Full version: Vad ska jag skaffa
BigDaddy
1 vecka in i december flyttade vi in i vårt nyköpta hus. Har bott i lgh tidigare.
Tomten är 11m2 stor. Halva är plan gräsmatta, andra halvan är kuperat.
Sol från morgon till kväll på nästan hela tomten.

Växthus ska byggas men inte direkt. Inglasad altan finns.

2 plommonträd, 1st äppelträd. Det är vad jag vet finns. Den senila damen som bodde här trodde dock det fanns lite vinbär & björnbär.
Jag får helt enkelt vänta & se men det finns mkt träd & buskar men jag vet inte vad det är. Väldigt snårigt så jag kommer behöva rensa upp ordentligt men det ska bli kul.

Det bästa antar jag dock är att vänta tills maj för att se vad det är som finns där.
Får se om jag har tålamod tills dess.
En del stora kraftiga träd som jag inte har en aning om vad det är.
Till sak:
Jag sitter här & filurar på vad jag vill ha men skulle vilja ha tips. Vad måste jag ha?

Ett trädgårdsland ska jag gräva upp med diverse grönsaker, det ska jag ordna.
Kryddträdgård ska jag också ha.
I fruktträdsväg utöver de som finns vill jag ha körsbär. Älskar det.

Fläder, vinbär, krusbär, björnbär, amerikanska blåbär. Det ska jag ha.

Jag älskar syrén så ska skärma av mot grannen tror jag med skott jag tar från landet av syrén.

Sedan skulle jag vilja ha några mindre/mellanstora träd som har fina blommor. Vet jag ser ibland på kyrkogårdar träd som blommar fantastiskt fint i ljusrosa/vitt. Ett sådant vore jag väldigt skoj att ha. Vad kan det heta?
Finns fler liknande?
Borde ju även vara bra för att locka insekter till fruktträd/buskar.

Magnolia ska jag testa mig på.
Jag ska även testa att sätta ngn av mina fikonsticklingar utomhus. De är tagna från härdiga träd som klarat vintern ute.

Vindruvor är ett måste på altanen.

Jag lär återkomma med frågor om mer detaljerat hur jag ska planera trädgården senare, men vore skoj att få in tips som ni tycker jag absolut måste ha. Så jag har lite skoj att fundera över nu på lördagskvällen & framöver.
Jag kommer ju fortsätta med chili, tomater, paprika som jag brukar ha.

Vinbären, krusbären, björnbär, syrén & ev ngt mer kommer jag ta rotskott/sticklingar från mina föräldrars lantställe med mig hem ngn gång i april så jag slipper köpa allt.
Kul att testa det med.
Syrén ska väl vara rätt enkelt men jag vet mamma brukar ta från flädern också på det sättet. Vinbären har hon även dem förökat genom att bända ner grenar i backen så de slår rot.
Funkar även det med krusbär tro?

Sedan har jag funderat på att sätta en stor ek. Tycker det vore coolt.
Valnöt, det vore väl skoj det med?

Lär väl inte få plats med allt men det är spännande nu att drömma lite. Sedan får ni väl hjälpa mig planera tomten för den är rörig nu. Får nog börja om & göra allt från grunden men ev finns lite kul att ha kvar.
theseraphim
Återigen är tipset penna, papper och tålamod i stora mängder till all planering du bör göra inför din trädgård. Man märker av trenden "att ha allt med en gång" mer och mer hos de som skaffar hus o trädgård nu för tiden men det fungerar sällan så utan de där fina trädgårdarna man ser på tv eller läser om kan vara livsverk men även livsverk genom generationers arbete. Givetvis kan man få en superfin trädgård på kort tid(5-10år) men då krävs det nästan att man kan jobba med den varje dag som ett yrke plus att man måste plöja ner en massa pengar.

Låt det ta sin tid, skissa, planera, fantisera, skissa, projektera, skissa, våga dröm, skissa, ät!, titta i böcker o tidningar och åk och titta på plantskolor för prisuppgifter osv osv osv men glöm inte bort att gå på toaletten därimellan:-)
ingrid fuxwall
Stämmer det med 11 kvm?
MissB
Jag känner igen mig i det du skriver, sommaren 2010 var vår första sommar i vårt hus. Jag ville göra allt, och på en gång. Mitt råd till dig är att begränsa dig lite. Skissa lite på vad du vill ha/göra i trädgården och dela upp det på några år framöver. Ang trädgårdsland skulle jag vilja tipsa om pallkragar som du kan stapla till mer ergonomisk höjd och odla i. Dessutom kräver de inte så mycket arbete för att komma igång, och du kan lätt flytta dem om du märker att det läget inte var det bästa. (Det gjorde jag i höstas). Vill du kan du sedan gräva ett land nästa år, eller nästnästa. Skynda långsamt! Man ska orka med allt jobb och man ska hinna njuta av sin trädgård, och har ni köpt hus av en senil tant gissar jag att ni har en hel del jobb inomhus också.

Lycka till!
BigDaddy
Ojojoj, vilka spännande växter ni kommer med som förslag. haha smile.gif
Ok, men tack för dessa råd. Jag ska göra vad jag kan för att ha tålamod, men lite måste jag ju få syssla med redan i år.

Storleken på tomten är 1100m2. Skrev jag annat är det ju galet. smile.gif

Men kan ni inte komma med ngn favoritväxt el ngt annat ni gillar på tomten som förslag iaf?
......som jag kan sätta om sisådär 15 år. wink.gif
Alexander-VG-zon3
mina tips är skaffa mycket böcker (om du inte redan har böcker).

sedan ett annat tips är att lär dig trädgården, vad har den för jord i de olika delarna, var är det som varmast/kallast, var är det torrast/blötast, var är det mest sol/skugga, var är det mest skyddat/oskyddat, var smälter snön snabbast, var kommer frosten först/sist m.m.

detta är bra att lära sig så du vet var du ska plantera vad (fikon exempel kräver skyddat läge med mycket sol och värme).

mitt andra tips är såklart som du själv var inne på att ta reda på vad du har där. och av det sedan komma fram till vad du vill spara, ta veck, flytta. och även kolla över hur växterna hur dom mår. behöver det beskärning ?, näring ?, jordförbättring ? flyttas ? och lär dig om växterna som redan finns där.

när det gäller att skapa en trädgård med ALLT så visst det kan ta lång tid att få en välväxt och uppvuxen trädgård men det beror ju ockås vad för trädgård man vill ha. sedan är vi olika jag är en som gör mycket i början och är ute mycket bland växterna skissar aldrig jag tänker på plats. andra planerar vi i veckor/månader och skissar upp och funderar. ett tips dock är annars att ha en mycket i krukor första år innan man bestämt sig för planteringar och sådant. även flerårigt trivs i krukor (kan till vintern grävas ner tillfället i marken).

hur du vill ha det och vad du gillar är ju svårt för andra att säga. vilka växter du vill ha/måste ha måste du ju komma på. och det är ju svårt att ge förslag när man inte har så mycket att utgå ifrån. igen kollar du mycket i böcker/på nätet efter växter och så så får du nog mycket tips. det är din trädgård så det är viktigt att den blir så som du vill ha den och så att du får en trädgård du trivs i.

på bogrönts hemsida har dom enkla tips (inspiration klickar du på)
http://www.bogront.se/
Alexander-VG-zon3
CITAT (BigDaddy @ 08-01-2011, 20:26) *
Sedan skulle jag vilja ha några mindre/mellanstora träd som har fina blommor. Vet jag ser ibland på kyrkogårdar träd som blommar fantastiskt fint i ljusrosa/vitt. Ett sådant vore jag väldigt skoj att ha. Vad kan det heta?
Finns fler liknande?

vad gillar du för färger ? vilken höjd och bredd vill du ha ? annars är det svårt att ge förslag när man inte vet mer om läge och jord (lära känna din trädgård).

kan det vara rhododendron eller azalea du menar ?

