krafth
Så var det dags igen för förkultivering!

I år blir det lite gurka, lite chili, salladsärtor, någon tomat och lite kryddor. T ex Djungelgurka, Äppelgurka, Capsicum annuum (Nepalese Bell), Jalapeno (Early Jalapeno) Kryddorna bryr jag mig inte så mycket om egentligen men det är mest för charmen att kunna plocka från en kruka och ha till maten. Tomaterna gav stor skörd förra året så de kan jag.
Jag sår i minidrivhus och har lysrör som ljuskälla i början. Det är ganska klent ljus, men det är allafall något.
I drivhusen använder jag endast såjord och byter till plantagens P-jord till omplanteringen som jag tror är en hyfsad allroundjord. Min budget är liten och min yta är minimal så jag vill så ut så mycket som möjligt, så billigt som möjligt. Mina frågor är nu följande:

1. Hjälper lysrören jag har eller är det saksamma? Plantorna står långt ifrån något fönster. Lysrörer är två paralellkopplade OSRAM Fluora 36W 127cm långa. Ljusfärgen är 77. Ett ganska blått spectra.

2. Är P-jorden bra för gurkorna, chilin samt ärtorna eller ska jag använda mig av någon annan jord?
3. Finns det någon bra gödning att rekomendera för gurka och chili eller klarar jag mig med en näringsrik jord?
4. Behöver jag installera någon fläkt för att stärka stammarna inför utplanteringen senare iår?
5. På chilin står det att man bör tjuva första fruktämnet för bättre skörd. Detta kände jag till men vad räknas som första fruktämnet? Är det en eller flera frukter? Bär ju emot att ta bort frukter som kommer i början. smile.gif Har även läst någonstans att man kan kapa av en hel gren från stammen och på så vis lägger plantan mer kraft på de resterande grenarna... Verkar lite skumt.. Stämmer det?

Mycket frågor blev det nu men jag är tacksam för svar! smiley_small_hug.gif
krafth
Kom igen nu rolleyes.gif
Piccante
CITAT (krafth @ 05-01-2011, 14:41) *

I år blir det lite gurka, lite chili, salladsärtor, någon tomat och lite kryddor. T ex Djungelgurka, Äppelgurka, Capsicum annuum (Nepalese Bell), Jalapeno (Early Jalapeno) Kryddorna bryr jag mig inte så mycket om egentligen men det är mest för charmen att kunna plocka från en kruka och ha till maten. Tomaterna gav stor skörd förra året så de kan jag.
Jag sår i minidrivhus och har lysrör som ljuskälla i början. Det är ganska klent ljus, men det är allafall något.
I drivhusen använder jag endast såjord och byter till plantagens P-jord till omplanteringen som jag tror är en hyfsad allroundjord. Min budget är liten och min yta är minimal så jag vill så ut så mycket som möjligt, så billigt som möjligt. Mina frågor är nu följande:

1. Hjälper lysrören jag har eller är det saksamma? Plantorna står långt ifrån något fönster. Lysrörer är två paralellkopplade OSRAM Fluora 36W 127cm långa. Ljusfärgen är 77. Ett ganska blått spectra.
ljusrören hjälper, växter måste ha ljus

2. Är P-jorden bra för gurkorna, chilin samt ärtorna eller ska jag använda mig av någon annan jord?
3. Finns det någon bra gödning att rekomendera för gurka och chili eller klarar jag mig med en näringsrik jord? man kan plantera chili i komposterad kogödsel, bättre än billig plantjord som ofta är dålig.

4. Behöver jag installera någon fläkt för att stärka stammarna inför utplanteringen senare iår? tror jag inte

5. På chilin står det att man bör tjuva första fruktämnet för bättre skörd. Detta kände jag till men vad räknas som första fruktämnet? Är det en eller flera frukter? ett fruktämne= en frukt Bär ju emot att ta bort frukter som kommer i början. smile.gif Har även läst någonstans att man kan kapa av en hel gren från stammen och på så vis lägger plantan mer kraft på de resterande grenarna... Verkar lite skumt.. Stämmer det? ja det stämmer.

Preussen
CITAT (krafth @ 05-01-2011, 14:41) *

1. Hjälper lysrören jag har eller är det saksamma? Plantorna står långt ifrån något fönster. Lysrörer är två paralellkopplade OSRAM Fluora 36W 127cm långa. Ljusfärgen är 77. Ett ganska blått spectra. tänk på att chile vill ha det varmare än tomat. jag brukar lägga en elektrisk värmefilt under plattan krukorna står på. har man hps-lampor som alstrar mycket värme behövs de ej.

3. Finns det någon bra gödning att rekomendera för gurka och chili eller klarar jag mig med en näringsrik jord?som markus sa är påskogödsel ett billigare fullgot alternativ. tänk bara på att strukturen inte alltid är den bästa så jorden blir ofta kompakt vilket leder till sämre rotbildning. det finns olika växtnäring att ge, för mig har det alltid funkat bra med vanlig flytande växtnäring
4. Behöver jag installera någon fläkt för att stärka stammarna inför utplanteringen senare iår? behöver och behöver men det skadar inte i varje fall.
5. På chilin står det att man bör tjuva första fruktämnet för bättre skörd. Detta kände jag till men vad räknas som första fruktämnet? Är det en eller flera frukter? Bär ju emot att ta bort frukter som kommer i början. smile.gif Har även läst någonstans att man kan kapa av en hel gren från stammen och på så vis lägger plantan mer kraft på de resterande grenarna... Verkar lite skumt.. Stämmer det? beror på vilken sort. småfruktiga tycker jag det är onödigt arbete då man får stor skörd ändå. storfruktiga sorter profiterar bättre på det.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon