KRT
Jag är mycket förtjust i lavendel och försöker samla på mig lite olika sorter, gärna via frösådd. Har precis köpt frö till en vit och en rosa sort, men de verkar ha lite olika krav på groningstemperatur, stratifiering etc. Jag kan tyvärr inte så mycket om lavendel, men någon här kanske vet mer om härdigheten för olika sorter och varför en art behövde stratifieras men inte en annan?

Har alla arter likartade preferenser vad gäller sol, vatten och jordmån? Enligt min erfarenhet växer lavendel var som helst, men det kanske inte är riktigt så lätt? smile.gif

Kanske finns någon annan som är lika betagen som jag och känner till någon riktigt bra hemsida?
kerstin z5-6
De flesta sorter gror bäst efter en ganska kort kylperiod 4 v räcker ute eller i kyl, sådda i såjord
KRT
YES!!!!
Beställde två sorter, en rosa och en vit - den ena skulle stratifieras och den andra behövde inte stratifieras och gissa vad - först kom den rosa upp (den som inte skulle i kylen) så nu har jag 10 småplantor av den. Sedan hittade jag den andra i kylen, där den stått några vekcor, tog ut den och nu, några dagar ssenare kommer det massor med plantor i den också!!! Jag lyckades, är SÅ lycklig smile.gif

Nu hoppas jag bara min skärmlavendel som jag drog upp från frö i fjol och planterade ut i höstas, har överlevt vintern *hoppas, hoppas, hoppas*
kerstin z5-6
Grattis! Finns inget bättre än när de gror smile.gif
Lasse Lucidor
Jag sådde Lavendel "Munstead" förra året. Då grodde nästan alla fröer efter 10 dagar i rumstempratur.
Jag har sått den vilda lavendeln 2 gånger och då har det grott efter ett par veckor i rumstemperatur. Dock så grodde nog bara 20-30% av fröerna men det räckte.
I år har jag sått Hidcote superior som jag köpte på Rara Växter. Hu har 12 dagar gått och inget har hänt ännu. Om de inte gror om någon vecka så ger jag dom en kylperiod...
ilPadrino
Grattis KRT, jag är precis som du helt såld på lavendel. Att de gror nu är ju ett bra betyg på att du gjort helt rätt!! smile.gif

Själv har jag inte tittat till mina planteringar som stått i svalt uthus i två veckor, men till helgen ska jag dit och dalta lite med dem...

Jag satsar alltid på de få sorter som är fleråriga eftersom jag tycker lavendel gör sig allra bäst i stor mängd och helst med några år på nacken, så lite fler härdiga sorter i handeln vore inte fel.
Thilda
Hejsan!
Jag gillar också lavendel helt otroligt mycket! Vad heter den sorten som sägs vara "fjärilslavendel"? Har ni något bra tips varifrån man kan få bra lavendel frön?
ilPadrino
CITAT (Thilda @ 13-03-2011, 19:53) *
Hejsan!
Jag gillar också lavendel helt otroligt mycket! Vad heter den sorten som sägs vara "fjärilslavendel"? Har ni något bra tips varifrån man kan få bra lavendel frön?

Det är nog "Lavandula pedunculata" du menar? Jättevacker men den verkar vara rätt känslig, jag har varje gång jag köpt den fått jättemycket ohyra, och dessvärre heller aldrig lyckats få den att övervintra. sad.gif

Här finns lite mer info och skötselråd:
http://www.blomsterlandet.se/Produkter/Tra...avendel_2/13627

Frön finns nog i de flesta trädgårdsaffärer så det är klart du ska testa! Jag kommer nog göra ett nytt försök och pyssla om dem lite bättre så får vi se... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon