1 vecka in i december flyttade vi in i vårt nyköpta hus. Har bott i lgh tidigare.
Tomten är 11m2 stor. Halva är plan gräsmatta, andra halvan är kuperat.
Sol från morgon till kväll på nästan hela tomten.
Växthus ska byggas men inte direkt. Inglasad altan finns.
2 plommonträd, 1st äppelträd. Det är vad jag vet finns. Den senila damen som bodde här trodde dock det fanns lite vinbär & björnbär.
Jag får helt enkelt vänta & se men det finns mkt träd & buskar men jag vet inte vad det är. Väldigt snårigt så jag kommer behöva rensa upp ordentligt men det ska bli kul.
Det bästa antar jag dock är att vänta tills maj för att se vad det är som finns där.
Får se om jag har tålamod tills dess.
En del stora kraftiga träd som jag inte har en aning om vad det är.
Till sak:
Jag sitter här & filurar på vad jag vill ha men skulle vilja ha tips. Vad måste jag ha?
Ett trädgårdsland ska jag gräva upp med diverse grönsaker, det ska jag ordna.
Kryddträdgård ska jag också ha.
I fruktträdsväg utöver de som finns vill jag ha körsbär. Älskar det.
Fläder, vinbär, krusbär, björnbär, amerikanska blåbär. Det ska jag ha.
Jag älskar syrén så ska skärma av mot grannen tror jag med skott jag tar från landet av syrén.
Sedan skulle jag vilja ha några mindre/mellanstora träd som har fina blommor. Vet jag ser ibland på kyrkogårdar träd som blommar fantastiskt fint i ljusrosa/vitt. Ett sådant vore jag väldigt skoj att ha. Vad kan det heta?
Finns fler liknande?
Borde ju även vara bra för att locka insekter till fruktträd/buskar.
Magnolia ska jag testa mig på.
Jag ska även testa att sätta ngn av mina fikonsticklingar utomhus. De är tagna från härdiga träd som klarat vintern ute.
Vindruvor är ett måste på altanen.
Jag lär återkomma med frågor om mer detaljerat hur jag ska planera trädgården senare, men vore skoj att få in tips som ni tycker jag absolut måste ha. Så jag har lite skoj att fundera över nu på lördagskvällen & framöver.
Jag kommer ju fortsätta med chili, tomater, paprika som jag brukar ha.
Vinbären, krusbären, björnbär, syrén & ev ngt mer kommer jag ta rotskott/sticklingar från mina föräldrars lantställe med mig hem ngn gång i april så jag slipper köpa allt.
Kul att testa det med.
Syrén ska väl vara rätt enkelt men jag vet mamma brukar ta från flädern också på det sättet. Vinbären har hon även dem förökat genom att bända ner grenar i backen så de slår rot.
Funkar även det med krusbär tro?
Sedan har jag funderat på att sätta en stor ek. Tycker det vore coolt.
Valnöt, det vore väl skoj det med?
Lär väl inte få plats med allt men det är spännande nu att drömma lite. Sedan får ni väl hjälpa mig planera tomten för den är rörig nu. Får nog börja om & göra allt från grunden men ev finns lite kul att ha kvar.