Full version: Chiliproblem!
Sylvestris
Hej!

Ber om ursäkt om jag skriver i fel tråd eller forum men jag är ny här och behöver lite hjälp smile.gif

Jag odlar Chili i ett hydroponicsystem, en så kallad bubbler eller DWC. Det växer så det knakar men nu har mina chiliplantor plötsligt fått bruna torra kanter och fläckar på de övre bladen. Dessutom har de börjat producera knoppar, jag antar att det är till blommor. Plantorna är bara ca 15 cm höga och ca en månad gamla så det är ju alldeles för tidigt för sån aktivitet. Själva höjdtillväxten tycks ha avtagit men det kan också bero på att jag flyttat dem till en större reservoar och de nu har börjat bilda massvis med nya rötter.

Jag odlar under en blå 200 w CFL lampa för övrigt.

Ska jag nypa av knopparna och hoppas på att den fortsätter växa och vad kan fläckarna på bladen bero på?

Bifogar bilder:
http://dl.dropbox.com/u/16543382/DSC00032.jpg
http://dl.dropbox.com/u/16543382/DSC00033.jpg
http://dl.dropbox.com/u/16543382/DSC00034.jpg

Tack på förhand!
PMK
Nu är inte alls jag nån expert men har läst på massa ställen att man kan ta bort de första knopparna/blommorna om man vill ha en större och starkare planta, som i slutändan kanske producerar än mer frukt än den hade gjort orörd, så ser inte varför du inte skulle kunna ta bort dem?

Varför den gör det vet jag dock inte, men plantan lär väl ta sin ''chans'' att producera frukt så fort den känner att det går?
blomkronan
Välkommen till odla Sylvestris
Hoppas du stannar och visar oss mera bilder på dina chilisar sen.

Kraftiga och fina plantor du har tummenupp.gif , men det är väll din hydro som gör det fina jobbet... smile.gif Nu påminde du mig att jag måste plocka ihop min smile.gif

PMK jag tycker nog att du har rätt biggrin.gif så står det ju överallt, även jag knoppar av mina första blommor som kommer... men jag har aldrig provat att låta bli! och jag vet andra chiliodlare som inte gör det, och det blir stora fina planter ändå. Men eftersom det står överallt, på fröpåsarna man köper och på nätet, så gör jag det.

Sylvestris
Kanon! Tack så mycket då ska jag prova det! smile.gif

Ja plantorna får en helt annan karaktär i ett hydrosystem. Troligtvis har nog den tidiga knoppsättning även med hydroodlingen att göra. Det är verkligen skoj att följa hur de växer, man kan se skillnad från dag till dag. Får mig att känna mig som en mästerträdgårdsmästare! smile.gif
Inka
Hej!
Återstår problemet med tvinande skott i toppen. Kolla om du trots hydro har fått spinn eller trips på plantorna!
När jag odlar chili spolar jag av dom en gång i veckan under duschen i badrummet. Det gör jag även med citrus året om, eftersom ohyran då håller sig borta.
Mvh Inka
Sylvestris
Hej Inka!

Ursäkta en dum fråga, men vad är spinn och trips? smile.gif
Bassam
Hej

spinn och trips är ohyra som attackera växter o suga växter näring så växter blir svaga o gula o de kan döda växter.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon