*Annika*
11-01-2011, 13:19
Jag har fått ull löss på min allra käraste uppstammade fikus.
Jag har sprayat och vattnat med Pyrinex. Finns det några andra metoder som är beprövade och effektiva!
Det verkar vara ett riktigt lus år inne i år jag har flera grannar och vänner som har ovanligt mycket löss på sina blommor!
MVH Annika som behöver alla era goda råd
theseraphim
11-01-2011, 15:20
Pyrex är såvitt jag kommer ihåg oftast inte tillräckligt just för ullisar. Prova Provado+ sprayen istället och använd även Provado pinnar som man stoppar ner i jorden för de har på lång sikt och i förebyggande syfte väldigt bra effekt på ullisar. Sedan finns T-Röd o vatten blandat och sedan får man pensla på de små rackarna för att bli av med dem, gammal men effektiv kur:-)
skogstroll
11-01-2011, 16:07
elaka små rackare. på den tiden jag hade problem med dem så fick min dåvarande röka mycket cigarrer. Sedan gjorde jag "cigarrvatten" vilket verkade ha inverkan på dem. Tyvärr gick min orkidéodling upp i rök

i slutändan när jag flyttade till eget. Nu har jag betydligt mindre odling. Luftfuktighet är en bra grej att förebygga ohyra med, det gillar inte de små krypen
Eftersom ullössen skyddas av "ullen" är det svårt att rå på dem utifrån. Prova något av bekämpningsmedlen som tas upp av växten och går ut i växtsaften - då suger lössen i sig det och dör.....
GudrunS
11-01-2011, 22:53
Provadopinnar i jorden i kombination med topsning funkade bra när mitt lagerträd blev angripet av sköldlöss. Jag gjorde en blandning av yes, rödsprit och vatten som jag doppade topspinnar i innan jag gnuggade bort lössen. Det är kanske värt att testa på ull-lössen också.
Hej
Det är bra om man har trasa och doppa den på t sprit och trycka på dem till att de dö , det är jobbet men naturliga .
Obs
du ska ta bort dåliga skadad delar och duschar ofta för att de tycker inte vatten , du kan lägg lecakulor i krukas fat och över jord för att höja fuktighet.
H:Bassam
Orkidétjuven
12-01-2011, 05:56
Använd en mjuk tandborste för att skrubba lite extra i hörn och kanter som annars är svåra att komma åt.
*Annika*
12-01-2011, 14:25
Tack för alla råd!
Prova med rödsprit, det rådet fick jag av en trädgårdsmästare när jag var invaderad häromåret. Torka, tvätta, skura med en mjuk borste. Jag hade alla orkideer fulla plus alla gardinveck,fick ren både blommor och gardiner men de kom tillbaka och tillbaka, det visade sig att de hade KOLONIER bakom fönsterfoderna, när vi rev dom och skurade både foder och väggen bakom ett antal gånger så äntligen försvann dom. Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.