|
bee stings
06-01-2011, 23:39
Hej!
Jag funderar på att ansöka till Trädgårdsingenjörslinjen i Alnarp, men har inte mycket praktisk eller teoretisk erfarenhet alls förutom det arbete jag fört i mina föräldrars trädgård. För tillfället arbetar jag som brevbärare men funderar på att söka jobb inom trädgårdsarbete och jobba med detta för att få lite erfarenhet framtill i höst då skolan börjar. Hur vanligt är det att personer utan erfarenhet får anställning på ett trädgårdsmästeri eller liknande?
Tacksam för svar!
theseraphim
06-01-2011, 23:46
Tyvärr inte sådär jättestora om man inte har jättetur, odlare osv anställer väldigt lite och väldigt sällan plus de är skyldiga att ta in de de haft innan de får ta in ett nytt ansikte.
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2011, 09:51
Jag tror faktiskt det beror på vart man bor, i Stockholm kan man nog ha hyfsat god chans ifall man kontaktar skösel och anläggningsföretag, kommunala parkförvaltningar, kyrkan, bostadsföretag (typ HSB) de har ofta problem att hitta enbart utbildad personal under säsong.
Rebecca
07-01-2011, 10:49
Sen vill jag påpeka att på Alnarp krävs egentligen ingen erfarenhet. Man lär sig allt från grunden, oavsett vad man har för bakgrund. Klart det är roligt att kunna en del innan man börjar men det är liksom inget krav. Det viktiga är att du har ett genuint intresse och gillar det du sysslar med, det blir mycket roligare att lära sig då. Vilken inriktning tänkte du söka? Pluggar också på Alnarp, dock ett annat program.
theseraphim
07-01-2011, 10:54
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-01-2011, 09:51)  Jag tror faktiskt det beror på vart man bor, i Stockholm kan man nog ha hyfsat god chans ifall man kontaktar skösel och anläggningsföretag, kommunala parkförvaltningar, kyrkan, bostadsföretag (typ HSB) de har ofta problem att hitta enbart utbildad personal under säsong. TAck:-) Kom på i efterhand att fråga vart personen i fråga vill jobba för det kan vara enorma skillnader från ort till ort och givetvis är det lättare i storstäder. Det största problemet är just de regler som gör att man i första hand MÅSTE ta in de man haft tidigare i första hand även om den personen inte har officiell utbildning och den som söker nytt har tio års utbildning, just här sätter verkligen facken käppar i hjulen för oss som jobbar inom branschen.
Hej
Många företag satsar på gratis jobb som praktik och det spelar ingen roll för dem om de har erfarenhet eller inte så det blir dåliga marknad i Sverige just nu. H:Bassam
bee stings
07-01-2011, 20:05
Hej och tack för era svar!
Rebecca: Jag funderar på odling eller marknad, eftersom jag knappast kommer klara inträdesprovet för design. Vilket program läser du? Hur är det att plugga i Alnarp och är det lätt att få lägenhet där?
Jag bor i Bromma, Stockholm för övrigt.
Rebecca
07-01-2011, 20:46
Roligt! Jag funderade på att söka Tring-odling men det blev landskapsarkitekt istället. Trivs kanon! Nöjd med skolan och omgivningarna. Jag var inneboende hos en familj första halvåret men fick sen tag i lägenhet. Bor i Arlöv söder om Alnarp. Malmö och Lund går nog att få lägenhet i om du vill, men var ute i god tid. Gärna ställ dig i kö redan nu! Annars om du vill bo på campus kan du kolla här: http://www.alnarpsstudentkar.se/bostader/
bee stings
08-01-2011, 00:41
Åh, tack så mycket för den länken! Jo, som du säger bör jag nog börja kolla efter boende redan nu.
CITAT (Rebecca @ 07-01-2011, 20:46)  Malmö och Lund går nog att få lägenhet i om du vill, men var ute i god tid. Gärna ställ dig i kö redan nu! Annars om du vill bo på campus kan du kolla här: http://www.alnarpsstudentkar.se/bostader/Vill bara meddela att det är skitsvårt att hitta lägenhet i hela Malmö/Lund regionen, inkl alla mindre orter utanför de större orterna! Förmodligen lika svårt som i Sth... Speciellt vid terminsstarten är det ett omöjligt företag att hitta bostad om man inte varit ute i mkt god tid, köper en egen bostadsrätt eller får studentrum/lägenhet. Det går att hitta boende, men det är inte lätt, så ett bra förslag är att börja leta redan nu.
Rebecca
08-01-2011, 11:47
Njaaa jag hade faktiskt inte speciellt svårt.Leta bland privata uthyrare och lite mindre bostadsbolag, det gjorde jag. Hade flera erbjudanden samtidigt, dessutom inne i Malmö.
Aqvakul
08-01-2011, 11:54
CITAT (Rebecca @ 08-01-2011, 11:47)  Njaaa jag hade faktiskt inte speciellt svårt.Leta bland privata uthyrare och lite mindre bostadsbolag, det gjorde jag. Hade flera erbjudanden samtidigt, dessutom inne i Malmö. Lund är jättesvårt!
CITAT (Rebecca @ 08-01-2011, 11:47)  Njaaa jag hade faktiskt inte speciellt svårt.Leta bland privata uthyrare och lite mindre bostadsbolag, det gjorde jag. Hade flera erbjudanden samtidigt, dessutom inne i Malmö. Då hade du osedvanlig och ovanlig tur och det äf definitivt inte representativt för studenter i denna regionen!!! I höstas var läget så akut och krisartat för studenterna att kommunen i Lund inredde ett temporärt boende i gamla dagislokaler..... Betänk att det vid terminsstar finns åtskilliga 1000 studenter som ska börja läsa och behöver boende, både LU och MH är verkligtvstora lärosäten och även om Alnarp inte är så stort adderar deras studenter till totala antalet bostadssökande studenter. Och att hitta bostad har verkligen inte blivit lättare de senaste åren, tvärt om eftersom antalet studenter ökar!
Rebecca
08-01-2011, 16:12
Förmodligen hade jag tur ja, men uthyraren sa att han hade flera tomma lägenheter. Både i Arlöv och Malmö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|