CITAT (BigDaddy @ 08-01-2011, 20:26) *
Valnöt, det vore väl skoj det med?

valnöt och ek blir väldigt stora med tiden, så tänkt ut noga vart du plantera dom. så att dom får plats. annars är dom bägge väldigt vackra träd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 08-01-2011, 20:35) *
Givetvis kan man få en superfin trädgård på kort tid(5-10år) men då krävs det nästan att man kan jobba med den varje dag som ett yrke plus att man måste plöja ner en massa pengar.

nja det vet jag inte riktigt, det beror ju på vad man gillar. gillar man enbart perenner så kan få en vacker trädgård på korttid (1-3år) dessutom kan man fröså väldigt mycket (finns många på forumet som är kunniga inom perennsådd). perenner brukar fylla ut bra och snabbt.

gillar man träd och buskar så tar det längre tid att få en uppvuxen trädgård, men på 10år händer det mycket även om det kanske inte blir ett mästerverk/botaniksträdgård på 10år. och kostnader tar man ju som dom kommer. man kan köpa lite ''färdigt'' och så och föröka en del.

och sedan blir väl heller en trädgård aldrig helt färdig.
MissB
Min nybörjarfavorit är hosta! Fick några plantor som snabbt bredde ut sig, de fyller ut bra i rabatter och har väldigt fina bladverk! Hade även några i kruka. http://www.viivilla.se/tradgard/fantastisk-funkia.aspx

Håll koll i handelsträdgårdarna under sensommaren, då rear de ut mycket. Vår handelsträdgård hade 5 växter för 50kr, så då köpte jag en hel del som stod på min önskelista. Hoppas bara de överlever vintern...

Jag gick nog bärsärkagång i rabatterna i somras, planterade allt jag ville ha, så vi får väl se hur de ser ut i år. Men min tanke var att de går att flytta om det blir konstigt, det är ju inte hela världen. Man får prova sig fram helt enkelt.
Orkidétjuven
Kom ihåg att en vild trädgård är en lycklig trädgård biologiskt sett. Tänk ur en bevarande synpunkt istället. Att skapa en naturlig trädgård.
Ek är ett jättebra förslag och är hem åt en mängd av olika former av liv! Mycket av Sveriges ekskogar har ju skövlats.

Ofta har många människor en tendens till onödigt mycket gräsmatta, välklippta och med rena rabatter.
Stora öppna ytor och som inte är särskilt inbjudande för tex fåglar. Det fungerar möjligen åt strutsar och emu. Detta är oftast en för öde miljö för att kunna uppmuntra för födosökning, övernattning eller häckning.
Lämna en vedhög med murket trä. Skaffa en damm med sumpzon i en halvskuggig del av tomten. Vatten är ett av naturens viktigaste källor och borde finnas i varje trädgård. Ett fristående fågelbad är bättre än inget. Men var noga när man placerar ut ett fågelbad. Tänk på att alltid placera ut dem i närhet till ett buskage eller under ett träd. Även om alla fåglar gillar att bada behöver alla speciellt insektsätare dricka varje dag. En damm är dock alltid bäst och lockar till sig en mängd olika djur, även vattenlevande sådna.

Stenröse är likt en vedhög.
Undvik fälla stora träd, sätt upp holkar av olika modeller.
Holkar och boplatser är ett perfekt och lätt sätt att försöka locka till sig nya invånare och få gamla att återvända. Holkar för svalor, seglare och sparvar, men även för fladdermöss kan med lätthet byggas eller monteras på och i tex tegelväggen. Även holkar för bin och humlor rekommenderas eftersom många av dessa har bostadsbrist i urbana områden.
Lämna några delar med tät växtlighet och plantera gärna värdväxter för fjärilar i form av mat och för förökning.
Undvik växter som kan sprida sig ut i naturen och försök i så stor mån som möjligt
välja lokalt naturliga arter och inte hybrider.
Vad som bör tänkas på många ggr är just att även hortikultur och trädgårdsmarknader kan leda till en introducering av mer exotiska arter och hybrider vilka kan vara nära släkt med ursprungliga arterna, vilka i vissa fall rymmer eller skapar nya hybrider som vållar mer problem. Så man bör vara noga med vad man får eller köper så man inte kommer hem med felmärkta varor, vilket kan få fler negativa konsekvenser än positiva. Satsa hellre då på att ta sticklingar och frön från vilda arter i närområdet istället, sk ecosource. Samla ekollon är enkelt och billigt. Dessutom är lokala träd mer anpassade till närmiljön än tex odlade i andra delar av landet..

Länge har trädgårdar ignorerats som en del av bevarande av biologisk mångfald och på många plaster är det tyvärr fortfarande så. Speciellt klippträdgårdar och rasbranter har länge åsidosätts, likaså skyddade planteringar med ormbunkar och andra arter från skogens undervegetation. Trädgårdar kan ibland vara det enda skyddet och kan fungera som en surrogator där de annars i vilt tillstånd betas av, skövlas, trängs bort av ogräs, såväl som introducerade arter eller plockas bort. Även i urbana miljöer som mellan väggar och betongförsedda höghus kan bebyggda områden kan mark faktiskt utgöra en betydande del för att odla och bevara. Utrymmen mellan hus kan fungera som skyddande "klippskrevor" där många växter är skyddade mot väder och vind. Tänk dig lite en betongförsedd skog. Även balkonger och takterasser fungerar utmärkt och kan lätt anpassas till växter som är mer anpassade för ett liv i tex trädkronor där de är utsatta för både väder och vind.
Rekommenderas att man har minst 3 av varje art för att säkra en fortsatt förökning. Även fler plantor om man har särskilda han och hon plantor.

Skapa exempel en mångfaldig äng från gräsmatta genom att undvika vattna, göda eller rensa ytan och göra utrymme för vilda ängsväxter genom introducering eller hela ytor av bitar från ursprungsmarken. (fråga självklart markägare om tillstånd).
Eller som tidigare sagt en "stressad" klippträdgård med influenser av rasbranter.
Rasbranter är lättskötta och generellt lättskapade. Dessa rasbranter är dessutom perfekt odlingsubstrat för flera arter med sitt nervittrade bergsmatrial. De är dessutom habitat för reptiler och många goda rovbaggar som fungerar som effektiva insektsbekämpare.

Allt ovanstående är saker som jag tycker absolut måste få finnas i varje trädgård- Hoppas du gör det enda rätta biggrin.gif
Vilken del av landet bor du i?
Vill du veta mer om hotade växter i ditt län, Så kolla med din lokala länsstyrelse. De har ofta en bra lista över djur och växter.

Nu stal jag en hel del av texten från min egen blogg, men vill du veta lite mer om att skapa en mer naturlig trädgård så kan du läsa några av mina inlägg.
Peztis
Oj vad mycket bra tips du har fått här!!!

Tänkte bara tillägga att man brukar rekommendera nya ägare av uppväxta trädgårdar att låta allt vara första året så att man ser vad och var det kommer upp.

För gärna en typ av dagbok, ta foton av både rabatt och växt, skriv noteringar. För att identifiera växter har du ju Odla som ett helt underbart uppslagsverk!

Känner du att du har växter du absolut inte vill ha, släng dem inte uta kolla om det är någon granne eller andra som vill ha. Jag blev överlycklig när min förra granne kom över med en massa om hon hade grävt upp och delat på!

Om det kliar enormt så kan du ju redan nu köpa fröer och börja förkultivera. Frossa i katalogerna och köp det du tycker ser fint ut! Framåt våren så kan du ju göra dig av med en bit gräsmatta och göra en helt ny rabatt där du planterar dina sådder. Blanda gärna ettåringar med fleråriga då de fleråriga ofta inte blommar första året.

Kolla även vad du har för redskap. Lämnades sådant kvar? Har du tur så finns de ju kvar. Våra förra ägare lämnade mycket kvar och det är jättebra. Sedan kan man komplettera eller byta ut allteftersom.
Det här är det jag känner att jag behöver, detta klarar man sig långt med:
Spade
Skyffel
Grep
Kratta
Räfsa
Handspade
Handräfsa
Häcksax
Gräsklippare
Kantklippare (för hand eller trimmer)

Sedan är det ju bara att fylla på med allt annat!

Och glöm inte att kolla att ni har snösläde och -skyffel!
malcolm
En rejäl borrmaskin bör ingå i varje husägares verktygssamling, gärna en sk. borrhammare om det är betongväggar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon