Full version: Snabbaste grönkålen
Christa
Vanlig grönkål tar ju ett tag på sig innan det blir så mycket att skörda. Finns det någon sort som snabbare ger blad att skörda?
Anja Danmark
Jeg ved ikke, om der er tidlige sorter, men man kan jo så nogle planter tidligt og have dem i potter, til de kan plantes ud...
Preussen
CITAT (Christa @ 05-01-2011, 19:55) *
Vanlig grönkål tar ju ett tag på sig innan det blir så mycket att skörda. Finns det någon sort som snabbare ger blad att skörda?

du kan i princip äta bladen när som helst på grönkål. ta de plantor du gallrar ut även om de inte är de största.
Eva 33c
En trevlig grönkålssort är Red Russian. Den är slätbladig, växer fort och mycket god att äta utan att den blivit frostnupen. Passar att äta rå ocskå då den är mjäll och fin. Man kan plocka bladen efterhand. Jag har köpt frön från Runåbergs, men den finns lite överallt numera.
Christa
CITAT (Eva 33c @ 06-01-2011, 11:56) *
En trevlig grönkålssort är Red Russian. Den är slätbladig, växer fort och mycket god att äta utan att den blivit frostnupen. Passar att äta rå ocskå då den är mjäll och fin. Man kan plocka bladen efterhand. Jag har köpt frön från Runåbergs, men den finns lite överallt numera.

Den odlade jag för ett par år sedan. Flera hade sagt att den var god rå men jag tyckte inte det. På hösten blev det mjöldagg på dom och det har aldrig hänt med vanlig grönkål. Det fanns dock de som tyckte dom var goda...
[attachment=57359:3_lgar.jpg]
Eva 33c
Ojdå, mjöldagg har jag aldrig råkat ut för. Jag köpte mina fröer 1997 och har haft dem varje år sedan dess, från samma påse. Om man vill äta den rå ska man plocka de unga bladen i första hand. Men sen är ju smak väldigt personligt, vad man tycker är gott alltså.
Tulipanaros
Helt underbar bild, Christa!

Jag brukar odla Pentland Brig, "den godaste grönkålen med lite svagt syrlig smak" enligt Runåberg. Brukar förodla, men äter ändå mest av den under höst/vinter. Utom i år och förra året så, när den varit helt oåtkomlig under snön.
Preussen
CITAT (Tulipanaros @ 06-01-2011, 15:23) *

Jag brukar odla Pentland Brig, "den godaste grönkålen med lite svagt syrlig smak" enligt Runåberg. Brukar förodla, men äter ändå mest av den under höst/vinter. Utom i år och förra året så, när den varit helt oåtkomlig under snön.

pentland brig är en favorit efter denna säsong. håller sig kanonbra i snötäcket tummenupp.gif
uppenbart går det att servera grönkål till älg, i levande form. men hur passar tillagad älg till grönkål?
Christa
CITAT (Tulipanaros @ 06-01-2011, 15:23) *

Runåberg har stängt sin sida för underhåll men jag skall kolla på den sedan. Här är en bild till där det ännu tydligare syns vad har satt i sig. Vi har höga tujahäckar runt om så de kan inte se odlingarna utifrån. De tycks kunna lukta sig till kål på långt håll trots att jag inte kan känna någon lukt från grönkål.

Det intressanta med grönkål är att den är så in i vassen näringsrik.

[attachment=57367:Ungtjur_..._gr_nk_l.jpg]
Tulipanaros
Han (hon?) ser nöjd ut! Rådjuren brukar äta upp min grönkål framåt senvintern, men det är dem väl unt. Jag lägger med en bild på Pentland Brig också (tagen i mitten av juli, tror jag).

grönkål
Christa
CITAT (Tulipanaros @ 06-01-2011, 23:49) *
Han (hon?) ser nöjd ut! Rådjuren brukar äta upp min grönkål framåt senvintern, men det är dem väl unt. Jag lägger med en bild på Pentland Brig också (tagen i mitten av juli, tror jag).

grönkål

Hur höga är dom? Älgen är f öv en han. Den har början till horn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon