Full version: Enkel vattenspegel?
MissB
Egentligen vill jag ha en fin damm, men det lär nog inte hända i sommar, vi har så många projekt som måste prioriteras. Men jag tänkte mig en enkel vattenspegel av något slag, har ni några finurliga idéer eller bilder som jag kan inspireras av? Den kommer stå i en asiatiskinspirerad hörna vid en bänk och tanken är att jag ska plantera bambu bakom bänken och lite gräs, hosta etc brevid, och där ska även vattenspegeln vara.
Peztis
Är du ute efter ett vattenblänk eller är du ute efter vatten som rör sig, typ med fontän?

Jag grävde för snart 11 år sedan en grop mitt i rabatten vid vår uteplats. Gropen är kanske 1 m i diameter och en halvmeter djup. Sedan la jag i en bit dammduk och på den sedan en massa gatsten som redan fanns på tomten. Det blev då som en liten "skål". Och så köpte jag en enkel liten fontän och satte i. Det blev jättefint!!! Får tömma och göra rent någon gång under sommaren bara.

Efter något år satte vi även spotligts som står på ena sidan dammen och lyser över den och in i häcken bakom. Det blir jättemysigt på kvällen, det ser så frodigt ut.

När sonen föddes och började gå runt i rabatten så la jag sedan ned några större fina stenar så att det inte finns något ordentligt djup på vattnet utan mer så att vatten sprudlar på stenarna. Blev jättefint det med.

Men det är ju ingen spegel utan mer en enkel liten damm.

Du vet att en del för övrigt lägger just speglar i asiatiska trädgårdar för att simulera vatten?
kina3
Snygg trätunna är ju en möjlighet. Finns väl halva tunnor också.
MissB
Tack för era svar!

Peztis: Enkelt men fint är tanken just för att det är tillfälligt, behöver inte vara just en vattenspegel, utan jag vill bara ha vatten i någon form där. Har inte möjlighet att ansluta till el där, så jag antar att en fontän är uteslutet då? Eller finns sladdlösa lösningar?

Din version låter väldigt intressant, har du någon bild? Vad hade du för växter vid dammen? Hade ingen aning om att man brukar lägga speglar istället för vatten i asiatiska trädgårdar, det låter lite kul faktiskt.

Kina3: Tunnor är ju också en lösning, jag har sett på tex Rusta att de har som små trätunnor. Vet inte om de är täta förstås. Kanske inte passar helt ihop med temat heller, men annars finns det säkert andra kar man kan använda.
gnon49
Gjorde en liten damm 2009. Nu är den delvis ändrad men så här såg den ut då. Vattnet får jag byta ett par gånger på sommaren när det blir grönaktigt, men grodor o andra små vattendjur trivs där. När vattnet är klart så är dammen faktiskt som en spegel med himmlen o molnen speglande i vattenytan.
[attachment=57453:S5030562.JPG]
MissB
gnon49: Vad fint! Smart med takpannorna runt! Vad är det för växter du har runt om? Blir det mygglarver i dammen om vattnet är stillastående?

Vill jättegärna se fler bilder på små enkla minidammar/vattenspeglar!
gnon49
CITAT (MissB @ 09-01-2011, 21:11) *
gnon49: Vad fint! Smart med takpannorna runt! Vad är det för växter du har runt om? Blir det mygglarver i dammen om vattnet är stillastående?

Vill jättegärna se fler bilder på små enkla minidammar/vattenspeglar!

Takpannorna är borttagna, dom var lite sköra och gick sönder tyvärr. Nävor, snokört,tagetes är planterade plus lite andra "överblivna" plantor. Och en ormbunke som tar sig lite dåligt.
Biggan_
...eller gräv ner en murarbalja!

imjoh
Vilken smart ide med en murarbalja, det blev jag sugen att pröva i år, har länge velat ha någon form av vatten ute, verkar inte så svårt att genomföra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon