Orkidétjuven
Ngn som kan hjälpa mig att identifiera detta trädgårdsträd?

ca 5 meter högt. Blommar för det mesta på bar gren med små röda ballongliknande blommor med gult innandöme.
Bladformen varierar beronde på bladets storlek.
När trädet blommar är det helt rött. HAr dock ingen bild på hela trädet i dess blommande form. HAde inte kameran med mig, men tog ngra blad och blommor hem för fotografering. Råkade riva sönder ett av bladen då jag nådde det precis när jag hoppade efter ett.

ngn som har en ide?
Blomstertanten
Kan det vara Euscaphis japonica? g.gif
Euscaphis japonica
Alexander-VG-zon3
jag gissar på någon Brachychiton art, kanske arten Brachychiton acerifolius som är lövfällande och blommor med sådana blommor du visar.

kan också vara någon Sterculia, art vet jag såfall inte. men här finns några som får den typ av blommor du visar. men i detta släkte finns det inte så många lövfällande.

bägge släkten jag skrev upp är i samma familj Sterculiaceae.
Piccante
CITAT (flaxss @ 10-01-2011, 14:05) *
jag gissar på någon Brachychiton art, kanske arten Brachychiton acerifolius som är lövfällande och blommor med sådana blommor du visar.

kan också vara någon Sterculia, art vet jag såfall inte. men här finns några som får den typ av blommor du visar. men i detta släkte finns det inte så många lövfällande.

tror också på det första, även kallat Flame tree http://members.ozemail.com.au/~peterrjones...flame_tree.html

Blomstertanten
CITAT (flaxss @ 10-01-2011, 14:05) *

Tror du har rätt Flax! I Botanica står det att Brachychiton acerifolius tappar blad före blommningen.
Och nu när jag läser lite om Euscaphis japonica så är det visst inte blommorna som är röda, det är frukten. Fast de ser onekligen mer ut som blommor än som bär blush.gif
Orkidétjuven
Tack. Det var duktigt gjort av er. Det är nog mycket riktigt Brachychiton acerifolius. Stammen, grenverket och allting stämmer.

Ska vidarebefodra detta biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon