Eva St
Vill gärna ha tips på en god, söt och härdig vindruva. Har ni något bra att föreslå mig vad gäller vinstock i zon 2.
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Himrod, en riktig dessertdruva. Stora klasar med gröna söta kärnfria druvor som dessutom är resistent mot mjöldagg. Härdig upp till zon 2-3.
Sylvia
Jag har de lettiska s.k. staketdruvorna Sukribe och Zilga, dessutom Beta. Härdiga upp till zon 3-4. Än så länge har jag bara fått skörd av Sukribe, söta små gulgröna druvor som blir till härlig gelé. Måste ätas helt mogna om man vill äta dom naturella.
Eva St
Himrod känner jag igen namnet på däremot vet jag inget om de lettiska. Vilka är lättast att odla och hur skyddat behöver de stå
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Ungefär lika lättodlade, de lettiska är dock härdigare, ex. zilga ska kunna klara -35C.

De lettiska druvorna (staketvindruvor) ska föredra jord med lägre pH.

Själv har jag Zilga, Spulga, Sukribe och Himrod.
Eva St
Vad innebär staketvindruva?
Eva St
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Kika på www.tradgardshuset.com

Staketvindruva kallas ofta Vino nordica sorter om jag inte är helt ute å reser. De har inga krav på sur jord. De lettiska kallas också staketdruvor men där måste man se upp med pH - jag vet itne hur trogen man måste vara - många rapproterar frukt och bra till växt utan surjord men det beror kanske på att de har ganska sur jord redan....

Hälsar ingrid
Eva St
Är Himrod inte så känslig vad gäller ph
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
De "vanliga" (vitis vinifera) sorterna gillar neutralt eller lite högre pH. Men jag tror inte vinrankor är så kinkiga jag odlar de lettiska druvorna och Himrod i samma typ av jord (gammal barrskogsjord uppblandat med egentillverkad kompost)och ingen av dem visar upp några bristsymptom.

Här i stockholmsområdet brukar de lettiska druvorna Zilga, Spulga, Sukribe, Ivan säljas under namnet staketvindruvor.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Eva St @ 07-02-2004, 21:02)
Är Himrod inte så känslig vad gäller ph
Eva St

Nej det är den itne,

Hälsar ingrid
Eva St
Behöver jag fler än en för att det ska funka
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Det räcker med en vinranka för att man ska få frukt.

(Vill man ha fler av samma sort är vinrankor lätta att föröka med avläggare)
Eva St
Hur kallt klarar Himrod. Måste säga att jag är nog lite inne på den sorten
Eva St
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kan man ha "Himrod" också i stor kruka på en inglasad balkong?

Funderar nämligen på en vindruva på min balkong, men vilken?

Elisabeth
Sylvia
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-02-2004, 10:52)
Kan man ha "Himrod" också i stor kruka på en inglasad balkong?

Funderar nämligen på en vindruva på min balkong, men vilken?

Elisabeth

Himrod vet jag inte men de lettiska borde fungera även där, bara du har tillräckligt stor kruka och sveper in den ordentligt inför fimbulvintern!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Sylvia jag tänkte ha den på den inglasade och då är det inte så kalt att jag måste packa in mina krukor

Elisabeth
Ingrid på Västkusten
Varför välja Himrod då? Det finns så många otroligt fina vindruvssorter för inglasat bl a muskatelldruvor ( riktiga) www.tradgardshuset.com
eller vaffö inte kika lite på
http://www.readsnursery.co.uk/catalogue/gr...grape_vines.htm

Friland är liksom en annen sak - inglasat en helt annen då kan man ju välja en druvhusdruva (smask smask)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon