Full version: hästgödsel
niggle
Jag hade tankar på att tigga till mig hästskit från 4-H gården som jag har i närheten, för att sedan lägga i komposten.
Någon avrådde mig bestämt från det. När hästarna kommer in på hösten, från sommarbetet, får de avmaskningsmedel. Det går ut i gödseln och tar kål på masken och annat nyttigt.

Stämmer detta?

undrar
niggle
Piccante
Brukar man inte avmaska på våren innan de släpps på bete för att inte sprida mask? I vilket fall så är inälvsparasiter och kompostmask inte samma familj och jag undrar om de verkligen påverkas? Maskar äter ju inte färsk gödsel utan det hinner nog brytas ned innan masken börjar bearbeta gödseln.
Najsan
Som veterinär rekommenderar man träckprov innan avmaskning nu för tiden då det är en hel del resistensproblem bland olika sorters maskar, men det efterlevs inte alltid. Hör med gården hur de brukar göra, och om du kan så kan du ju ta gödsel från gödselstacken, där är det ju om inte annat utspätt med en massa oavmaskat bajs smile.gif

I en bra gödselstack finns det ju massor av kompostmaskar och jag har ärligt talat inte en aning om våra vanliga maskar är känsliga för de preparat som finns i avmaskningsmedlen. Man avmaskar ju häst och får mot ett antal nematoder, trematoder och cestoder (rundmaskar, sugmaskar, bandmaskar) och med lite tur kanske några av de arter som parasiterar på växter oxå stryker med. confused.gif (bara personlig fundering, har inga vetenskapliga belägg alls för det.)

Mvh /K.
inglis
Jag tar reda på så mycket hästgödsel som jag tycker jag behöver och orkar med . strör ut på landet året efter.Det har fungerat hos mig i flera år.
smuleborg
Också vi har under flera år hämtat hästskit. Vi hämtar under försommaren och låter den brinna till kommande vår. Har ärligt talat aldrig tänkt på det eventuella "dilemmat" med avmaskningsmedel, bra att frågan kom upp.
malcolm
Jag köpte brunnen hästgödsel från den närliggande ridskolan under många år och den verkade mer främja än förstöra populationen av maskar.
Peztis
CITAT (malcolm @ 10-01-2011, 20:51) *
Jag köpte brunnen hästgödsel från den närliggande ridskolan under många år och den verkade mer främja än förstöra populationen av maskar.

Tog de betalt för att bli av med gödslet? g.gif
De brukar ju bli glada om man kan hämta för annars får de betala för att bli av med det i kontainrar osv.
smuleborg
Håller med Peztis. Vi hämtar (gratis) från en hästgård; hästgården behöver inte betala för hämtning. Win Win yes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon