emmapemma
Bor sedan drygt två år i en 500 kvm trädgård (OK, jag bor i huset som ligger i trädgården, men det är ju rätt vanligt rolleyes.gif ) som har potential, men som inte är iordninggjord. Det är några träd (varav en stor japansk lönn tyvärr måste tas bort p.g.a. svamp), en fin rabatt som ligger mellan berget och den stenlagda altanen, och i övrigt dålig gräsmatta. Berget går i dagen, och jordmånen är väl sisådär, men jag kan ändå känna att jag vill utnyttja trädgården, göra den så fin som möjligt.

Man kan säga att det naturligt finns fem olika "rum" i trädgården. Mitt slutliga mål är att slippa den eländiga gräsmattan helt, men det måste ju ske i etapper (särskilt som jag planerar att jag/vi ska anlägga trädgården själva).

Hur ska man lägga upp arbetet? Ska man koncentrera sig på en bit i taget, eller ska man göra rabatter först och senare ta bort gräseländet och lägga ex. singel senare. Jag vill gärna få rum med odlingsbäddar + ett växthus. Eftersom odling av grönsaker ligger mig varmt om hjärtat är en tanke att bygga upp träsargar till odlingsbäddar och fylla med bra jord för att kunna odla i sommar, men strunta i singeln mellan bäddarna (bara för att få göra det njutningsfulla redan i sommar, det var tre somrar sedan jag odlade, har haft odlingspaus). Singeln skulle då läggas ex. nästa år. Är detta helkorkat?

Mitt problem är väl egentligen att allt blir övermäktigt när man har det perfekta slutresultatet för ögonen, och trädgården i princip är som skräp.

/Emma
theseraphim
det finns ett par fantastiska uppfinningar på detta område varav en kallas för papper och den andra penna..... Näh skämt åsido så ska man om man har sådana planer som du har dvs att förvandla allt till en trädgård med växthus olika "rum" som ska harmonera med varandra så är det bäst om man i stort kan ha en helhetsskiss redan vid första spadtaget som inkluderar mått, ytor osv osv så att man inte efter tre år upptäcker att man måste flytta och göra om hälften för att få plats med rum nummer tre.
Titta i böcker, skissa, kolla på nätet på växthus för att få ett ganska bra helhetsintryck men även viktig information om just måtten.
Även trädgårdsarbete kan dras med mycket pappersarbete:-)

ps

jag lsäte att du funderade på att gå tillbaka och göra tex singelgångar året efter vilket är möjligt bara man just planerar in dem plus att det är bra att ha ett litet litet dräneringsdike vid sidan av dem för att undvika att vattnet forsar ut på singeln. Tänk dock på att det kan vara lite svårare att gräva mellan upphöjda bäddar då det blir lite mer trångarbetat plus sådana smala gångar är inte mycket jobb med i jämnförelse med det andra du planerar.
cato
Börja med att planera. Som sagts är papper och penna bra att använda. Fösök att skissa upp tomten i lämplig skala så går det lättare.
Ta sedan bit för bit. Gräv inte upp hela gräsmattan omgående.
Det är bättre med en dålig gräsmatta än uppgrävd mark med fylld med ogräs.
Du kommer förmodligen ändå att ändra dina planer några gänger innan du blir nöjd.
Lycka till!
KRT
Jag vet PRECIS hur du menar, jag kämpar alltid med problemet att man vill göra allt på en gång och få det färdigt direkt! Vilket är lättare sagt än gjort med familj och jobb, samt ett nåfot märkligt väder smile.gif

Jag har bott i trädgården två somrar och inte ens kommit i närheten av att bli färdig (om man någonsin blir det i en trädgård). Första året ägnades i stort sett bara år att dra upp, hugga ner och gräva bort sådant som vi inte ville ha, i somras kunde jag börja plantera mer på allvar och det ska bli SÅ spännande att se hur det blir till sommaren!

Som någon skrev - gör upp en övergripande plan för trädården, men gör inga större förändringar förrän du bott där ett år eller så, dvs genom alla årstider och sett vad som finns i fråga om växter, var det är torrt, blött osv jag missade en del av det och råkade gräva upp en del tidigblommande lökar som jag inte visste fanns, planterade en buske precis över en halvdold dräneringsbrunn och npgra oerenner som ville ha det torrt i trädgårdens blötaste hörn.... Kan ju säga att jag planterat om en del växter i år om man säger så whistling.gif

Man kan ju också ha samma "tur" som vi, den som anlade trädgården för 30 åf sedan hade en genomtänkg plan - något vi har kunnat utnyttja och arbeta vidare med!!! Dock insåg vi inte detta förrän vi tagit ner div jättelika barrbuskar, 4 stora granar, 3 tallar och ett stirt busksge med vildväxta korneller smile.gif
EKLO
En sak kommer jag att tänka på i din beskrivning: Om du verkligen gillar och kommer att odla grönsaker skulle gräsmattan kunna komma väl till pass, nämligen för den gödsel som gräsklipp ger vid täckodling. Jag odlar själv grönsaker vid sommarstugan och hatade verkligen att klippa och räfsa gräs från den ganska lilla gräsmattan - tills jag upptäckte den stora nyttan klippet hade i grönsakssängarna. Nu klipper jag gräset med betydligt större tillfredsställelse, och har fått väldigt mkt bättre jord och odlingar sedan jag började täckodla med gräset,

ett sätt att lindra arbetet kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon