Jag planerar att anlägga en woodland-rabatt till våren. Drömmer om att ha olika sorter av Arisaema i den. Är den svårodlad? Jag bor i zon 4. Blir jätteglad över alla odlingstips jag kan få!
Bassam
12-01-2011, 00:28
Hej
De kan klara till z0n 5-6 för att de behöver mulljord eller torvjord med väldränerad jord och halvskugga , du ska plantera de djup 15-20cm för att klara vinter bra me3n det är bra att täcka dem på löv under vinter tid , du ska vattnar dem spar sam från början och gödslar dem bra under vår o vinter.
Obs
övervintra dem svalt o torr.
H:Bassam
ingrids
12-01-2011, 08:39
För att förtydliga Bassams svar, om han ursäktar. Det finns flera olika kobrakallor med olika härdighet. Några sorter kan övervintra ute väl övertäckta upp till i alla fall zon 3-4 vad jag läst, zon 5-6 är det nog bäst att övervintra alla sorter inne. Odlar i zon 5 själv och har bestämt mig för att avstå kobrakalla.
skogstroll
12-01-2011, 08:48
jag är också sugen på kobrakalla men fick inte tag i någon förra året, bor i zon 2 om man ska tro zonkartan. Ska se om jag hittar någon på trädgårdsmässan Jag har ju en egen "wood"-trädgård så jag satsar på lite såna spännande växter
black dahlia
13-01-2011, 01:25
Tack för tipsen! Ska nog prova med någon eller några sorter av Arisaeman. Har tittat lite på Eurobulbs hemsida, de hade några att välja på. Tyvärr blir det nog lite annat också i varukorgen
kerstin z5-6
13-01-2011, 12:46
Arisaema amurense är det inga som helt problem att odla i z5-6. Mitt bestånd sitter i fuktighetshållande torvblandad jord, upphöjd rabatt bakom en stor sten.Jag planterade ut dem direkt första våren. (Tyvärr hittar jag just nu inte bättre bild)-den går att så själv. kobrakalla.jpg
Helen i Piteå Zon 5
13-01-2011, 13:06
Har också Arisaema amurense utan några övervintringsproblem, tvärt om, den förökar sig ganska fort och blir ett stort bestånd.
black dahlia
14-01-2011, 17:02
Oj, vad jag är sugen att sätta igång med min nya rabatt med Arisaema! Tack alla ni för bra tips, mycket värdefullt för mig. Extra tack till Helen för titten via länkarna, vilken härlig trädgård du har skapat. Mycket inspirerande! Min egen trädgård är under uppbyggnad, planerar att lägga ut utvecklingen via min blogg efter hand. http://spadtag.blogg.se/
fuchsian
14-01-2011, 19:29
Ville bara ge beröm för den vackra trädgården som finns i Piteå. Brukar titta på dina bilder, Helen, och enbart njuta av det vackra som du har. .... Verkligen ett toppenjobb du gjort! .... .... Tack för inspiration! .. Fuchsian ....
Helen i Piteå Zon 5
14-01-2011, 23:06
Nämen vad roligt! Tack för de snälla kommentarerna om min trädgård black dahlia och fuchsian.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.