang. paypal, de vill tydligen inte lägga sig i när det levereras fel, bara det kommer fram har de gjort sitt tycker de, om det så är ett tomt paket. Hörde just om en som hade formulerat sig så skickligt att kunden trodde han köpte prylen med alla tillbehör i originalförpackning, men han fick bara en tom originalförpackning och lite tillbehör men fick ändå betala full pris (det var nog inte tradera utan något liknande).
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 05-01-2011, 14:01) *
Aldrig köpt eller sålt nåt där.
En liten varning ang. paypal, de vill tydligen inte lägga sig i när det levereras fel, bara det kommer fram har de gjort sitt tycker de, om det så är ett tomt paket. Hörde just om en som hade formulerat sig så skickligt att kunden trodde han köpte prylen med alla tillbehör i originalförpackning, men han fick bara en tom originalförpackning och lite tillbehör men fick ändå betala full pris (det var nog inte tradera utan något liknande).

Det var ett liknande fall uppe för ett par år sedan. Någon hade lagt upp en auktion på ebay, där det stod klart och tydligt att "You are bidding on a PICTURE of a playstation 2", eller något sådant. Och det var ju mängder av idioter som inte läste texten utan bara såg bilden av ett TV-spel och bjöd en massa pengar
malcolm
Jag har handlat en gång på Tradera, en sladd till min digitalkamera som var omöjlig att hitta i butik. Typiskt nog hittade jag originalsladden kort därefter. Har bjudit på ett par videokameror för video8 också men aldrig vunnit en sådan auktion. Dessutom verkar de flesta kameror av denna typ ha någon form av defekt.
Inga från Närke
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2011, 12:45) *
Har aldrig varken köpt eller sålt på Tradera men tittar runt där ibland. Gjorde det bl.a. igår (blev väl inspirerad av denna tråd.....) Tittade på en grej som utgångsbudet var 1:- och det stod att det var 1 bud lagt och det var på 799:- Verkar inte det konstigt eller ber man någon annan bjuda det man egentligen vill ha bara för att få upp priset??

Det var konstigt du kommer inte ihåg var det var, skulle vara kul kolla. Men jag vet att ibland bjuder folk som tokar fast det är begagnat. Har själv en sak ligger och jag skulle inte vilja bjuda så mycket för det blir billigare i affären eftersom frakt tillkommer och man har då även garanti.
Sedan kan man ju bjuda mycket högre men är utgångsbudet vara 1,00 så läggs det alltid det lägsta priset och bjuder det då många på varan så är man med tills sitt eget bud inte räcker till och det har i alla fall funkat för mig. För vill man ha det lägger man ett högre och ibland kan det gå fort så man inte hinner och det är många som bjuder.
Meriona
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2011, 12:45) *

Troligen hade säljaren lagt ett reservationspris.
zissi
Jag har köpte gammalt svenskt porslin där som inte jag fått tag i på något annat ställe. Otroligt seriösa och trevliga säljare jag hade att göra med då.
Jo, sen kom jag på att jag köpte några gamla örngott med spets där för något år sedan bara. Allt gick bra då också.
theseraphim
Handlar mycket historiaböcker på Tradera men även en del till min Kamera går via Tradera plus en 40+ antika fiskerullar.
Anki på Öland
CITAT (Meriona @ 05-01-2011, 17:20) *
Troligen hade säljaren lagt ett reservationspris.

Men hur kan man sätta 1:- som utgångspris då??
Meriona
Korkat ja, men man kan det. Som köpare blir man bara sur. sad.gif
Inga från Närke
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2011, 20:53) *
Men hur kan man sätta 1:- som utgångspris då??

Kan vara så också att det är ju billigare att lägga in sin aktion för 1,00 än skriva 100,00 t.e.x även om varan är värd det, så får man hoppas att några bjuder upp till den högre summan annars får man stå sitt kast eller så lägger man reservationspris så det inte säljs under ett visst pris. Blir priset högre så är det säljprovisionen som styr vad Tradera tar ut i avgift se tidigare inlägg.
malarmaster
handlar av o till på tradera.just nu fröer,musik,facklitteratur.hittils aldrig blivit lurad eller besviken utan bara haft med trevligt folk att göra.mitt tips är kolla omdömena,är fraktkostnaden rimlig,annars avstå.jag brukar betala direkt till säljarens konto över internet,snabbt o smidigt o viktigt att få en bra mejlkontakt. för mig är tradera bara positivt o har faktiskt gett mig nya vänner.har även köpt dyra grejor(över 5000:-)men det har gått bra.förra våren köpte jag olika varianter på vitsippa o nu är jag nyfiken på hur de etablerat sig.har ca 25 varianter,blåa, röda,dubbla vita,gröna m.m. det dyker säkert upp någon till på tradera när våren närmar sig. Ulf
Meriona
Igårkväll vann jag en jätteläcker brödburk från 60-70-talet. smile.gif Åh vad glad jag är att jag kammade hem den vinsten, den kommer att göra sig bra i mitt kök.
Anma
CITAT (Meriona @ 06-01-2011, 16:45) *
Igårkväll vann jag en jätteläcker brödburk från 60-70-talet. smile.gif Åh vad glad jag är att jag kammade hem den vinsten, den kommer att göra sig bra i mitt kök.

Grattis! Superfin ju!
Meriona
CITAT (Anma @ 06-01-2011, 17:01) *
Grattis! Superfin ju!

Visst är den! bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon