Full version: Portlandrosor
susehn
Som ni förmodligen vet redan, så är jag väldans svag för remonterande sorter och har just upptäckt de vackra portlandsrosorna. Nu skulle det vara intressant att få höra vilken erfarenhet ni har av dem! Är de klenisar eller är de något att satsa på här uppe?
renate
Jag har bara Jaques Cartier och Mme Boll.Båda utmärker sig inte med frodighet eller blomrikedom.Mme Boll växte till sig,men JC blommade med några få blommor.JC fryser ner varje år men kommer tillbaker,men var klen nu i somras.Jag kan bara talar för mig själv och jag satsar inte på fler portlandrosor.
Kajsa
susehn, vad bor du i för zon ? Annars är många av de vanligaste Portlands rosorna tuffa och klarar zon 5. Förra vintern frös dom ner i min zon 3 - 4 men det brukar dom inte göra.
Har haft mina många år och eftersom dom blommar på nya grenar så hinner man få blommor även om dom frusit en del.

Duchesse de Rohan, blir tät får en massa grenar ca 1.5 m klarar zon 5 och denna har jag i en kall blåshörna på min kyliga framsida.

Mme Knorr blir bara ca 1m och den klarar också zon 5, liten och söt.

Mme Boll har jag 3 st av på olika ställen och förra vintern frös dom en del men det har aldrig hänt förut. Ljuvlig måste ros, blir ca 1.5 m också zon 5.

Rembrandt, den har jag haft två år den blir 1 - 1.20 växer mycket skyddat här och klarar zon 4.

Jacques Cartier, ja den har så mycket karaktär, titta på knopparna, den måste man ha, blir ca 1.5 m och zon 5. Jag köpte min tredje i våras.

Det finns fler i mitt album/Portlandsrosor
Ezereht
Min Mme Boll har inte varit något vidare de tre år jag haft den. Men Umeå är kanske en kall zon 5. Om man har dem skyddat kanske det går bättre. Den fryser ner ganska hårt, kommer igen, blommar med några blommor och dom är väl iofs fina, men jag gillar andra mycket mer.
susehn
OOOOoooo! Efter Kajsas bilder är jag JÄTTEGLAD att jag förivrade mej och beställde ett lass portlandsrosor från Rosenposten! Vi får ta överlevnaden som den kommer! Nu för tiden är ju både somrar och vintrar extrema med långvarig värmeperiod och köldperiod, så det är ju omöjligt att veta hur det går. Mme Boll frös nog ner en hel del senaste vinter här också, men vilken blomsterprakt hon bjöd på hela sommaren!
Min vita Jacques Cartier och Duchesse de Rohan planterades senaste sommar och de blommade också finfint, MEN det var som sagt en extrem värmesommar och därför ville jag veta hur de uppför sig normala år, tack för infon! Kajsa, jag håller mej på samma höjd som Ezereht, men enl väderkartan tycks vi ha ett mildare klimat på den här sidan Bottenviken.
Kajsa
Håller tummarna, det här med zon 5 det är vad Rosbibeln LÅG skriver om många och normala vintrar har jag en zons plusmarginal och då fryser dom inget här ( förra vintern var hemsk ) Du får väl kasta upp extra jord eller kompost på höstarna ev. vinterväv, välja varma lägen mm. Så på med kogödsel varje vår, det fodras.
Alla har en stark doft ! Du får berätta sedan hur det går .
susehn
Bara hararna låter dem vara i fred ska jag nog sköta om dem a la luxe! Vad är det föresten för skillad på madamerna Knorr och Boll? Och så såg jag till min förvåning att jag lämnat bort Rembrandt från beställningslistan, vaffödådå? Joo, det visade sig att de rekommenderar att böja ner grenarna för rikligare blomning och sånt är jag alldeles för lat att göra. Kajsa, eller ni andra för den delen, sysslar ni med dylik pegging down ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon