Fick se idag att jag äntligen har knopp i en av mina Clivior. Den är inte stor och sitter längst ner vid "bladroten" - om ni fattar vad jag menar. Det är nog hundra år sedan jag senast hade en blommande Clivia så förstå att jag blir glad. Undrar nu hur jag ska göra så den kommer upp ordentligt senast jag hade en blomma blommade den där nere i bladvecket och syntes inte mycket hur gör jag för att få en blomma med låååång tjusig stjälk
Eva St
vickeva
07-02-2004, 00:48
Men hur klok blev jag på detta kallt - varmt, mycket vatten - lite vatten ???????
Eva St
Christer i Falköping
07-02-2004, 22:43
Jag tror att det kan vara såhär: Låt den stå svalt och trorrt tills knopparna visar sig, då ställer du den varmare och vattnar mer.
Christer.
Ok men knoppen finns ju redan längst ner och den står i ett fönster i vardagsrummet så då börjar jag vattna den mer rejält alltså är det de hela
Eva St
Christer i Falköping
08-02-2004, 07:46
Det blir bra.
Christer
Helen i Piteå Zon 5
09-02-2004, 10:25
Jag har för mig att jag läst att man inte ska börja vattna Clivian så mycket förrän blomstängeln är minst 15cm, annars så fastnar den där nere i bladvecket! Har någon mer läst det? /Helen
Christer i Falköping
09-02-2004, 18:07
Läste det i AoT idag. Men det har aldrig hänt hos mig.
Christer.
Hos mej har det hänt...

Jag vattnade ytterst sparsamt tills knoppen hade kommit upp 10 - 15 cm, sen vattnade jag som vanligt igen (en gång/vecka) och då slog blommorna ut helt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.