rosennosen
05-01-2011, 03:45
Bakom min tomt, i väster, har "alltid" funnits en skog. Nu är den borta - bara några få träd (som är mina) står mellan tomten och hygget. Jag vill göra nån sorts "ridå" som fångar blicken på väg mot tomheten.
Dels plantera klättrare som kan använda de återstående träden att svinga sej upp i - dels kanske fixa nån ställning för klätterväxter. Den ska isåfall smälta in i skogsmiljön.
Murgröna och vildkaprifol har jag redan bestämt mej för, men vad kan jag mera plantera?
Och hur gör jag en "naturlig" ställning att klättra på?
Humle kanske? Vissnar iofs ner på vintern, men växer jättefort och snabbt på våren och ger lite "fyllning". Växer dessutom traditionellt på humlestörar, vilket i princip ser ut som högstubbar....
Annars kanske något snabbväxande träd kan fungera för att skapa ridån?
Allt beror förståss på hur snabbt du vill få det färdigt, tycker du att 5 år är snabbt nog eller vill du slippa se kalhygget redan till sommaren? Kanske får man göra en 2-fas plan; plantera dels växter som tar sig direkt och samtidigt växter som tar npgra år på sig.
Själv har jag ett något likande problem, vi högg ner ett bestånd förväxta barrbuskar och fick plötsligt fri insyn till närmaste grannar.... Har satt häck och buskar, men tills de tar sig och växer upp tänker jag sätta ricin, jordärtskocka och annat som blir högt omgående.
Vildvin är snyggt, men den är inte vintergrön. Kom att tänka på bambubuskar, men det ser kanske inte så "naturligt" ut i svensk natur.
Huggorm
05-01-2011, 21:25
Druvfläder? Med mycket vattning och gödsel växer dom rekordsnabbt. Men inte direkt vintergrönt.
Prata med någon grävare och be honom få tag på några meterhöga björkar, de brukar dessutom vara gratis. När dessa väl har fått fotfäste växer de snabbt. De är vackra i sig med sin vita bark och vid basen kan man plantera vildvin som lyser starkt med höstens färger mot den vita barken. Men var beredd med att vattna mycket och länge tills de klarar sig själva, men björk brukar vara duktig på att ta sig.
rosennosen
06-01-2011, 01:05
Tack för tips!
Hej
Det är bra om du plantera barrväxter som Thuja , de är bra och de kan hitta stora o biliga på plantskolor o plocket.
H:Bassam
Orkidétjuven
11-01-2011, 01:08
Några enar kanske kunde ge lite mer naturmiljö. Humle tycke rjag är en bra ide och kan gärna ses i skogsbryn i anslutning till öppna miljöer. Vild kaprifol är bra och lockar till sig mycket fjärilar och svärmare.
Vad växer naturligt i närheten? Ta en promenad och notera vad som växer och vad du ser.
Ta frön, stickllingar och kanske ngn liten småplanta. Lokala växter är alltid bäst och mest anpassade till den lokala miljön.
Kanske vanlig ek kan vara ngt att plantera ut?
Hej
Enar är inte bra förslag på grund att de hjälper rostsvampar att attackera andra växter som PÄRON:
Orkidétjuven
12-01-2011, 03:35
CITAT (Bassam @ 12-01-2011, 01:33)

Hej
Enar är inte bra förslag på grund att de hjälper rostsvampar att attackera andra växter som PÄRON:
Jaså. Det har jag aldrig hört. Vad har du hört/läst det?
Nåväl. Jag tycker dock att enar är mer naturliga än vad päron är, och speciellt i anslutning till ett kalhygge.. Har du inga päron så är det väl fritt fram.
Hur är det med asp? det låter ju så fint i vinden, och fint bladverk. Dessutom värdväxt åt många fjärilsarter. Det fanns ofta i kalhygget jag bodde vid när jag var yngre.
Kan du inte bara använda det gamla slyet att låta de klättrande växterna klänga sig upp på.
ingrids
12-01-2011, 08:54
Bassam, mig veterligen är inte vanliga enar värd för päronrost utan det är i första hand kinesiska enar och om jag minns rätt sävenbom.
skogstroll
12-01-2011, 09:06
kanske clematis Alpina, jag har en som växer som en raket och den har små gulliga bollar också även på vintern. Enar har jag ett gäng, vad jag vet så har de inte gett mig problem (än) men taggiga som sjutton är de
octachoron
12-01-2011, 12:21
Här finns en lista på mottagliga och resistenta enar:
http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba.../paronrost.htmlVIssa s k trädgårdsenar är mottagliga för smittan enligt den.
Hej
Rostsvamp lever halva sitt liv på Enar och halva sin liv på Päron eller annan växt och det är mycket svårt att tar borta dem så många kommuner förbjuder människor att plantera Enar och de börjar ta bort Enar från området.
Obs
det spelar ingen roll om kinesiska Enar eller andra sort, jag tycker att man ska glömma plantera Enar.
Orkidétjuven
12-01-2011, 21:07
CITAT (Bassam @ 12-01-2011, 20:10)

många kommuner förbjuder människor att plantera Enar och de börjar ta bort Enar från området.
Vad har du för källa till det?
Piccante
12-01-2011, 21:14
Det är kinesiska enar som är värd för päronrost och i ärlighetens namn så är väl päronrost ändå såpass vanlig i trädgårdar så enstaka enar mer eller mindre i ett område där inga päron finns spelar nog ingen roll. Sen är ju enen en inhemsk art som dels smälter in bättre i miljön och har fler arter knutna till sig sig thuja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.