asali
Jag bara undrar om nån har några förslag på grönsaker och dyl. (kryddor, svamp, grönsaker osv) som är fleråriga? sparris har jag och även vissa kryddor men jag vill ha en massa förslag:)
malcolm
Rabarber, gräslök, jordgubbar, smultron är någa saker som kommer varje år.
KRT
Jordärtskocka är flerårig, om man inte äter upp alla knölar smile.gif
Timjan, lavendel, salvia, dragon, ramslök, kronärtskocka (iaf i vissa delar av landet), rosmarin (om det är milda vintrar i södra sverige smile.gif), bärbuskar så klart och så vidare
asali
Tack så mycke för svaren!
Kan man bara lämna en knöl av jordärtskockan i jorden så kommer de nya då? funkar de alltså som potatis? och är Jordmandeln av samma "familj" så man bara kan lämna en sån kvar i jorden också?
Platinum
Pepparrot, libbsticka, vinterkyndel, oregano, mynta är några exempel till.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (asali @ 05-01-2011, 19:51) *
Tack så mycke för svaren!
Kan man bara lämna en knöl av jordärtskockan i jorden så kommer de nya då? funkar de alltså som potatis? och är Jordmandeln av samma "familj" så man bara kan lämna en sån kvar i jorden också?

Ja jordärtskockorna är bara att peta ner antingen tidigt i vår eller under senhösten, lite ogräsvarning dock. Härdig till runt zon 7.

Jordmandeln är en gräsväxt, knölarna klarar inte minusgrader så man får förvara knölarna frostfritt under vintern ifall man vill ha den under längre tid än en säsong.

Chorogi däremot brukar ofta överleva vintrarna (får se hur mina överlever första vintern jag har dem i en stor hink, har hört att de är ganska ogräsaktiga).
töre
Vad är Chorogi?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon