Malin_MeL
Jag har 4 st övervintrade chiliplantor i tvättstugan, när jag skördade det sista så klippte jag ner dem rejält men de står i sina stora krukor, ska jag klippa ner rötterna på dem oxå? så de får lite ny jord och kan utveckla nya rötter under sommaren?
Bassam
Hej
Du behöver inte klippa rötter på grund att de ska förlora sug rötter under omplantering:

H:Bassam

Pata
CITAT (Malin_MeL @ 07-01-2011, 14:37) *
Jag har 4 st övervintrade chiliplantor i tvättstugan, när jag skördade det sista så klippte jag ner dem rejält men de står i sina stora krukor, ska jag klippa ner rötterna på dem oxå? så de får lite ny jord och kan utveckla nya rötter under sommaren?

Jag klipper ofta ner rötterna lite och tar bort gammal jord. Detta eftersom jag vill minska ner på krukstorleken under vintern. Detta brukar fungera bra, men inte alltid.
/patrik
Malin_MeL
CITAT (Pata @ 09-01-2011, 09:42) *
Jag klipper ofta ner rötterna lite och tar bort gammal jord. Detta eftersom jag vill minska ner på krukstorleken under vintern. Detta brukar fungera bra, men inte alltid.
/patrik

ja det var lite så jag tänkte faktiskt, de tar ju väldigt stor plats, men nu kanske inte är nån bra tid? nu står de i vila, kanske ska låte dem vara, brukar du göra det på hösten?

men jag funderar på attt testa att göra en bonsai av en av dem till våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon