Full version: En vissen bananplanta
fuchsian
Hej.

Jag hade med mig en liten bananplanta med mig fr. Teneriffa nu efter jul. Jag hade även andra små inpackade plantor med mig och efter ett par dagar planterade jag om dem.
Jag har en ihålig plastpåse över mina plantor för att kunna behålla luftfuktigheten.

De andra ser bra ut, men den lilla bananblantans blad hänger och en av bladen har blivit brun.
Min tanke var att om den fick en klimatchock under den tiden som vi gick ute (5min.) för att sätta oss i bilen, som fanns i ett garage på flygplatsen.
Stammen verkar vara frisk och vid omplantering vände jag varsamt den och behöll det mesta av jorden som fanns runt rötterna. (synd att jag inte köpte bananfröer)

Så jag undrar vad som är fel? ...... -cry-.gif ... Fuchsian .....
theseraphim
Kan vara klimatchock som du nämner då det skett under så kort tid men kom också ihåg att bananplantan överlag räknas lite som en slit o släng växt beroende på dess notoriska kinkighet. Förvisso finns det mer moderna sorter som är framtagna mer som rumsväxter än att man ska bli självförsörjande på dessa delikata örter.
Var vääääääldigt försiktig när det gäller övervattning för många gånger så räcker det med minsta överskott för att musan ska rasa ihop.
fuchsian
CITAT (theseraphim @ 05-01-2011, 17:11) *
Kan vara klimatchock som du nämner då det skett under så kort tid men kom också ihåg att bananplantan överlag räknas lite som en slit o släng växt beroende på dess notoriska kinkighet. Förvisso finns det mer moderna sorter som är framtagna mer som rumsväxter än att man ska bli självförsörjande på dessa delikata örter.
Var vääääääldigt försiktig när det gäller övervattning för många gånger så räcker det med minsta överskott för att musan ska rasa ihop.

Tack för svaret,

Har hållit den lagom vattnad, inte låtit torka ut, men hällt av överskottet.
Det är nog så att det är en sådan slitplanta som de har på de stora odlingarna, och jag hade inte tänkt att odla bananer, endast för lummighetens skull.
Det fanns fröer där för minst 2 olika banansorter och en var med en blomma, troligen en inne/utekrukväxt.

Men jag ska se hur det går med den och såg att Impekta hade fröer, ska ändå beställa lite till därifrån.
Annars tycker jag att det är skoj med lite annorlunda växter och ta utmaningen att kanske klara av den.

Jag har en hel radda fröer som jag köpte där och det gäller att inte handla på turiststråken, utan åka ut till landet till Garden Center och få friskare fröer där utgångsdatumet inte har gått ut.
Men du ska ha tack för svaret, nu får maken sluta upp att vänta på sin bananskörd ..... giggle.gif ..Fuchsian....
Alexander-VG-zon3
sätt den utan plats påse. och under extraljus så kommer den må bra. har du tur så lever knölen i jorden om nu pesudostammen skulle vissna.

annars på vintern är det bra att låta den torka upp lite, men på sommaren älskar dom mycket näring, vatten och värme och ljus.

nu vet jag inte vilken banan du har, men en del vill ha lite svalare på hösten-vintern ca +5c +10c (då hålls dom torra). andra mer tropiska vill ha lägsta temp på +10c +15c och extraljus på vintern.

alla funkar heller inte så bra att ha ute under sommaren, men det finns dom som trivs bra ute.

så skötsel beror ju ockås på vilken art det handlar om.
fuchsian
Tack för det,

Jag ska göra som du skrev, för jag har inte erfarenheter av den. de växer ju som ogräs där nere och jag tror att denna planta tillhör den gemene sorten som ger de kortare bananerna än man ser här i affärerna.

Det står endast Canary Plant och en bananstam full med omogna bananer. Jag köpte detta färdigpackad för transport och näst sista dagen innan flyget hem. Det fanns olika sorters bananträd/buskar som frön.

Det står att vattnas 1 ggr/veckan och temp. mellan + 15 - + 35 c. och på vintern som lägst + 6 gr c.
Jag har inte heller någon e-mail adress på lappen eller annat.
Köpte en växtbok där nere, rätt omfattande, men det fanns bättre böcker, men nu blev det som blev och jag hoppas att de andra fortsätter som de ser ut att göra.
Sedan har jag en knippe fröpåsar därifrån, men har just nu det jobbigt här hemma, men ska titta igenom dem när jag får mer ro.
Tack för hjälpen, nu vet jag mera! .... smiley_small_hug.gif ... Fuchsian ....
pelargonfreak
Jag tror att bara man ger den lite tid så kommer den,
ibland är det likadant när man får en planta från en vän
eller köper, så tar det ett tag att ställa om sig.
Lycka till rose.gif
fuchsian
Tack snälla,

Den flyttades redan igår kväll från fönsterkarmen (den är en utbyggnad på nästan en meter utåt och värmen är knappt på där och den "ledsna bananen" flyttade jag till ett bord där jag har extra belysning, pga mina orchideer.
Vet ni något om att så bananfrön? Har sett i frökataloger sådana?

Nu gör det inget om den, trots min ömma omvårdnad, vill inte vara här. detta är dock min första planta, så får man passa på att lära sig av dem.
Stammen känns stadig än så länge och 2 av bladen, så den har inte helt "surnat" på mig. ..... tummenupp.gif
...Fuchsian .... det går inte att bota, att det kliar i fingrarna när frön och blommor kommer till tankarna. . yes.gif
Bassam
Hej

Du säger att du har dem under plast påse för att håller bra fuktighet men jag säger nu att du gett den mycket vatten så syre går ut krukan så växter blir vissna, så om du reagera snabb ska svampen attackera rötter o växter ska dö.

Obs
vad du ska göra:

2 ta bort alla jord och omplantera efter rötter blir lite tora .

3 omplantera på sandig jord .

4 vattna dem sparsam .

5 om du behöver höja fuktighet bara duscha dem.

6 ta bort plast påse.

H:Bassam

fuchsian
CITAT (Bassam @ 06-01-2011, 20:44) *
Hej

Du säger att du har dem under plast påse för att håller bra fuktighet men jag säger nu att du gett den mycket vatten så syre går ut krukan så växter blir vissna, så om du reagera snabb ska svampen attackera rötter o växter ska dö.

Obs
vad du ska göra:

2 ta bort alla jord och omplantera efter rötter blir lite tora .

3 omplantera på sandig jord .

4 vattna dem sparsam .

5 om du behöver höja fuktighet bara duscha dem.

6 ta bort plast påse.
H:Bassam

Ok,.... yes.gif

Plastpåsen åkte av igår kväll.
Jag ställde den på en annan plats där den får ljus (konstgjort) hela dagen.
Tog undan ytterkrukan och satte hushållspapper under krukan. Tog bort det på morgonen, inte särskilt blött, lite fuktigt, kanske för att det ligger en lag av småkorn i botten för att inte täppa till.

Nu idag var jorden torrare och det hade inte kommit fler skador på bladen. De friska såg lite stadigare ut.

I morgon kommer jag att ta fram den och omplantera enl. beskr. för jag har både sand och det andra framme just nu för min frösådd. Duschflaskan finns redan för mina andra sådder och plantor.

Tack Bassam ...så hemsk mycket för hjälpen. tummenupp.gif Man lär sig undan för undan. Fuchian .....
fuchsian
Min "vissna" bananplanta lever trots allt. Har fått den omsorgen som jag fick till svars och det sticker upp en ensam, fin löv vid toppen. Håller koll och duschar lätt vb.
Tack alla ni ....Fuchsian ......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon