quistis
Av olika skäl fick jag inte ner mina inköpta lökar i jorden i höstas och sen kom vintern som en fullständig överraskning för oss alla här i Skåne. Det handlar om hyacinter, tulpaner, allium, balkansippa och krokus - en himla massa...
Jag har haft dem i lådan i källaren (kylskåpskallt ungefär). En del börjar se ut som om de vill börja växa... Just nu är det plötsligt plusgrader och alltså möjligt att gräva ner dem om man skottar bort snön. Ska jag eller ska jag inte?
Tacksam för snabba råd!!!
Peztis
Jag tror jag hade planterat dem i en stor kruka nere i källaren i stället och låtit dem spendera våren i den. När det börjar bli lite varmare så kan du ta fram den och ställa den på trappan eller annat ställe där du ser den och kan njuta av blommorna.

När de sedan har blommat över så kan du i lugn och ro plantera dem där du egentligen hade tänkt ha dem.
quistis
Tack för rådet - problemet är att vi pratar om 100-tals lökar. Det är bara inte görligt dessvärre. sad.gif
KRT
Jag vet inte vilka som är vilka, men en del lökar behöver rota sig innan vintervila, andra behöver det inte (eller iaf i mindre grad)... Börja med att kolla vilka som är vilka, en dek kanske går bra att sätta nu, men andra nog blir förstörda sad.gif
quistis
Jag har bestämt mig för att försöka plantera dem i krukor och spannar i källaren, för ni har nog rätt att de annars inte klarar sig alls. Har "räddat" 25 hyacintlökar och får skaffa kärl att rädda övriga i (bl a 100 tulpaner, 100 botaniska krokus + gud vet hur mycket annat, suck).
Så frågan är nu - ska man vattna lite eller inte? Ska de stå alldeles mörkt eller inte? Har ett 30-tal stora lantanor som jag tänder och släcker till varje dag nämligen.
Peztis
Jag hade låtit dem stå svalt och mörkt fram till vårkanten i alla fall.

Om du planterar dem i plantjord nu och den är fuktigt så tror jag det räcker, det mesta finns ju i löken i alla fall och blir det för blött kommer de att ruttna.

Du vet väl om att du kan plantera lökarna ovanpå varandra? Då sparar du ju lite plats.

Googlade lite om det där med lager och hittade en Odla-tråd, kolla gärna Lady Hamiltons inlägg.
kossan
Ut och gräv ner tulpanerna, de klarar det!! Övriga lökar vet jag ej, kanske funkar det i kruka, men tulpanerna går utmärkt att gräva ner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon