ny_i_trädgårdslandet
Ska utöka min trädgård från 3 pallkragar med även ett trädgårdsland. Eftersom detta är mitt första är jag lite nyfiken på vad ni har för förslag på innehåll (främst rotfrukter) men också format på landet. Har kollat på lite engelska trädgårds program och där verkar det mesta odlas i egna landen med gångar emellan. Jag har en idé att göra mitt land ganska avlångt (typ 10 x 3 meter) och ha brädor som gångar för att enkelt kunna rensa.
Idéer och åsikter mottages tacksamt!!
/Jen

glömde att ange i vilken zon jag bor 3..
Piccante
morötter, lök, palsternacka, kanske färskpotatis om du vill ha det, vitlök. Vill du ha annat än rotsaker så är mangold tacksamt på liten yta och är god färsk och späd som sallad.
Aqvakul
brytärtor, brytbönor...
cbe
Palsternackor - underbart med rotfrukter i ugn till de grillade och det är så lättodlat.

Morötter - flera sorter och gärna olika färger. Späda morötter som man kokar snabbt, stänker över lite olivolja och pressar några vitlökar över mums :-). Oh så gott som tillbehör till både kött och fisk.

Salladslök - lättodlat och mycket användbart.

Potatis - egen färskpotatis är sagolikt.

Kryddor - t.ex. persilja, timjan, citronmeliss, gräslök
ny_i_trädgårdslandet
tack för svaren!!
odlade sockerärtor förra året och det gick över förväntan ska rotera dom till pallkragen där plocksalladen växte.
Mangold låter kul men vad använder man det till?
Piccante
mangold äter man späda skott som sallad (är de röda bladen i baby leaf blandningar om du kollar i färdiga sallader i affären). Stora blad tillreds som spenat men är mildare i smaken. Man kan skörda dom om igen om man skär av skotten försiktigt en liten bit ovanför marken. Så de ger väldigt mycket på liten yta.
EKLO
Hej,

Själv tycker jag det bästa är om man når att rensa landen från båda håll, så 3 meters bredd 'är då för mycket. Man brukar ta måttet 1,20 som bra "rens"-mått, och det stämmer enligt min erfarenhet (man blir tokig av att inte komma åt utan att sträcka axlarna ur led, eller gå i bädden).

Rödbetor är ju väldigt gott, och där jag odlar (södra Bohuslän) ger det bra skördar. Jag brukar ha en tidig och en sen sort. Palsternackor och salladslök tex lyckas jag däremot aldrig med (förmodligen har jag för lite lera i jorden?), men jag ger mig inte utan provar igen varje år.

Persiljan är ju så fin att ha i frysen hela vintern, liksom dillen.

Håller annars med ovanstående om att brytärt - i tillägg till sockerärt - är fenomenalt gott att ha, liksom gröna bönor och vaxbönor. Alla de baljväxterna är dessutom rätt dyra att köpa, så där lönar det sig verkligen att odla eget, går fint att frysa in efter kortkort förvällning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon