Molngrabb
08-01-2011, 18:37
Jag skulle vilja odla lite tomater i sommar. En sort räcker gott. Mina förutsättningar ser ut som så att jag har inget växthus men jag har ett uterum. Uterummet är halvöppet så sommartemperaturen är hög på dagen och följaktligen skönt ljummet på kvällen. Det jag vill ha är en söt, normalstor och lättodlad sort men lång eftersmak som kan trivas i mitt haälvöppna uterum eller i en kruka utomhus.
Jag har bland annat slängt blänkare till Hannasgården i Hammenhög och till Tomatsidan med samma fråga och nu ställer jag den här inne.
Två sorter som jag har kollat lite extra på är Caspian Pink och Stupice och frågan är om någon utan dessa kan funka.
Barynia
09-01-2011, 11:45
Jag odlar tomater i mitt inglasade uterum varje sommar och får, beroende på mitt egna engagemang, hyfsat bra utdelning. De senaste åren har jag odlat Moneymaker, tycker dock de är lite trista i smaken. Fick tipset att prova med vedaska i jorden, för bättre smak. Ska pröva det i år !
Har däremot en annan favorit, som nog varit med i 5 år nu; Gul pärontomat. De är både vackra, goda och rikbärande.
Förra året testades även cocktailtomaten Chocolate cherry, en brunsvart god tomat. Den får vara med i år igen.
Min erfarenhet är att cocktailtomater ger rikligare skörd i uterum, än större tomater.
Fröken Knuff
18-01-2011, 15:32
Jag odlar visserligen inte inglasat, men väl på en solig balkong. Förra året odlade jag bara 'Dansk Export' och den blev kanonfin, stor och många frukter!
I år tänkte jag förutom 'Dansk Export' även pröva 'Supersweet 100 F1' (som tydligen ska vara så söt och god att man kan ge den till små barn istället för godis

), två körsbärstomater som passar att odla i kruka: 'Tiny Tim' och 'Vilma' samt en bifftomat som inte heller blir så jättestor 'Marmande'.
Hur alla dessa ska få plats tillsammans med allt annat blir ett senare problem
Allt är en fråga om pioritering!
squamata
22-03-2011, 16:11
Som föregående sa finns ju småväxta sorter som Tiny Tim och Vilma (50cm) men även Balkonzauber, Tumbler, Tumbling Tom, Hundreds and thousands mfl...
Anja Danmark
22-03-2011, 17:43
Jeg synes ikke, at Stupice smager godt nok, hvis den skal være eneste sort, men har ikke lige et alternativt forslag...
therese.kvist
22-03-2011, 20:54
Tiny Tim det var den äckligaste tomat jag nånsin ätit! Varför odlar man den? Bara för höjden skull eller?
squamata
05-04-2011, 23:32
Beror kanske på vilken jord man haft eller nåt.
Smakade inte jättesött men definitivt inte äcklig.
Vill inte ha 2metersplantor o behöva staga 4ggr i veckan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.