Full version: Plötslig fågeldöd?
Sidor: 1, 2
vildvittra
Läste i morgonbladet idag att nu inte bara USA drabbats av plötslig fågeldöd där hundratals starar trillat knalldöda- nu har det hänt även i Sverige, men nu i form av kajor... Lite orolig blir jag ju att det ska fortsätta med fler offer.. Vad tror ni har hänt?? Jag misstänker lite att hösten varit tuff mot alla djur, men det är ju skumt att _alla_ dött inte bara de starkaste
KRT
Jag har inte läst om det, så jag kan bara spekulera men en tuff och tidig vinter i kombination med en/flera patogener kan nog förklara det... Behöver inte vara så att ALLA fåglar dött, men attcde svaga och unga varit fler i år än de brukar vilket gör att det ser ut som att alla fåglar dött.

Finns ju en parasit, har tyvärr glömt namnet på den, som ffa angriper sparvar, finns info på SVA:s hemsida. Värt att veta för alla som matar fåglar är att om sparvarna börjar bli sjuka vill SVA gärna veta detta samt om man hittar en död sparv vill de evt att man skickar in fåglen. Finns mer info om detta på hemsidan!
Huggorm
Det märkliga är ju att så många dött samtidigt, helt plötsligt. Vi får väll se vad vetrinären säger efter obduktion
theseraphim
Det verkar som i USA så beror det på plötsliga blodproppar vilket orsakas av sjukdomar som i sin tur triggas av kyla och ont om mat, vilket även passar in ganska bra i profilen i Falköping men på något sätt är det tur så länge det är kajor som drabbas och inte riktiga fåglar.
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 05-01-2011, 11:19) *
tur så länge det är kajor som drabbas och inte riktiga fåglar.

thumbdown.gif ranting.gif [attachment=57321:b.gif]
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 05-01-2011, 13:06) *
thumbdown.gif ranting.gif [attachment=57321:b.gif]

hey bara min personliga åsikt...

Skator...Fina
Korpar...Jättefina
Duvor...Söta
Kajor....Flygande råttor!

Annars tycker jag om de mesta djuren i naturen minus spansk skogssnigel och fästingar som förtjänar att utrotas med alla medel tom JAS plan om så krävs.
vildvittra
Jag gillar alla fåglar o ogillar när de dör... Läskigt... Nu läste jag att på samma ort i Arkansas har 100.000 fiskar spolats upp. Döda. Vad är det som händer där e.g
Huggorm
CITAT (vildvittra @ 05-01-2011, 14:04) *
Jag gillar alla fåglar o ogillar när de dör... Läskigt... Nu läste jag att på samma ort i Arkansas har 100.000 fiskar spolats upp. Döda. Vad är det som händer där e.g

Om nu fiskar börjar dö i mängd också på samma ort, så börjar man ju nästan misstänka att USA provar något nytt vapen igen. Men det förklarar ju inte varför kajor dör i Falköping.

dahla
Det är ju givetvis ett UFO som har varit i farten igen...
malcolm
I USA dog massor av fåglar i början av 50-talet, det visade sig vara det överdrivna användandet av DDT som var orsaken den gången. Nu är DDT förbjudet både i USA och i Sverige och förhoppningsvis i övriga världen också.
theseraphim
CITAT (dahla @ 05-01-2011, 15:00) *
Det är ju givetvis ett UFO som har varit i farten igen...

Allvarligt talat så anser många konspirationsknäppisar att det är ett hemligt elektromagnetiskt vapen som använts och detta vapen kan framkalla och styra väder och allt möjligt;-) Tänk er det scenariot.... I en hemlig bunker på en hemlig plats som inte finns på kartan sitter en ultrahemlig organisation som jobbar för en hemlig regering och styr detta superhemliga vapen som i teorin kan förstöra allt och lite till och spånar på nästa mål för vapnet. Iran, Nordkorea, Kina, Vitryssland....Nähhhhhh! Vi skjuter på kajorna för de förtjänar det verkligen! Vi lägger ner all våran tid och ofantliga miljarder från vårat hemliga vapen på att skjuta pippifåglar:-)
Gossen Ruda
Nu har det hänt i Sverige också, kajor igen. GP vet mer.
vildvittra
Funderar om det kan vara en djurplågare som fögiftat kajorna. Många som ogillar dom.. Tror inte vår fågeldöd har ngt med det som skett i USA... Var väl inte så länge sen USA hade problem med försvunna bi- kolonier
KRT
Begriper inte varför BARA kajor skulle drabbas??? Oavsett om det är någon sjukdom, gift eller något annat? Om det inte är någon artspecifik sjukdom förståss.
Oavsett vad borde även andra fågelarter drabbas, iaf andra kråkfåglar eller tättingar.....

Kan det vara så att kajorna märks mest eftersom de lever i stora flockar i tätbfbyggt område? Om npgon håller på med gift borde även t.ex skator drabbas.
Gossen Ruda
Man får komma ihåg att de har flugit och sen ramlat ner på samma ställe. Jag kan nog ansluta mig till teorin om fyrverkerier som orsak.
KRT
Jo, den enklaste och mest självklara teorin är oftast den korrekta smile.gif
Varför göra en höna av en fjäder?
Meriona
I USA var det väl 5000 fåglar på ett mindre område av skiftande arter som på ett trollslag damp ner döda och till och med hindrade trafiken, åtminstone enligt den nyhetssändning jag lyssnade på. Märkligt är det, men det har hänt förr det vet jag att jag läst om. Men inte heller då fick man nån säker förklaring.

Eller var det rent av 50000 fåglar? confused.gif
theseraphim
CITAT (KRT @ 05-01-2011, 16:54) *
Jo, den enklaste och mest självklara teorin är oftast den korrekta smile.gif
Varför göra en höna av en fjäder?

JA det verkar som den troliga orsaken var en långtradare som körde genom flocken senast jag läste om händelsen vilket inte verkar helt orimligt med tanke på hur orädda just kajor är för bilar överlag, de kan verkligen vänta in i det sista innan de flyger iväg ibland.
vildvittra
vi får se vad slu kommer fram till.... synd om pippisarna hursomhelst
Orkidétjuven
Arkansas Game and Fish Commission gick ut med att ca 2,000 kvarlevor av fåglarna Rödvingetrupial hade samlats i hop av U.S. Environmental Services under lördagen och söndagen, Men man räknar med att så många som upptill 5000 fåglar kan ha dött. Många hade redan börjats äta av katter, tvättbjörn, mink och andra asätare, så man lär nog aldrig få reda på det exakta antalet.

Visserligen hade det varit dåligt väder i området tidigare men alla fåglar insamlade har enligt obduktion varit i god hälsa. Nästan alla hade dock trauma till bröst, inre blödningar, blodproppar och blåmärken. Gift verkar inte ha varit en faktor, men man väntar fortfarande på blodanalys. Deras maginehåll var i stort sett tomma, så ätit giftig eller besprutad mat har uteslutits. Allt tyder på skador av stress vid krasch och inte fall.

Fyrverkerier verkar ha varit den utlösande faktorn. Det är olagligt att skjuta fyrverkerier utom under deras nationaldag 4 juli, och ett 20 tal extremt stora smällar syntes och hördes där fåglarna övernattar vid 10 tiden på kvällen enligt lokala stadsbor.. Dessa fyrverkerier betraktades dessutom som professionella fyrverkerier, ingen hade tillstånd för.
Lokalbefolkningen beskriver att ca 15 minuter efter fyrverkerierna, hörds ett onormalt flaxande och swischande, och efter att ha gå ut för att se fåglar i husnivå kraschande in i hus, bilar, träd, brevlådor, buskage. "Allt runt omkring".
De flyger inte på natten (speciellt inte i oväder) och har dålig syn nattetid, vilket gör det svårt för dem att desorientera sig. Rödvingetrupial är precis som starar och grackles att de håller till i stora flockar under vintermånaderna.
Jag tycker synd om fåglarna och allt där till som blir skrämda av fyrverkerier. Speciellt om de dör på kuppen av stress och krock.
Huggorm
CITAT (vildvittra @ 05-01-2011, 22:01) *

Synd att bara hälften av länkarna fungerar, men det går väll att googla vidare antar jag

Edit: 10 av 12 fungerade inte sad.gif
Orkidétjuven

New Zealand
http://www.stuff.co.nz/environment/4...ss-bird-deaths

Vad har kiwidollarn och ekonomi med tråden att göra? whistling.gif
vildvittra
Huggorm!
urkonstigt!!!! jag läste bland annat i länken om fladdermöss i arizona, där hade de dödstörtat ner på marken vid en löpslinga... för bara nån timme sen fungerade många fler länkar... en fundering är att om många varit på sidorna och läst så servrarna krachat?

hoppas de fungerar bättre imorgon

skuuuuuumt

CillaM
CITAT (malcolm @ 05-01-2011, 15:00) *
I USA dog massor av fåglar i början av 50-talet, det visade sig vara det överdrivna användandet av DDT som var orsaken den gången. Nu är DDT förbjudet både i USA och i Sverige och förhoppningsvis i övriga världen också.

Ett gift som också är förbjudet sedan många år är klorhexbensen, lika giftigt som DDT men som nu hittats i danska och finska pyrotekniska varor som är tillverkade i Kina. Mycket troligt att skiten också finns/fanns i de pyrotekvarorna som sköts i luften i Sverier. Jag säger inte vad som dödat fåglarna utan att det helt enkelt det verkar som vi har riktigt jävliga giftiga gifter återigen här.
Myosotis
Det är lite som strandade valar, tänk om det är något ljud som kanske inte vi hör men som gör så ont/spräcker trumhinnan att de blir paniska och desorienterade och flyger in i saker.

CITAT (vildvittra @ 05-01-2011, 22:01) *
Bats

När det gäller fladdermöss kom jag genast att tänka på vindkraftverk, fladdermössen som flyger för nära dör av undertrycket. Synd att inte länkarna funkar.
dahla
Det var alltså en lastbil som hade brakat igenom en flock kajor som satt på vägen... inga UFO den här gången heller... sad.gif
Huggorm
CITAT (dahla @ 06-01-2011, 14:22) *
Det var alltså en lastbil som hade brakat igenom en flock kajor som satt på vägen... inga UFO den här gången heller... sad.gif

Hur kan du vara säker på det? Lastbilen kanske bara är en bortförklaring?
Myosotis
Det är inte det minsta roligt. Mycket osmakligt att skämta om det. thumbdown.gif Lastbilen körde över ett antal av kajorna som redan befann sig på marken. Kajor är inte nattaktiva, de var skadade, döda eller döende när lastbilen körde in i dem.
KRT
CITAT (Myosotis @ 06-01-2011, 13:13) *
Det är lite som strandade valar, tänk om det är något ljud som kanske inte vi hör men som gör så ont/spräcker trumhinnan att de blir paniska och desorienterade och flyger in i saker.

Finns en jätteskillnad mellan vatten och luft, nämligen hur långt ljud bär i resp element... För att ljud ska bära långt i luft krävs det att det är infraljud, och jag tvivlar på att dels fåglar ens hör infraljud och dels att det skulle finnas något som ger upphov till denna typ av ljud som selektivt påverkar kajor och inga andra fåglar, däggdjur eller människor.....

Däremot har du helt rätt i att kajor inte är nattaktiva och att något troligen skrämt dem imman de landade på vägen. Å andra aidan, eftersom kajor gärna övernattar i stora flockar räcker det nog med att en stor flock blivit skrämda, förblindade och hamnat fel på en väg för att förklara scenariot. Frågan är väl i så fall snarast VAD som skrämt dem, eller vem, och varför.

En fundering ang valar - har det blivit vetenskapligt belagt att det är ljud som får valar att navigera fel och stranda? Har läst om andra teorier och att ingen med säkerhet klargjort orsaken!??!
Orkidétjuven
NU har det ramlat ner 8000 duvor i Italien enligt expressen.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2282077/...n-foll-ner-doda

Fast blå fläckar på näbben???
sqrulan
-fear-.gif Men Guuud, va är det som händer! Är vi blinda, ser vi inte?
theseraphim
CITAT (sqrulan @ 07-01-2011, 23:39) *
-fear-.gif Men Guuud, va är det som händer! Är vi blinda, ser vi inte?

Fast man ska inte glömma att sådant här händer titt som tätt i många länder men nu har media gjort en jättesak av allt och om ma ser på orsakerna så är de vitt spridda och har inget direkt samband. I Italien verkar det som någon/något förgiftat dem, i Sverige var det yttre våld, i USA är det kylan osv men Media har hittat ett "mysterium" de kan sälja nyheter med och vinklar det på sådant vis att alla dött av samma sak. Fiskar som flyter i land är ju inget ovanligt det händer i Sverige var och varannat år och oftast då är det någon båt eller mindre företag som spillt ut kemikalier.
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 08-01-2011, 10:50) *
...i Sverige var det yttre våld...

men vadå för yttre våld?

Fiskarna hade dött av köldchock hörde jag nu.
gnon49
Utan att veta orsak till dessa fall av fågeldöd, så är det ju odiskutabelt att människans påverkan på på vår jord är till men för i stort sett alla djurarter, och i slutändan även för oss själva. Vi lever trots allt under samma betingelser som allt annat här på jorden. Vi är inte unika eller osårbara. Finns troligen naturliga orsaker till fågeldöden, men varför inte ta det som en väckarklocka i alla fall. Människans strutsbeteende lovar i alla fall inte gott för framtiden.
Myosotis
CITAT (KRT @ 06-01-2011, 15:21) *
En fundering ang valar - har det blivit vetenskapligt belagt att det är ljud som får valar att navigera fel och stranda? Har läst om andra teorier och att ingen med säkerhet klargjort orsaken!??!

http://sounds-of-seas.info/blog_en/
theseraphim
CITAT (KRT @ 06-01-2011, 15:21) *

till 100% kan man väl inte säga varför de navigerar fel då sådana svar kräver enorma forskningsresurser och låååång tid innan man kan säga varför men väldigt många menar att ljud från båtar tex ekolod kan förvirra dem.
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 10-01-2011, 19:50) *
till 100% kan man väl inte säga varför de navigerar fel då sådana svar kräver enorma forskningsresurser och låååång tid innan man kan säga varför men väldigt många menar att ljud från båtar tex ekolod kan förvirra dem.

Ytterligare ett problem enligt länken (kolla gärna, mycket intressant!!) är att marinen försöker tysta ner forskarna och att många universitet som ska genomföra studierna får pengar till detta av marinen thumbdown.gif
För dem som inte orkar läsa/titta: det handlar inte om lite förvirring utan de dör av dykarsjuka. Ljuden och skadorna är hemskt plågsamma för valarna så de stiger för snabbt. Käkbenen vibrerar i resonans med sonaren och går sönder, olika frekvenser för olika arter då de har olika långa underkäkar.
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 10-01-2011, 20:02) *
Ytterligare ett problem enligt länken (kolla gärna, mycket intressant!!) är att marinen försöker tysta ner forskarna och att många universitet som ska genomföra studierna får pengar till detta av marinen thumbdown.gif
För dem som inte orkar läsa/titta: det handlar inte om lite förvirring utan de dör av dykarsjuka. Ljuden och skadorna är hemskt plågsamma för valarna så de stiger för snabbt. Käkbenen vibrerar i resonans med sonaren och går sönder, olika frekvenser för olika arter då de har olika långa underkäkar.

Om marinen försöker tysta är givetvis problematiskt men problemet är ändå att innan en 100% studie gjort så kan inget varken för eller emot bevisas. Sedan så har långt ifrån alla strandningar skett i närheten av ubåtar så även om de höjer frekvensen så kan det finnas andra anledningar som spelar in. Man har även härlett till vattenströmmar som höjt förekomsten av föda i kustnära områden, vissa har skett till följd av att de följer delfiner längre in och fastnar när tidvattnet slår om osv osv. Det viktigaste är att inte haka sig på en anledning för i slutändan kanske bara kan hjälpa några få procent medans om man skulle forska på det som en helhet så kan man bli bättre på att förebygga.
KRT
Har mycket svårt att tänka mig att valar får dykarsjuka, eftersom de är anpassade att dyka upp och ner i olika tempo. Om man googlar hittar man förklaringar på varför valar INTE får dykarsjuka.
Har också svårt att se käkben vibrera, men det är möjligt att så kan ske.

Så vitt jag har kunnat läsa mig till verkar det finnas ett flertal orsaker bakom strandningar, och eftersom sådana har förekommit under lång tid är det inte ens omöjligt att detta är ett naturligt beteende om inte speciellt evolutionärt smile.gif

Därmed inte sagt att mänsklig påverkan i haven kan vara orsaken i ett okänt antal av alla fall. Båtmotorer, oljeplattformar, "landscaping" etc har naturligtvis en påverkan på allt marint liv!!!
Myosotis
I så fall är hela filmen fejk vilket jag har svårt att tänka mig!! Det var inte bara påståenden utan en massa olika forskare och det visades både gasbubblor i blodet, inre blödningar, käkbensexperimentet, sändarförsök där de kollade den normala uppdykningshastigheten osv. osv. Jag är medveten om att mycket skit visas på tv och att det går att luras, men jag ser inte riktigt varför något så sannolikt skulle uppfinnas? Vad skulle universiteten ha för nytta av det?
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 14:07) *
I så fall är hela filmen fejk vilket jag har svårt att tänka mig!! Det var inte bara påståenden utan en massa olika forskare och det visades både gasbubblor i blodet, inre blödningar, käkbensexperimentet, sändarförsök där de kollade den normala uppdykningshastigheten osv. osv. Jag är medveten om att mycket skit visas på tv och att det går att luras, men jag ser inte riktigt varför något så sannolikt skulle uppfinnas? Vad skulle universiteten ha för nytta av det?

Jag förmodar att det är det här med marinen(Flottan) vi pratar om? De har erkänt vid flera tillfällen att de legat bakom strandningar av valar osv(U.S Navy iaf)där de tränat ubåtsjakt i områden där valar varit aktiva så de förnekar det inte heller.
Så på det sättet är inte den biten fejk men som sagt det är långt ifrån alla fall som har med den biten att göra och det är forskarna överens om men däremot hade det varit bättre att ha ett stort projekt som forskade om helheten än trettio pyttesmå som forskar om väldigt olika teser och där sedan slutresultaten inte kan samköras på ett bra sätt.
Myosotis
Det måste finnas andra orsaker för valar strandade även innan sonaret uppfunnits, dock inte i så stora antal. Vissa exempel var väldigt tydliga, typ 16 strandade valar samma dag på samma strand precis där de haft ubåtövning i bukten. Lite svårt att förneka kanske.
Vid ett annat tillfälle filmades en grupp valar som helt plötsligt började bete sig konstigt, vred sig i vattenytan. Efter ett tag dök ett fartyg upp och kontaktades av valforskarna, men deras svar var att det inte var någon fara, för de hade hållit det föreskrivna avståndet på 2km. Ljudvågorna kan färdas bra mycket längre än så under vatten.
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 15:35) *
Det måste finnas andra orsaker för valar strandade även innan sonaret uppfunnits, dock inte i så stora antal. Vissa exempel var väldigt tydliga, typ 16 strandade valar samma dag på samma strand precis där de haft ubåtövning i bukten. Lite svårt att förneka kanske.
Vid ett annat tillfälle filmades en grupp valar som helt plötsligt började bete sig konstigt, vred sig i vattenytan. Efter ett tag dök ett fartyg upp och kontaktades av valforskarna, men deras svar var att det inte var någon fara, för de hade hållit det föreskrivna avståndet på 2km. Ljudvågorna kan färdas bra mycket längre än så under vatten.

Som sagt så i många fall har flottan tagit på sig ansvaret så det vet om inverkan på valar. Problemet är nog också om man ska se på det historiskt att nuför tiden valfärdar folk för att hjälpa till och få ut dem, på 1600 talet kanske det var speciellt men knappast några som brydde sig om att hjälpa valarna eller överhuvutaget bry sig om orsaken. Det är väl egentligen de senaste 50 åren som människan på allvar har börjat bry sig om strandade valar och därför är det svårt att veta om det är så mycket vanligare nu än förr. Sedan kanske man ska räkna det hela i relation till huvudpopulationen för i dagsläget är det överlag ont om valar men på tex 1600 talet var det vääääldigt mycke mer val i haven vilket i sin tur kan borga för mer valar på stränderna. VAd jag menar är helt enkelt att om en utav hundra valar strandar(rena huvudsiffror nu:-) och populationen är 1000 så innebär det 10 strandade men om populationen är 50000 istället så innebär det ju 500 strandade valar, nu pratar vi orsaker som inte har sonarrelaterade bakgrunder.
Myosotis
CITAT (theseraphim @ 11-01-2011, 16:19) *
valfärdar

giggle.gif

Håller med, det var säkert ingen som brydde sig om att hjälpa dem förr, däremot skulle jag tro att de tog vara på kött/fett/ben osv så helt obemärkt kanske de inte strandade förutom i helt obebodda trakter
theseraphim
CITAT (Myosotis @ 11-01-2011, 19:02) *
giggle.gif

Håller med, det var säkert ingen som brydde sig om att hjälpa dem förr, däremot skulle jag tro att de tog vara på kött/fett/ben osv så helt obemärkt kanske de inte strandade förutom i helt obebodda trakter

Hoppas de inte käka dem då valspäck snabbt blir dödligt giftigt när det får ligga, Botulism heter giftet om jag inte minns helt fel. Nä obemärkt var det nog inte med någon medmänsklighet var det nog inte fråga om och någon bokföring av händelsen var nog tveksamt såvida det inte handlade om 200 kaskelotter som strandade på Smögen eller så.
Gossen Ruda
För kännedom, Malmska valen. Långt innan ubåtarna dök upp.
vildvittra
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8436057.ab

nu är det kor också
theseraphim
CITAT (vildvittra @ 19-01-2011, 18:44) *

Ja fast inte oförklarligt utan av lunginflammation och inte alla på knall fall utan de kola vippen under flera dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon