Full version: Rhododendron rabatt.
Julia F
Hej, Jag vill anlägga en rhodedendronrabatt, mellan två 5-6 meters tallar. Rabatten kan som längs bli 5 meter. Den måste bli upphöjd eftersom berg finns under. Måste jag ta bort all jord, grund jorden är lerajord med mycket tallbarr i? Hur djup tror ni jag behöver göra den?
theseraphim
Hmmmmmm(plus att jag tar mig i skägget)

Barrväxter har en utmärkt förmåga att förstöra marken omkring sig vilket oftast märks i skogar så jag skulle nog trots att det innebär en del arbete gräva ur iaf en bit för att fylla på med torvblandad jord för att få en jordstruktur som passar just Rhododendron bättre. Sedan är det givetvis bra att när man väl grävt ur och det fortfarande är lera längst ner om man kan tex köra lite med en jordfräs och fräsa ner torv, löv och kompost tex för att få i lite humus i backen. Exakt hur mycket du får gräva är väldigt svårt att avgöra då jag inte sett där du ska plantera.
Jan Lindgren
Hej!
Det är en fördel att det växt barrträd på platsen. Är leran kalkhaltig måste du ta bort allt eller lägga ut plast och göra en upphöjd bädd. Är det inte kalk i leran så lägger du bara på ett torvlager och planterar. Bäddens djup är helt beroende på vilka rhododendron du vill plantera. Det finns sorter som växer bra i 10 cm jorddjup. Ska du ha stora rhododendron så räcker 40 cm bra. Ju grundare rabatten är desto viktigare blir vattningen.
MVH
Jan Lindgren
Julia F
Tack för svaren! Jag tror inte att leran är så kalkhaltig, men jag täcker nog jorden ändå. Så nu vet jag vad jag skall göra till våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon