Vinterflickan
Jag har tidigare nämnt i en annan tråd att jag skulle vilja plantera en klätterväxt på ena kortsidan av mitt hus.
Har haft en plan att sätta fast armeringsnät en 15-20 cm från tegelväggen för att få en "luftspalt" mellan växt & fasad.
Den sidan står i sol på morgonen, fram till 11-12.00 ungefär, sen blir det skugga för hela slanten. Det jag är rädd för är att skada husgrunden, som jag har förstått att tex Pipranka kan göra?

Någon som har ett förslag på en "snäll" klättrare som tål halvskugga till skugga, täcker fint, och gärna blommar länge?
Har tittat på Alpklematis, eller kanske någon ros, men mitt sökande på nätet har inte gjort mig klokare tyvärr! rolleyes.gif
ingrids
Kameleontbusken blommar inte så mycket, men de rosa bladspetsarna är coola smile.gif, funkar även i skugga.
Finn Klematis
Hej!

Du kan plantera klematis. Om Du vill ha blomning på försommaren, Alpina som
Du själv föreslår eller någon annan ur klippgrupp 1. Om Du vill ha senare blomning,
planterar Du någon Viticella.
Då jag inte vet vilken färg Du har på huset,vill jag inte föreslå vad för klematis Du
skall plantera,

MVH.
Finn
Vinterflickan
Hej! Tack för era svar!
Huset är ljusgult tegel, man kanske skulle kunna kombinera alpklematis & tex södertälje? Har fått för mig att Klematis har ganska "snälla" rötter... ?

Det växer en Rhododendron (stavning?!!) eller liknande som inte tagit sig där bredvid, och det känns som att den kanske borde bort för den sitter planterade precis bredvid grunden.. Tänkte om man sätter nån platta på ca 50 cm närmast huset & sen försöker få ut klematisen så långt från väggen som möjligt?
Finn Klematis
Hej!

Du skall inte kombinera. Du klarar inte av att klippa den ena, men inte
den andra.
Förslag. Om Du vill ha en röd Viticella. Mme Julia Correvon.
Om Du vill ha en ljusblå Viticella Emilia Plater.
Om Du vill ha en violett Viticella Etolie Violett.
Jag skulle plantera en Viticella.

MVH.
Finn
Vinterflickan
ahh... såg att man den ena blommade på årsskotten & den andra på gamla rankor... men dom tål lite skuggigare läge dom du nämnde?
Finn Klematis
CITAT (Vinterflickan @ 07-01-2011, 23:05) *
ahh... såg att man den ena blommade på årsskotten & den andra på gamla rankor... men dom tål lite skuggigare läge dom du nämnde?

Hej!
Ja.
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon