HotLips
jo-då var årets första frön planterade. kronärtskocka "green globe". har ställt sådden i badrummet, det varmaste rummet i huset.
en fundering- behöver man lampan även innan plantor börjar synas?
KRT
Har sått!

Fast jag har ett antal plantor i trädgården, någonstans under all snö, som jag hoppas ska överleva och faktiskt ge skörd i år smile.gif
abbbe
CITAT (HotLips @ 08-01-2011, 15:12) *

Nej, inte förrän de har börjat synas.
rosita
CITAT (HotLips @ 08-01-2011, 15:12) *
jo-då var årets första frön planterade. kronärtskocka "green globe". har ställt sådden i badrummet, det varmaste rummet i huset.

Jag brukar också odla kronärtskocka 'Green Globe'. Jag brukar så i mitten av januari. Nackdelen är att jag brukar få löss på dem, så det blir en del jobb med att mota bort dem.

CITAT (KRT @ 08-01-2011, 15:25) *
Fast jag har ett antal plantor i trädgården, någonstans under all snö, som jag hoppas ska överleva och faktiskt ge skörd i år smile.gif

Är det 'Green Globe' du också har? Har du övervintrat den utomhus tidigare? Täcker du dem speciellt?
KRT
Ja det är green globe, nej har inte övervintrat dem tidigate. Har täckt m löv och sedan har vi ju haft en hel del snö som också skyddar....
Som sagt, jag hoppas att de ska överleva och ge skörd i år, pga den sena våren och supertorra sommaren i fjol fick de liksom aldrig en chans då sad.gif
rosita
CITAT (KRT @ 09-01-2011, 15:54) *
Ja det är green globe, nej har inte övervintrat dem tidigate. Har täckt m löv och sedan har vi ju haft en hel del snö som också skyddar....
Som sagt, jag hoppas att de ska överleva och ge skörd i år, pga den sena våren och supertorra sommaren i fjol fick de liksom aldrig en chans då sad.gif

Jag har också låtit någon stå kvar ute (helt utan någon täckning), ska bli kul att se om den har klarat sig... Förra året gick det inte, trots täckning.
KRT
Men förra vintern kom en period med rejäl kyla och bar mark.... Det var den som tog livet av min rosmarin sad.gif
Hittills har vi haft snö när det varit som kallast - tror det gör stor skillnad!
Najsan
Har oxå provat att övervintra dom, hällde typ en kubik med lönnlöv över ett par i grönsakslandet i höstas, och ett par andra som stod i pallkrage och såg eländiga ut skottade jag upp och stoppade in i jordkällaren, inte helt frostfritt, men det går ju iaf inte ner till yttertemp.

Ska bli ett intressant experiment, jag återkommer om resultaten. bravo.gif
Epilobia
Är det någon som har prövat "Calabrais"? Hur beter den sig?

nämen hur tänker jag? Calabrais är en broccoli blush.gif
skogstroll
jag brukar så 'Violet' men det brukar liksom inte bli så mycket mer än en liten planta. Jag ska sätta dem i växthuset i år när de ser lagom stora ut.
blomkronan
Förra året satte jag mina 5:e januari, dom växte fort i början men sen blev det kämpigt att hålla dom vid liv tycker jag i april-maj (inomhus) innan ut-plantering i juni.

Mina hade kommit så här långt i min såbod 9 Maj.
Ljus från lysrör 14 timmar per dygn stod dom.
[attachment=57499:Kron_rts...maj_2010.JPG]

ett par veckor senare var jag på bergianska trädgården i stockholm
[attachment=57500:kron_rts...maj_2010.JPG]
Kolla hur fint dom hade kommit som har växthus att driva upp i...

Jag vet inte när jag ska våga börja... men jag blir ju väldigt sugen nu när jag skriver om det g.gif
EKLO
Förra året var första året för mig - jag odlade fram 4 plantor under lysrör hemma - sådde i sl. av januari har jag för mig.

2 var Green globe, en var en annan sort som antingen Impecta eller Runåbergs hade (glömt namnet nu) och den sista plantan var från en italiensk fröfirma.

Den italienska dog direkt. Den namnlösa "svenska" förde en tynande tillvaro i landet i flera månader innan den slutligen tröttnade helt. Green globes båda klarade sig fint. Men skockor blev det inga, och jag förstod att jag hade för lite sol i landet, och att jag ev. hade för kompakt jord och för lite gödsel.

Gör nya försök i år förstås, man lär väl sig så småningom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon