asali
Man läser ju hela tiden att man efter att ha skördat t.ex rädisor, snabbt sätta ytterligare en omgång av samma el annat men jag har provat de i flera år nu men utan att lyckas, förra sommaren så grävde jag t.o.m upp lite jord o gödslade lite extra för att sen så nya rädisor men de kommer inget, bara en förvuxen planta med en lång smal rot.
Vad gör jag för fel??
Christa
CITAT (asali @ 06-01-2011, 13:05) *
Man läser ju hela tiden att man efter att ha skördat t.ex rädisor, snabbt sätta ytterligare en omgång av samma el annat men jag har provat de i flera år nu men utan att lyckas, förra sommaren så grävde jag t.o.m upp lite jord o gödslade lite extra för att sen så nya rädisor men de kommer inget, bara en förvuxen planta med en lång smal rot.
Vad gör jag för fel??

Har du vattnat ordentligt? Jag brukar få kanonfina rädisor vid sådd på sommaren men de får inte torka ut varken som frön eller plantor. Jag brukar också så glest så att jag slipper gallra. De växer fort om det är varmt och de får tillräckligt med vatten.
asali
Hummm, jag tycker att jag vattnar bra men kanske inte tillräckligt ändå dåsmile.gif, jag fick för mig att kanske näringen tagit slut men så kan de inte va då? jag får helt enkelt föröka vattna mer i år o hoppas att även jag lyckas. Tack för svaret!
Åsa, mälardalen zon 2
Näring kan man behöva tillsätta regelbundet under hela odlingssäsongen när det gäller grönsaker så visst kan även näringen ta slut.

Har man en lätt och lucker jord tycker jag aldrig att man får gott resultat av rädisor ifall det är högsommarvärme så vilken jord man har spelar också roll.
asali
Aha, ja jag kanske har ganska lucker jord. Vad gällande gödsling, räcker de med att hela tiden lägga dit gräsklipp så fort de gamla har gått ner i marken el måste nåt mer tillsättas tro?
Jag har inte vågat så t.ex rädisor mellan ex vitkålen tidigare eftersom jag (trots vad jag läst) inte riktigt trott att båda kan samsas om näringen men f.o.m nu ska jag göra såsmile.gif
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-01-2011, 13:04) *
Näring kan man behöva tillsätta regelbundet under hela odlingssäsongen när det gäller grönsaker så visst kan även näringen ta slut.

Har man en lätt och lucker jord tycker jag aldrig att man får gott resultat av rädisor ifall det är högsommarvärme så vilken jord man har spelar också roll.

Jag hade lätt lucker och mager jord där jag odlade rädisor och det funkade bra. Däremot brukar rädisor som sås för tidigt inte bli bra. Är det för kallt blir de lätt träiga och sväller inte ut som de skall.

I somras fick jag en låda rädisplantor som grannen gallrat bort från sitt land. Det var sommar men jag minns inte exakt när. Jag petade ner dem och varmt och torrt var det. Vattnade och trots att de en dag låg och flämtade på jorden för att jag inte vattnat i tid när de inte rotat sig ordentligt så blev det kanonfina rädisor.

Jag var lite skeptiskt till att plantera uppryckta gallringsplantor men det funkade som sagt bra. Hon hade dom i växthuset i torvrik påsjord. Drar man upp dom ur hårdare jord blir det nog för mycket skador på rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon