CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-01-2011, 13:04)

Näring kan man behöva tillsätta regelbundet under hela odlingssäsongen när det gäller grönsaker så visst kan även näringen ta slut.
Har man en lätt och lucker jord tycker jag aldrig att man får gott resultat av rädisor ifall det är högsommarvärme så vilken jord man har spelar också roll.
Jag hade lätt lucker och mager jord där jag odlade rädisor och det funkade bra. Däremot brukar rädisor som sås för tidigt inte bli bra. Är det för kallt blir de lätt träiga och sväller inte ut som de skall.
I somras fick jag en låda rädisplantor som grannen gallrat bort från sitt land. Det var sommar men jag minns inte exakt när. Jag petade ner dem och varmt och torrt var det. Vattnade och trots att de en dag låg och flämtade på jorden för att jag inte vattnat i tid när de inte rotat sig ordentligt så blev det kanonfina rädisor.
Jag var lite skeptiskt till att plantera uppryckta gallringsplantor men det funkade som sagt bra. Hon hade dom i växthuset i torvrik påsjord. Drar man upp dom ur hårdare jord blir det nog för mycket skador på rötterna.