Allt kan köpas för pengar ... till o me en forskningsrapport.
Undras hur många svenska föräldrar som valde att inte vaccinera sina barn?
Medveten bluff bakom vaccinrapport
theseraphim
06-01-2011, 10:55
KOmmer ihåg det där faktiskt och själv tyckte jag det verkade rent idiotiskt att inte vaccinera även om rapporten stämde. Det som är skrämmande är just att man kan skapa en sån hysteri på rena lögner och då det gäller sådant som är så fruktansvärt viktigt så skulle de hamna i finkan på livstid för brott mot mänskligheten eller dylikt. Givetvis får även sådan en att fundera på trovärdigheten på vissa forskare som menar att influensavaccinering är helt onödigt och inte är bra osv....
*Stintan*
06-01-2011, 11:50
Minns att det var en våg av diskussioner och ifrågasättande av dessa vaccinationer redan på 70-talet, dock inte i samband med autism vad jag kan komma ihåg.. Det var många som avstod vaccineringarna. Skeptiker finns det säkert fortfarande som ifrågasätter om det verkligen är bra att spruta i barnen en massa vaccin mot allt.
Huggorm
06-01-2011, 12:17
CITAT (*Stintan* @ 06-01-2011, 11:50)

Skeptiker finns det säkert fortfarande som ifrågasätter om det verkligen är bra att spruta i barnen en massa vaccin mot allt.
Undrar när tiden är mogen för skandalrapporterna från spelet bakom vaccinet för svininfluensa? Vi får nog låta det svalna ett par år till innan det kan dras upp i ljuset.
fuchsian
06-01-2011, 12:35
Det är något som även jag har grunnat på. Jag vaccinerade mitt barn som liten.
Har fått den förra årets vaccin för svininfluenssa, pga. att jag tillhör riskgruppen. Åter i höst fick jag en ny dos, men hur bra är det???
Hjälper dom att man inte ska dö av sin astma??? Tror knappt det. Inga fler i familjen har vaccinerat sig, och det är gott med det.
Vi kommer att få se senare vart detta hysteri leder till. ... Fuchsian .....
Har blivit mer och mer fokus på forskningsetik, rättrådighet inom forskning samt oegentligheter inom forskning de senaste åren. Självklart kan man aldrig helgardera sig, men just detta fall har gett rejäla avtryck så tillvida att man numera noga måste uppge relationer till "intresserade" parter (tex patientorganisationer eller företag), artiklar granskas enormt noga om de ska in i "högstatus" (high impact) tidskrifter osv.
Skandalen med den sydkoreanska stamcellsforskaren har också starkt bidragit till detta. För oavsett vad vissa tycks tro är det en försvinnande liten del av alla forskare som fuskar och den absoluta majoriteten vill inget hellre än att forskning ska bedrivas etiskt enligt alla konstens regler.
Vad gäller fallet med vaccination krävs det inte så mycket kunskap för att montera ner den artikeln i småbitar.... Det gjorde vi på en journal club för flera år sedan men jag förstår till fullo den genomslagskraft den hade för gemene man!
Man kan strunta i det av två skäl:
1) Man orkar inte fler sk "varningar".
2. Ännu en "falsk" rapport, beställd av något involverat företag. Man misstror rapporten av det skälet och får en allmänt negativ tro till forskningssamhället.
Nr 2 är det allvarligaste. Vad händer med alla larmrapporter när folk tror att det är ännu en falsk rapport begärd av något företag som vill tjäna på det?
Själv är jag mycket skeptiskt till alla rapporter av denna typ. Man får gå på sin egen tankeförmåga ( i det här fallet låta vaccinera sina barn). Och lita inte på de där sajterna som säger annorlunda. Har sett ett horribelt ställe där en förskräckande kvinna talar mot vaccinering av barn. Hon verkar fanatisk.
theseraphim
07-01-2011, 11:05
CITAT (fuchsian @ 06-01-2011, 12:35)

Det är något som även jag har grunnat på. Jag vaccinerade mitt barn som liten.
Har fått den förra årets vaccin för svininfluenssa, pga. att jag tillhör riskgruppen. Åter i höst fick jag en ny dos, men hur bra är det???
Hjälper dom att man inte ska dö av sin astma??? Tror knappt det. Inga fler i familjen har vaccinerat sig, och det är gott med det.
Vi kommer att få se senare vart detta hysteri leder till. ... Fuchsian .....
Tillhör man riskgrupperna så ska man nog vaccinera sig för skulle man få influensan och det riktigt ordentligt så är det för en frisk och stark person ett helvete som kan innebära ett par veckors sjukskrivning men om man då lägger på en sjukdom som redan försvagar någon eller några av kroppens vitala funktioner så innebär det oftast sjukhusvistelse. Här i vårat område har sjukhuset mer än 80 patienter över det normala och en stor del är sådana som drabbats av influensa och som har tidigare sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.