|
Ja, då var vi i farten igen! Och eftersom jag gillar att hålla koll på saker så gör jag den här statistiken igen! Med fetstil står alltså Busfrö-avsändaren (om ni klikcar där så kommer ni automatiskt till den tråden) och under står ev rättgissare. Strecket efter "Bus:" är att vi inte har fått fröer än (vi väntar alla med spänning!). ... efter "Bus" är att fröerna är sända men ingen har ännu kommit med en korrekt gissning. BUSFRÖER 2011 - AnmälantrådenAnki V Bus: Peztis, Rosmarin, C4F, Dragon Identifierad som Prunella grandiflora - PraktbrunörtBonus: olika BlomkronanBus: - Crazy4FlowersBus: Identifierad som Hosta - FunkiaDragonBus: Anki V, Rosmarin Identifierad som Phacelia tanacetifolia - HonungsörtDykUnderYtan/UnderYtanBus: Anki V Identifierad som Silene coronaria - vit purpurklättMaggan HBus: Anki V, Rosmarin, Pelargonfreak Identifierad som Bacopa Duo, Sutera Cordata - SnöflingaMaramaraBus: Maggan H, Peztis, Rosmarin, Anki V, Platinum, Margith, Dragon Identifierad som Echinacea - Rudbeckia/SolhattMargithBus: Anki V, Maggan H, Peztis, Rosmarin, Maramara, C4F, Dragon Identifierad som Sesleria heuffleriana - SvartäxälvingBonus: olika PelargonfreakBus: Peztis, Platinum, Maggan H, Anki V, Dragon, blomkronan, DykUnderYtan, Margith, Rosmarin Identifierad som Aquilegia - Akleja PeztisBus: C4F, Margith, Maggan H, Anki V, Rosmarin, Dragon, pelargonfreak, Platinum, C4F Identifierad som Geum Rivale - HumleblomsterBonus: Anki V, Platinum Identifierad som Salvia pratensis - Ängssalvia 'Rose Rhapsody'PlatinumBus: Maggan H, Anki V, Rosmarin, Dragon, Peztis Identifierad som Kaveldun, Typha latifoliaBonus: Identifierad som Adonis aestivalis - Sommaradonis RosmarinBus: Peztis, Maggan, Anki V, Dragon, Platinum Identifierad som Portulaca Grandiflora - PraktportlakStennieBus: Rosmarin, Anki V Identifierad som Cephalaria gigantea - JätteväddTummelisaBus: - Sammanställning antal rättgissningar per person (på Bonus-fröer):Anki V: 11 Blomkronan: 1 Crazy4Flowers: 4 Dragon: 7 DykUnderYtan: 1 Maggan H: 6 Margith: 3 Pelargonfreak: 2 Peztis: 6 Platinum: 4 Rosmarin: 9 Stennie: 0 Tummelisa: 0
blomkronan
12-01-2011, 00:01
 BRA det är många trådar att hålla reda på! Så jag uppskattar att du vill göra detta jobb
Uppdaterat med att vi är några som har gissat rätt på pelargonfreaks fröer.
Har lagt in så att man kan klicka på "Busaren" och komma direkt till den tråden.
DykUnderYtan
16-01-2011, 15:00
CITAT (Peztis @ 14-01-2011, 20:54)  Har lagt in så att man kan klicka på "Busaren" och komma direkt till den tråden. Nämen, vilken klippa du är!
Fyllt på med lite rätt-gissare!
Fyllt på med fler rättgissare!
Uppdaterat lite... Känner mig lite extra stolt för att jag klurade ut Rosmarins Bus!!!
Platinum
12-03-2011, 06:54
Maramaras bus har också jag kläm på vad det är.
DykUnderYtan
31-03-2011, 15:35
Jag som tyckte att jag var jättesen med att skicka mina busfröer, börjar nu undra om många andra också är sena eller de/ni glömt bort??
Håller med! Och det är många som har anmält sig som man inte hör ett pip ifrån varken vad gäller frön, gissningar eller kommentarer i trådarna. Kom igen flickor och pojke! Aktivera er!
DykUnderYtan
31-03-2011, 16:31
CITAT (Peztis @ 31-03-2011, 16:41)  Håller med! Och det är många som har anmält sig som man inte hör ett pip ifrån varken vad gäller frön, gissningar eller kommentarer i trådarna. Kom igen flickor och pojke! Aktivera er!  Tråkigt att skicka fröer om man sen inte får några därifrån eller respons på det man skickat. Joo, jag har varit dålig med gissningarna själv men jag har ju inte en susning... hmmm
Rosmarin
02-04-2011, 22:15
CITAT (DykUnderYtan @ 31-03-2011, 16:35)  Jag som tyckte att jag var jättesen med att skicka mina busfröer, börjar nu undra om många andra också är sena eller de/ni glömt bort??  CITAT (Peztis @ 31-03-2011, 16:41)  Håller med! Och det är många som har anmält sig som man inte hör ett pip ifrån varken vad gäller frön, gissningar eller kommentarer i trådarna. Kom igen flickor och pojke! Aktivera er!  CITAT (DykUnderYtan @ 31-03-2011, 17:31)  Tråkigt att skicka fröer om man sen inte får några därifrån eller respons på det man skickat. Joo, jag har varit dålig med gissningarna själv men jag har ju inte en susning... hmmm  Jag kan bara hålla med. Jag undrar personligen varför man anmäler sig till "busfrö-tävlingen" ifall man inte vill delta med åtminstodne något litet inlägg då och då.? Det spelar ju ingen roll om man inte känner igen fröerna man får och/eller inte vill eller inte vågar gissa. Men att man ska ge något litet livstecken genom att delta i diskussionerna i alla fall någon gång ibland är väl ändå inte för mycket begärt? T.ex genom att skriva : "Fröerna har kommit fram" eller liknande.
anne-li i olofstorp
02-04-2011, 22:27
Ja, det är en trist historia när man säger att man vill vara med men sedan inte riktigt deltar. Såg att en av dem man inte hört ett pip ifrån inte varit inloggad sedan 29 januari. Därmed inte sagt att den personen inte är här anonymt eller som gäst och läser. Men varför inte delta? Det är ju det som är så roligt! Och det är väl inte så konstigt om man inte kan gissa vad det är för fröer!?! Finns ju hundratusentals olika så det är lite höstacksletning för att hitta det rätta namnet! De jag har gissat rätt på är för att jag har sått dem tidigare och av någon outgrundlig anledning minns hur fröna såg ut. Eller flink i fingrarna på Google.  Så ni som är här i forumet men inte riktigt är med hela vägen, kom igen!!!! Anne-li, vad roligt att höra att våra kedjor underhåller någon och inte bara irriterar!
DykUnderYtan
03-04-2011, 21:01
Ska man försöka skicka nån slags påminnelse eller nåt till dem som ännu inte visat sig? Trist, detta verkar ju dö ut helt...
Att skicka ett PM till någon som inte har varit här under två månader är ju lite värdelöst... den ser det ju inte i alla fall.
Vet inte heller... Fast det kanske sätter mer fart nu under april? Hoppas-hoppas!
DykUnderYtan
03-04-2011, 21:30
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 22:22)  Att skicka ett PM till någon som inte har varit här under två månader är ju lite värdelöst... den ser det ju inte i alla fall.
Vet inte heller... Fast det kanske sätter mer fart nu under april? Hoppas-hoppas! Tänkte ifall folk har samma inställningar som jag på odla. Jag får ett mail (i min riktiga mail) när någon skickat PM till mig.
CITAT (DykUnderYtan @ 03-04-2011, 22:30)  Tänkte ifall folk har samma inställningar som jag på odla. Jag får ett mail (i min riktiga mail) när någon skickat PM till mig.  Ah, ok den inställnigen i Odla har inte jag. Bara när någon gör ett gästboksinlägg. Kanske får bombardera lite! Skicka PM, göra gästboksinlägg, kolla om man kan skicka direkta e-mail...
DykUnderYtan
03-04-2011, 21:46
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 22:34)  Ah, ok den inställnigen i Odla har inte jag. Bara när någon gör ett gästboksinlägg. Kanske får bombardera lite! Skicka PM, göra gästboksinlägg, kolla om man kan skicka direkta e-mail...  Det tycker jag är värt ett försök i alla fall. Visst kan det vara så att det dimper ner ettåringar eller så med direktsådd från dem som är kvar men det är ju trots allt hälften av gänget (8 st) som inte skickat något än och snart är det väl nästan så att man kan börja direktså en del också. Ja, när snön försvunnit förstås.
Rosmarin
04-04-2011, 21:19
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 08:49)  Ja, det är en trist historia när man säger att man vill vara med men sedan inte riktigt deltar. Såg att en av dem man inte hört ett pip ifrån inte varit inloggad sedan 29 januari. Därmed inte sagt att den personen inte är här anonymt eller som gäst och läser. Men varför inte delta? Det är ju det som är så roligt!... Ja men eller hur? Man behöver ju absolut inte vara duktig på att känna igen fröer för att bidra till "flams och trams  " i trådarna. Och det är ju just detta som är så kul med busfröna! Tycker jag också... CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 08:49)  ...Och det är väl inte så konstigt om man inte kan gissa vad det är för fröer!?! Finns ju hundratusentals olika så det är lite höstacksletning för att hitta det rätta namnet! De jag har gissat rätt på är för att jag har sått dem tidigare och av någon outgrundlig anledning minns hur fröna såg ut. Eller flink i fingrarna på Google.  ... Alla medel är tillåtna! CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 08:49)  ...Så ni som är här i forumet men inte riktigt är med hela vägen, kom igen!!!!... CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 08:49)  ...Anne-li, vad roligt att höra att våra kedjor underhåller någon och inte bara irriterar!   Anne-li!  CITAT (DykUnderYtan @ 03-04-2011, 22:30)  Tänkte ifall folk har samma inställningar som jag på odla. Jag får ett mail (i min riktiga mail) när någon skickat PM till mig.  Det får jag också
Det finns faktiskt några Odlaiter som trots att de inte är med skickat en gissning och oftast är det rätt. Jag har också varit med om at "någon" ropat jag kan, jag kan, som inte är med i busfrögänget.
Jätteroligt att vi även kan engagera andra.
/Anki
Rosmarin
04-04-2011, 21:26
CITAT (DykUnderYtan @ 03-04-2011, 22:46)  Det tycker jag är värt ett försök i alla fall.  ... Vad säger du Maggan, vår kära initiativtagare? CITAT (DykUnderYtan @ 03-04-2011, 22:46)  ...Visst kan det vara så att det dimper ner ettåringar eller så med direktsådd från dem som är kvar men det är ju trots allt hälften av gänget (8 st) som inte skickat något än och snart är det väl nästan så att man kan börja direktså en del också. Ja, när snön försvunnit förstås.  Ja visst är det VÄLDIGT många? Man undrar ju lite om det verkligen kommer att dyka upp fröer eller inte. Vi får väl se... CITAT (Peztis @ 04-04-2011, 22:23)   CITAT (Anki V @ 04-04-2011, 22:24)  Det finns faktiskt några Odlaiter som trots att de inte är med skickat en gissning och oftast är det rätt. Jag har också varit med om at "någon" ropat jag kan, jag kan, som inte är med i busfrögänget.
Jätteroligt att vi även kan engagera andra.
/Anki Jamen eller hur!!!
Vad skoj Anki! Det är klart, det är ju lättare att gissa om man ser de små plantorna som är på väg upp. Tog kort på dem idag där det inte är tomma krukor men vet inte om jag ska lägga upp dem, i alla fall en är det solklar identifiering över vad för frö som skickats.
Lägg upp dom du….det är hög tid att de blir identifierade…… men avslöja inget  . Tänk om det är ”någon” som inte vill ha Anki V:s busfrö i sin rabatt!!!!!!  Det kan finnas odlare som har fördomar mot släktskapet. /Anki
Rosmarin
04-04-2011, 22:08
CITAT (Peztis @ 04-04-2011, 22:30)  Vad skoj Anki! Det är klart, det är ju lättare att gissa om man ser de små plantorna som är på väg upp. Tog kort på dem idag där det inte är tomma krukor men vet inte om jag ska lägga upp dem, i alla fall en är det solklar identifiering över vad för frö som skickats. Jag tycker också att det är helt ok om man fotar och lägger upp bilder på sådda/grodda/igångkomna busfröer. Det får du gärna göra på mina fröer också om du vill. Det ökar ju underhållningsvärdet  dessutom. Tidigare år så har vi ju gissat direkt i trådarna när det har börjat dra ihop sig. När det växt i krukorna och lite innan det varit dags för avslöjande från respektive frös upphovsman. Roligt att se hur ni andra tänker/associerar och resonerar när ni gissar tycker jag  .
Den observante ser att jag tyvärr har tagit bort Kerstin z5-6 från listan då hon önskat hoppa av då hon inte har möjlighet att lägga ned tid på detta just nu, valet är ju inte alltid ens eget... Detta innebär att ni som inte har skickat ännu inte heller behöver sända henne fröer.  till Kerstin!
pelargonfreak
11-04-2011, 06:16
Det vore trevligt om dom som inte skickat fröer talar om att dom inte vill vara med, man behöver inte tala om orsaken, bara så att vi vet så slipper vi gå och fundera ? Eller vad säger ni andra ? Jag som bara har 1 rätt tycker det här är kul trots allt. Hjärnan får i alla fall jobba fniss
Maggan H
11-04-2011, 06:47
Oj, det här hade jag helt missat! Vill säga tack till Annelie som inte deltar men ändå är med och pushar på! Trist att de som har anmält sitt intresse inte hörs av alls, dom kan ju inte ha glömt oss för de får ju ett brev då o då.... Vädjar igen till er; PMa mig om det är så att ni vill hoppa av!! Behövs ingen anledning, bara så vi vet. Vi andra kämpar på!
Jaha en liten uppdatering eftersom några har sagt att de sänt oss kuvert så då är det dessa kvar:
Blomkronan - vet att hon e på g Tummelisa - e också på g Platinum - e du på g? Frida Sandman - har inte varit på g sedan januari...
Rosmarin
12-04-2011, 21:31
Ser ju lovande ut!
Platinum
13-04-2011, 06:37
CITAT (Peztis @ 12-04-2011, 22:29)  Jaha en liten uppdatering eftersom några har sagt att de sänt oss kuvert så då är det dessa kvar:
Blomkronan - vet att hon e på g Tummelisa - e också på g Platinum - e du på g? Frida Sandman - har inte varit på g sedan januari... Mitt dröjer lite till.
Men då är du ju ialla fall lite på g, mer än den sistnämnda...
Platinum
21-04-2011, 21:32
Hur många är det som är med i antal efter avhopp?
Jag har för avsikt att skicka efter helgen, men mitt bus exploderade först precis nyss så det jag tänkte jag skulle skicka för groning gror nog först nästa höst/vår om det vill sig.
Som bonus vad har jag att erbjuda? Jättetagetes förstås, om nån vill ha...plantor till de norr om dalälven fröer till de söderom.
Sen nått ätbart förstås, frågan är bara hur många vi är för jag har bara 16 st av dem och de kräver utrymme på sikt. Men de bonusarna skickar jag inte mer än till de som verkligen vill ha, rabarberbebisar från frö förra året.
Busfröet lägger vi på sur jord, våt jord, om det gror vill de ha lite sunkigt om fötterna.
Sen vill jag veta vad postens förfrankerade tar för vikter, jag har en stor skuld till DUY. DUY ska få lite guckemuck för huden av mig...
Maggan H
22-04-2011, 09:32
CITAT (Platinum @ 21-04-2011, 22:32)  Hur många är det som är med i antal efter avhopp? Vad jag vet är att Kerstin och ev Frida S inte är med, så då ska vi vara 14 kvar.Jag har för avsikt att skicka efter helgen, men mitt bus exploderade först precis nyss så det jag tänkte jag skulle skicka för groning gror nog först nästa höst/vår om det vill sig. Jösses! Vilken tur att de inte small på posten; Terrordåd, ser ni rubrikerna?? Som bonus vad har jag att erbjuda? Jättetagetes förstås, om nån vill ha...plantor till de norr om dalälven fröer till de söderom. För min del räcker det med buset!Sen nått ätbart förstås, frågan är bara hur många vi är för jag har bara 16 st av dem och de kräver utrymme på sikt. Men de bonusarna skickar jag inte mer än till de som verkligen vill ha, rabarberbebisar från frö förra året. Busfröet lägger vi på sur jord, våt jord, om det gror vill de ha lite sunkigt om fötterna. Sur som i lågt pH? DUY ska få lite guckemuck för huden av mig ?? 
Kamilla_I
22-04-2011, 18:05
Oj vad spännande, jag fattar inte riktigt hur det går till, men jag antar att man ska klura på okända/mindre okända frön som nån skickat  Så himla kul!! Jag är gärna med nästa vända  (om det blir flera)
Kamilla, då får du hålla ögonen öppna i höst/framemot slutet av året när anmälningstråden skapas! Nu tar jag dock tillfället i akt till att vara otrevligt brysk!!!  OM MAN ANMÄLER SIG TILL ATT VARA MED I EN KEDJA - BUSFRÖ ELLER ANDRA VARIANTER - tänk då på att alla andra i kedjan litar på att du är med och sköter din del i åtagandet!!! Att vara med i Busfrö-kedjan eller de andra kedjorna är oerhört givande och stimulerande, man lär sig så enormt mycket och alla är hjälpsamma och givmilda. "Var mot andra så som ock du vilja att de är mot dig!" Det var väl lite passande så här i Påsk-tider!!!
DykUnderYtan
24-04-2011, 21:27
CITAT (Platinum @ 21-04-2011, 22:32)  Hur många är det som är med i antal efter avhopp?
Jag har för avsikt att skicka efter helgen, men mitt bus exploderade först precis nyss så det jag tänkte jag skulle skicka för groning gror nog först nästa höst/vår om det vill sig.
Som bonus vad har jag att erbjuda? Jättetagetes förstås, om nån vill ha...plantor till de norr om dalälven fröer till de söderom.
Sen nått ätbart förstås, frågan är bara hur många vi är för jag har bara 16 st av dem och de kräver utrymme på sikt. Men de bonusarna skickar jag inte mer än till de som verkligen vill ha, rabarberbebisar från frö förra året.
Busfröet lägger vi på sur jord, våt jord, om det gror vill de ha lite sunkigt om fötterna.
Sen vill jag veta vad postens förfrankerade tar för vikter, jag har en stor skuld till DUY. DUY ska få lite guckemuck för huden av mig... Skuld till mig?? Guckelimuck?? Hmm...
Platinum
26-04-2011, 20:12
Och då kan Maggan H sättas upp för rätt gissning på mitt bus som inte ens nått fram än, hmm för tydlig beskrivning kanske
Uppdaterat lite med pelargonfreak som gissat rätt på mitt Bus, Maggan som gissat rätt på Platinums (som vi inte ens har fått - bravo!) samt tagit bort Frida Sandman som inte visat intresse överhuvud taget...
Ni som inte sänt fröer än - ni behöver ju inte förse henne eftersom hon inte förser oss.
Platinum
27-04-2011, 12:03
Även AnkiV har gissat rätt på mitt bus.
Platinum
24-05-2011, 04:14
Börjar det inte bli dags att informera om de bus som inte är identifierade än?
Crazy4Flowers!
Det händer fortfarande inget.......?
Jag skulle mycket gärna villja veta vad jag har i krukan. Ska jag ge upp eller fortsätta odla de små gröna prickarna?
Är det några extremt långtsamtväxande växter?
/Anki
Vill bara påpeka att Maggan H också har gissat rät på mit busfrö.
Uppdaterat med DykUnderYtans identifiering. Men hörrni! När kommer det ifrån Tummelisa och Blomkronan? Det är kanske frön som lämpar sig för höstsådd...?
DykUnderYtan
20-07-2011, 22:11
CITAT (Peztis @ 22-06-2011, 19:35)  Uppdaterat med DykUnderYtans identifiering. Men hörrni! När kommer det ifrån Tummelisa och Blomkronan? Det är kanske frön som lämpar sig för höstsådd...?  Om det är för höstsådd, så borde de väl nästan skickats först av alla... hmm..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|