Christa
10-01-2011, 19:40
Såg att Gårdarna runt sjön gick på TV idag på dagen. Snopet, den hade jag gärna velat se. Var dock ute och skottade bort en stor plogvall istället. Brukar inte kolla på TV mitt på dagen men jag har hört talas om boken som ligger till grund för filmen ända sedan början av 70-talet så jag hade gärna sett filmen.
Birgit Sparres barndomshem köptes senare av Ingemar Stenmark men när han skiljde sig fick hans exfru den.
Christa
11-01-2011, 19:22
Är det ingen som sett filmen någonsin? Eller läst boken?
Meriona
11-01-2011, 19:23
Nej tyvärr, jag har inte hört talas om den.
Christa
11-01-2011, 19:39
CITAT (Meriona @ 11-01-2011, 19:23)

Nej tyvärr, jag har inte hört talas om den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5rdarna...j%C3%B6n_(film)Vi brukade hyra sommarstuga vid Åsunden på 70-talet och eftersom det är bilder från sjön i filmen så skulle det varit extra roligt att se den. När min kompis och jag var i bokhandeln när jag var kanske 13 år så viskade hon "titta där står Birgit Th Sparre" så jag har sett tanten också.
De har båtturer från Ulricehamn på somrarna för att titta på gårdarna.
Meriona
11-01-2011, 19:41
Aha, den boken kunde jag tänka mig att läsa! Bra tips!
malcolm
11-01-2011, 19:43
Undrar om inte filmen finns under Minnenas television på SVT/play...
*Stintan*
11-01-2011, 19:47
Läste boken och såg även filmen för en herrans massa år sedan, säkert på 50-talet. Kollar vanligtvis aldrig på TV mitt på dan.
Har åkt Gårdarna runt sjön , sett filmen, men inte läst boken ... Kanske man borde göra ... ska se om den finns som ljudbok.
majamyra
11-01-2011, 23:24
Har läst boken, fast för väldigt länge sen Finns säkert på de flesta bibiliotek, om inte hemma så brukar de uppskatta att folk frågar efter böcker och glatt skicka efter från andra bibliotek eller hemliga källarlager.
Monica M zon 4
12-01-2011, 06:03
Det är ett helt gäng böcker, 9 stycken. Minns att jag läste dem när jag var i yngre tonåren och tyckte de var helt underbara. Läste om den för några år sedan och tyckte mest det var sentimentalt dravel. Flickor och kvinnor med tindrade rådjursögon och karlar som jagade och satt i biblioteket och läste och drack sprit. Inte mycket jämställdhet i böckerna!
Jag bor i närheten av Åsunden och har varit vid de flesta husen. Vore kul att åka med en rundtur med guide. Även om böckerna inte var riktigt som jag mindes från ungdomen så har de haft stor betydelse för trakten, inte minst för turistnäringen.
Solstorm
13-01-2011, 08:50
Läste hela bokserien ett par gånger när jag var liten. Åh vad jag gillade Diana och Joakim. Men det var då det. Nu skulle man nog tycka att böckerna var urdåliga. Men det var en annan tid då när jag läste och mycket av gamla ideal levde kvar.
Läste också hela serien om Gårdarna runt sjön, fanns en annan serie av samma författare som hette Glimringe serien, handlade om glasbruk i samma trakt. På några ställen nämns personerna från de olika serierna i den andra serien.
Har aldrig varit på någon av gårdarna i verkligheten, skulle varit kul att se några av husen!
fuchsian
13-01-2011, 18:43
Jag har också läst böckerna, men så länge sedan och sen har vi åkt runt där och kollat omkring. Det var mest svärmor som svärmade för dessa böcker och jag fick läsa dom.
Visst tyckte jag om dem, men kanske inte nu längre. Då var ju inte det historiska så aktuellt för min del som nu så de ger nog inte mer för mig.
Visste inte om att det fanns en film om dem. ....Fuchsian ......
CITAT (Christa @ 11-01-2011, 19:22)

Är det ingen som sett filmen någonsin? Eller läst boken?
Jo jag har läst boken som väldigt väldigt ung, kan väl klassas som tantsnusk eller kiosklitteratur. Väldigt sentimentalt och väldigt förutsägbart.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.