Full version: Vilda favoriter
zaaritha
Tänkte försöka mej på en s.k. omröstning, men det var så många växter
jag ville ha med, så................. : Vilken eller vilka vilda växter är era favoriter?
Mina: Blåsippa, backsippa, blåklint,blåklocka.
Daggkåpa.
Förgätmigej.
Gråfibbla, guckusko, gulmåra, gullviva.
Johannesört, jordreva.
Kabbleka. Kärrviol.
Linnea.
Mandelblom.
Nattviol.
Ramslök.
Springkorn.
Vitsippa. Vårlök.
Ögontröst.
det finns ju alltid vissa växter man känner starkt för!
M-B
Hannele
Jag har väl de flesta i min trädgård, utom linnea... har försökt.
Annars är nu olika blåklockor fina, ängsklockan finast!
Micke
Gräslök, Ramslök, Gul- och vit- och blåsippa, Kattfot, Kabbeleka, Fackelblomster, Getrams, Gul fetknopp, Backtimjan, Gullviva, Liljekonvalj, Smultron, Svalört, Strutbräken, Vit- och Gul näckros samt Dvärgnäckros och Nordnäckros, Hasselört, Stor sandnejlika, Tjärblomster, Humleblomster, Strandkål, Ängsull, Strandråg...

Det var mina favoriter - just nu alltså - även om en del av dem saknas ännu ute vid sommarstugan. Men efter inkommande säsongs frösådd och plantjakt borde jag ha alla ovannämnda, utom Stor sandnejlika (men jag har just kommit en möjlig fröleverantör på spåren). Men näckrosorna får jag förstås fortsätta att drömma om, de trivs ju inte i havet och radhustomten är för liten för en näckrosdamm...

Micke
zaaritha
Ja du---Hannele!
Linnea--"ska " ju inte gå att odla i trädgård, det är ju en växt, som tycks blomma enbart i mossig skog.........
M-B
andersen
Jag tycker att den vilda gräslöken i skärgården bland kobbar och skär är oerhört vacker.
Ralf
CITAT (andersen @ 07-02-2004, 12:23)
Jag tycker att den vilda gräslöken i skärgården bland kobbar och skär är oerhört vacker.

Den är ätbar oxå och god.
lavendel
Hej! smile.gif
Av alla ljuvliga vildblommor är det nog gullvivor som är min favoritvårblomma......gullvivor under nyutslagna bjökar!
På sommaren är det blåklockor...alla sorter...och den doftande gulmåran!
Och myskmadra....har ett ställe på vägen till Ängbybadet där jag plockar buketter att hänga i linneskåpet!
Lavendel
renate
tongue.gif Jag tycker om alla vildblommor ute i naturen,i trädgården vill jag inte har alla,tex.linnea hör hemma i de småländska skogor,ramslök är vacker i stora mängder på vildtomten eller i naturen.Gullvivor och blåsippor älskar jag,de vill jag gärna ha i trädgården,blåklockor är fina med,lite vitsippor har jag med i trädgården och lite andra med som jag inte kommer på just nu.
Renate
Hannele
Vi kan sitta på vårt berg och sjunga nästan alla Taubes låtar! wub.gif

""Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol…"
Susanne i Linköping
Linnea finns på fler ställen än Småland, det ställe jag känner bäst till ligger i Kolmården.

Förutom linnea gillar jag liljekonvalj, blåbär, smultron, vildhallon, blåklocka, blå- och vitsippa samt nässlor (utom när de växer intill stigen så att de bränns). Och så en massa till som jag inte kommer på just nu. smile.gif
Anna C
Jag tycker att alla vilda växter har sin egen "glansperiod", det är omöjligt att välja en favorit. Det går inte att jämföra en backe full av vitsippor med en friväxande tall som blivit ett perfekt klätterträd, eller samma backe när den på hösten är översållad av kantareller.

Nällor är för det mesta bara fula och i vägen, men visst är de underbara när de första skotten tittar fram på våren! Och egentligen är blåelden en ganska ful växt, men den blir alldeles fantastisk när den fyller ett helt fält som "brinner" i blått.

Men en växt blev jag väldigt fascinerad över när jag såg den första gången. Det var vattenklöverns blommor. Helt fantastiskt att något sådant växer vilt i Sverige! http://linnaeus.nrm.se/flora/di/menyantha/...ya/menytri.html

Anna
carolyn
Hej!

Ja jag har också många favoriter. När jag flyttade hit ner från Uppsala så har jag saknat Liljekonvalj ,Gullviva och Vitsippa framför allt. De finns nog här nere också men inte mitt i stan där jag bor ohmy.gif
Liljekonvaljer kom det upp massor i min koloniträdgård, och Gullviva har jag frösått, de var jättelätta att få upp o har klarat vintern inne i lägenheten under lysröret, snart får de komma ut.
Så mina favoriter blir:
Gullviva
Viol
Liljekonvalj
Linnea
Vitsippa
Blåsippa
Tovsippa

Hej!
Lars-Olof Arvids
Så här års är de tidiga vårblommorna mina favoriter. Vem längtar inte efter att se den första tussilagon i någon vägkant eller den första blåsippan i någon skogsglänta? Och efter vitsippor som breder ut sig över skogar och hagar och styvmorsvioler och trift som färgar hällarna ute i skärgården helt underbart. Gullvivan jag satte i min äng förra våren verkar ha klarat vintern bra och har redan små gröna blad, så jag hoppas att den också vill föröka sig och breda ut sig över ängen. Liksom blåklint, väddklint, prästkrage, rödfibbla, klätt, nattglim... Det finns en hel del att välja mellan bland vilda ängsblommor när man börjar undersöka saken, så det är svårt att välja ut någon speciell favorit. En mångfald av vilda ängsblommor är väl ändå det allra finaste!

Olle
Blomstertanten
wub.gif Linnea , Blåsippa och Närkes landskapsblomma

Men den vackraste är Kungsängslilja wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon