kiki
Om jag täcker insidan av mitt lilla kallväxthus med bubbelplast, hur pass mycket hjälper det? Kan jag sätta ut i växthuset ett par veckor tidigare, tro? Nå'n som brukar göra på något bra sätt?
Anja Danmark
Det kan bruges, hvis du tilfører ekstra varme - ellers vil der hurtigt blive lige koldt som ude.

Prøv at søge mere information her på forum - der er masser af læsning om bobleplast!
Bengalow
Precis som Anja skriver. Isolering används för att skilja värme och kyla. Du får inte varmare i ett växthus bara för att du isolerart. Du måste tillföra värme, och den värmen hålls kvar av all slags isolering. Bubbelplast har inget högt isolervärde, men det hjälper till att hålla kvar den tillförda värmen längre. Glas har i det närmaste 0 i isolervärde.
kiki
Med andra ord bubbelplast och frostvakt/värmefläkt. Tackar!
Lena Blomsterböna
Hej !

Jag har använt bubbelplast som isolering i mitt växthus (trä/glas, ca 10 m2) i åratal nu, och det funkar jättebra!
Jag isolerar ungefär halva växthuset för sådder och plantuppdragning. Första åren hade jag "vanlig" emballage-bubbelplast som jag då hade i dubbla lager. Gjorde även ett "tak" rakt över från sida till sida (jag har sadeltak och tyckte det var onödigt att gå ända upp i nock), och i "taket" en öppning som förbands med växthusets automatiska lucköppnare. När solen gassar och tempen stiger i den isolerade delen, pyser överskottsvärmen ut i taköppningen. Smart, tycker jag själv :-)
Numera har jag bytt ut emballage-bubblorna mot "riktig" växthusfolie från Willab. Orsaken är främst att det blev lite knöligt att sätta upp den gamla i dubbla lager...den gled lätt isär, liksom.

Jag har en värmefläkt med termostat som håller knappt 10 grader som lägst.
Brukar börja i växthuset i mitten av mars, och i fjol låg snön djup utanför (bor i Värmland)...

Kontentan är: funkar jättebra tillsammans med värmefläkt! För att inte tala om hur mysigt det blir därinne, då man fryser halvt ihjäl ute med snö, regn och rusk en tidig vår, men i växthuset möts av doften av varm fuktig jord och får pyssla med sina små bebisar...! :-) Oj, längtar redan till mars!!

Lycka till!

mjonass
Låter ju jättebra det där med bubbelplast och värmefläkt. Byggde upp mitt första växthus i höstas så jag är ju jättesugenpå att börja odla nu.
Jag har också införskaffat en värmefläkt.

En fråga bara om elen, skjuter elräkningen iväg till hiskeliga summor eller hur mycket ström går det åt egentligen?
Själv bor jag i Dalsland.

//M.

Ally
CITAT
och i "taket" en öppning som förbands med växthusets automatiska lucköppnare
Smart!
Kan du ladda upp en bild? Jag skulle vilja härma bravo.gif

CITAT
En fråga bara om elen, skjuter elräkningen iväg till hiskeliga summor eller hur mycket ström går det åt egentligen?

hmmm... Det kanske går att räkna ut, om man vet hur mycket Watt det går åt att höja tempen 1 grad per kubikmeter? Och vad "effekten" är på din värmefläkt.
Kollade nyss på min Tropic, det står ingenstans....

edit:
hittade det här tråd som diskuterar elförbrukning:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=värmefläkt
rosita
Jag har bubbelplast på 1/3 av mitt växthus på 10m2 hela vintern, värmefläkten på minst 4 grader och belysning ca 6 timmar/dygn. Här har jag mina övervintrade växter.

På våren, v.8-10, brukar jag öka värmen till minst 10 grader och då sätter jag in mina omskolade förkultiveringar (tomat, paprika, chili, aubergine o.s.v.).

Jag odlar i zon 1 och börjar därför ganska tidigt.

4 månader med minst 4 grader och 2 månader med minst 10 grader har jag för mig ökar elkostnaden med ca 1200 kronor. Är dock lite osäker...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon