Jag har min odling i zon 5 och älskar att odla nya lite speciella grönsaker varje år, de är ju bara de att man inte hinner få fram allting då sommaren är lite kort, jag har dessutom inget växthus:). Jag undrar om man kan börja tidigare att plantera inne utan att dom bara förväxer sig.
Ljus behövs förstås men är de lika okej att ha en vanlig glödlampa som att ha solljus?
Hur stor del av dygnet ska de lysa och måste de dessutom vara kallare än vanlig rumstemp (vilket för mig är 22 grader)?
I år har jag bl.a köpt på mig kikärter, ginkgo biloba, djungelgurka, jordmandel o minimajs och de är bara början:)
Hej,
Det är roligt att fökultivera en sal saker inomhus under vårvintern, och det är lätt att sätta igång för tidigt - då blir det inte bra. Det bästa är att "räkna baklänges" när det gäller förkultivering inne - dvs vid vilken vecka räknar du med att kunna plantera ut dina plantor, kolla sedan hur många veckors förgroning som är lämplig för de sorter du ska odla.
Jag odlar grönsaker och lite sommarblommor - det jag förkultiverar är purjo, rotselleri, bladselleri, kronärtskocka (startar inomhus i sl. av februari för utplantering i maj), och fyra-fem veckor före utplantering förkultiverar jag en del sommarblommor, gurka, squash, kålsorter, fänkål
Sallater, rödbetor, morötter, bönor, ärter ... sår jag på plats när jorden blivit lämpligt varm för var och en av de sorterna.
För kultivering inomhus behöver ljus - inte glödlampa utan lysrörsljud. Du kan läsa mycket om att detta i trådar under Förkultivering här på Odla. Och fröfirman Runåbergs - som finns på nätet - har en bra tabell över groningstider och jordtemperaturer för olika grönsaker.
Lycka till!
blomkronan
05-01-2011, 09:26
Kliar det i fingrarna kan du sätta några paprika och chilifrön, dom vill i jorden nu för att hinna bli klara till i höst. Sen har du kronärskockan som blir lagom att sätta i februari, resten bör du vänta med som EKLO säger. Paprika klarar av att så och växa i rumsvärmen men kronärstkockorna vill ha svalare sen. Vilken temperatur kan du komma ner i? har du ett rum du kan stänga av elementet i? Flera sorter som tomat och blommor vill ha 15-18 grader och MYCKET ljus för att inte rena i väg.
Mina tomater jag satte för tidigt förra året blev 70-80 cm långa tills jag satte ut dom i slutet av maj och gav dåligt med frukt undersommaren. Dom jag satte i tid! vill säga 5 veckor innan utplantering, blev kraftiga och fina. Det var en test jag gjorde. Så jag har lärt mig att vänta med tomaterna

och så är det ju tyvärr med de flesta grönsaker.