Full version: Gjuta i betong
ogräset
Hejsan!

Satt och läste tidningen Tove, det var ett reportage om att gjuta i betong. Ser jätte läckert ut, vilken fantasi folk har....... gjuta i ett par stövlar. Måste testa detta, har gjort ett löv av rabarber för ett antal år sedan. Nu måste jag låta fantasin flöda, jag bara längtar efter våren.

På måndag blir det biblioteket och låna lite böcker, om att "Gjuta i betong".

Ha en bra dag Birgitta tummenupp.gif

Betongblad.jpg

Peztis
Visst är det skoj!

Och vill du se många fina alster som en del här på Olda har gjort så finns det en tråd hag startade under Bygga. Tror den är från 2009 ursprungligen men jag vet att jag skrev lite i den i slutet av sommaren 2010.

Åh, här är den: Visa era betong-objekt!
ogräset
Tack för tipset!

Så många bra ideer, det är väl klart att man skall leta på Odla
Där finns alla svar.

Mvh Birgitta
Gåsis
Jag får lite ...... av såna här trådar. Varje vår köper jag en säck finbetong. Sommaren går, vintern går och sen har jag en halvdåligt brunnen betongsäck blush.gif
Men efter den där tråden, som jag missat, ska det minsann blir av.

/Åsa
Peztis
Om det är till någon tröst så har jag också ett gäng av de där säckarna i garaget... Fast mina är rätt bra brunna, tror jag!

I år har jag faktiskt sparat på mina utbrunna marschaller, tänkte försöka mig på att göra något ljusstakeaktigt av dem.
töre
Såg att Vimmerby folkhögskola har en kurs i betonggjutning till sommaren, såg spännande ut, har länge tänkt ge mig på det.
Alba
CITAT (ogräset @ 09-01-2011, 13:39) *
Hejsan!

Satt och läste tidningen Tove, det var ett reportage om att gjuta i betong. Ser jätte läckert ut, vilken fantasi folk har....... gjuta i ett par stövlar. Måste testa detta, har gjort ett löv av rabarber för ett antal år sedan. Nu måste jag låta fantasin flöda, jag bara längtar efter våren.

På måndag blir det biblioteket och låna lite böcker, om att "Gjuta i betong".

Ha en bra dag Birgitta tummenupp.gif

Betongblad.jpg

Gjuta i en stövel - vilket bra tips.

CITAT (Gåsis @ 09-01-2011, 19:52) *
Jag får lite ...... av såna här trådar. Varje vår köper jag en säck finbetong. Sommaren går, vintern går och sen har jag en halvdåligt brunnen betongsäck blush.gif
Men efter den där tråden, som jag missat, ska det minsann blir av.

/Åsa

Kan bara instämma - hösten lär komma även i år utan betongarbete - för min del alltså.
Projekten hopar sig. crying.gif
Alba
Ogräset - står det något i tidningen om hur man gör.
Stöveln har ju som ett foder. Blir det inte lugg av det i betongen ?
Man ska ju olja stöveln innan gjutning men det känns som det är svårt.
Nettan8
Alba: Jag har gjutet ett par betongstövlar som blev riktigt bra. De blev inte luddiga och faktiskt inga luftbubblor alls på dem. Oljade inte in dem, men la dock ett par små armeringspinnar i dem. Jättelätt, Lycka till
Alba
CITAT (Nettan8 @ 08-02-2011, 18:49) *
Alba: Jag har gjutet ett par betongstövlar som blev riktigt bra. De blev inte luddiga och faktiskt inga luftbubblor alls på dem. Oljade inte in dem, men la dock ett par små armeringspinnar i dem. Jättelätt, Lycka till

Det låter ju bra. Tack för ditt svar.
renate
Våren 2009 gick jag en kurs i betonggjutning,det var jätteroligt,köpte finbetong för att fortsätta,men det blev inte av.Betongen använde jag till annat,men i år ska det gjutas här.Köpte en bok om betonggjutning.Jag har bla gjutit mina gamla stövlar och det blev bra.Hitta ingen bild på dem just nu.
Bengalow
Ett litet tips bara...betong har en otrolig tryckhållfasthet - nästan i klass med sten. Draghållfastheten däremot är väldigt dålig
Tänk en skiva av betong. Lägg den på två stöd, ett i vardera änden. Belasta den i mitten, antingen med en tyngd eller ett kraftigt slag med handen. Vad sker? Den går tvärs av, p.g.a. den dåliga draghållfastheten. Om du armerar den, så tas krafterna upp i armeringsstången, och vips, den håller.
Att armera betong, som är obelastad, är att kasta pärlor till svin. Den gör ingen som helst nytta - möjligen psykiskt. Den kan t.o.m. vara ett stort minus, om inte armeringen ligger minst 30-35 mm in i betongen. Kommer stålet ut i kanten så rostar det, d.v.s. det expanderar, och betongen spricker i ytan. Titta på vilket gammalt hus som helst vid grunden, så skall ni se...Armering - ja, när man bygger broar och bjälklag!
ingrid fuxwall
På bibloteket lånade jag boken
Skapa med Betong & mosaik - Susanna Xacke & Sania Hedengren. Bokförlaget Semic

Nu ska jag bara tillverka formar och sedan ska jag börja gjuta.

Ni som vet, om jag ska göra plattor, säg 25*25 att ha i min örtagård - går alltså på dem tex när jag rensar - hur ska jag armera dem?
Bengalow
Dessa behöver du inte armera alls, inte ens 50x50x5 cm behöver armeras.
Om jag tar en blyertspenna och trycker den på ett papper tills blyet splittras, så har jag utövat ett tryck på mer än 1200 ton/m² (1000000mm²:blyertsstiftets yta á 0,25 mm²xhandtrycket 0,3 kg=1200000 kg). Om du går på en betongplatta som är 625 cm² och du väger 75 kg, så blir den utbredda lasten 0,12 kg/cm². Tror du inte att plattan tål det?
Allt detta bygger på att du har ett jämt lager under plattan, d.v.s. att inte plattan ligger och rider på två höjdpunkter. Se föregående inlägg om tryckhållfasthet
quenta
CITAT (renate @ 11-02-2011, 18:31) *
Våren 2009 gick jag en kurs i betonggjutning,det var jätteroligt,köpte finbetong för att fortsätta,men det blev inte av.Betongen använde jag till annat,men i år ska det gjutas här.Köpte en bok om betonggjutning.Jag har bla gjutit mina gamla stövlar och det blev bra.Hitta ingen bild på dem just nu.

Vill du ha ytterligare inspiration så gå in på http://www.villaelvira.se/sv/ där har du en video högst upp på sidan. Vi öppnade vår web-sida för någon vecka sen. Välkommen in och inspireras med oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon