|
Att fåglar, rådjur, harar m fl har det svårt nu på vintern har väl inte undgått någon. Här är en ny artikel på Naturskyddsföreningens hemsida om hur man hjälper dem: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...sova-eller-ata/Olle
Meriona
11-01-2011, 19:10
Det var en bra sida Olle, tack för länken! Varför har de inte en sån artikel i medlemstidningen också, men det kanske kommer.
Myosotis
11-01-2011, 19:28
 Snart finns det ingen natur längre utan allt är en stor djurpark. Märkligt att "natur"skyddsföreningen förespråkar sådan inblandning, men jag blir inte förvånad. (Jag vet att alla ni som matar menar väl, och många av er blir sura på mig nu.) Mata harar har jag aldrig hört förr. Fältharen har trängt undan skogsharen och nu ska vi mata fältharar så att de klarar sig ännu längre norrut?!  Märkligt också att man inte unnar smågnagarna mat, varför sådan skillnad? Att mata smågnagare skulle gynna alla dem som lever på smågnagare. Först förstör vi det mesta av naturen och sen gullar vi ihjäl resten. Naturen klarar sig utmärkt utan oss om vi bara kunde tilllåta den att nå en jämvikt.
Den kanske kommer, men jag tycker att den hade passat bäst i novembernumret. Att börja lära sig mata när halva vintern har gått känns lite tokigt, även om det är bättre än inget om det görs på rätt sätt.
Olle
Meriona
11-01-2011, 19:36
Det är klart att det inte ska vara nån skillnad Myo. Även möss, råttor och sorkar är välkomna till mitt matbord. Jag har ingen trädgård längre, men de hade fått smaska på det som växte om jag hade en. Att odla till sorkar måste göra att man alltid har att göra iallafall.  Visst är vi nog mesiga, men det är såna vi är, många av oss. Jag har svårt att se djur plågas oavsett om de hör hemma här eller inte. Jag matar lika gärna canadagäss som gräsänder. Ibland kan jag undra hur jag är skapt, jag tror ibland att djur är mer värda än människor.  Åtminstone såna jag inte känner.
smuleborg
11-01-2011, 19:48
Jag håller helt med Myosotis.
Meriona
11-01-2011, 19:57
Det är möjligt att ni har rätt, men frågan är nog lika svår som svältbarnen i Afrika. Man ska inte föda dem heller så att de blir fler enligt vissa forskare, men inte sjutton kan man se dem svälta till döds heller?
Gossen Ruda
11-01-2011, 20:07
Jag matar småfåglarna lite men sen är det stopp. Naturen skall så mycket som det är möjligt sköta sig själv. Matning betyder ofta att individer som är svagare och dåligt anpassade överlever vilket på sikt försämrar arten.
Myosotis
11-01-2011, 20:16
Du känner mig ju Meriona så det vet du att jag också tycker att djuren är viktigare än människor. Men djuren blir inte hjälpta av att man förmänskligar dem! Svanar har alltid överlevt vintrar, jag tycker det är nedlåtande att påstå att de inte skulle klara sig utan vårt bröd. Att kasta bröd i ankdammen förstör dammen och därmed svanarnas och ankornas hem. Om jag hittar en skadad eller svältande individ tar jag också hem den och gör allt för att rädda livet på den, men de här ingreppen i stor skala skrämmer mig faktiskt. Det är hemskt att det finns lidande i naturen, men t.o.m. jag tycker att man måste skjuta skabbrävar, inte fånga dem. Du matar mössen och din granne sätter ut musfällor. Vi utrotar vargen som borde hålla nere rådjursstammen - rådjuren ökar och skadar skogen och det blir en massa viltolyckor - jägarna säger att de måste decimera stammen - djurvännerna matar de återstående rådjuren så att fler överlever vintern som sen kan bli skjutna eller påkörda, samtidigt som vi skjuter vargar för att de annars äter upp våra älskade rådjur... Det finns vissa samband som man knappt kan ana sig till. Ett exempel: vargarna försvinner, älgstammen ökar. De betar av mer videsly så det blir färre videkissar till våren vilket i sin tur har en negativ effekt på både humlor som äter pollen och tidigt anlända tropikflyttande fåglar när det är kallt och ännu ont om insekter. Jag vidhåller att det är bättre att läsa på, sluta förmänskliga och sätta in naturskyddsåtgärderna där de verkligen behövs.
Meriona
11-01-2011, 20:39
Tänkvärt Myo, verkligen! Tror du att jag kommer att kunna ta till mig det så småningom? Vara mindre blödig och tänka långsiktigt. Att du är den största djurvännen det vet både jag och andra, men jag tänker inte så, har nog inte förmågan.  Jag kommer säkert att älska ihjäl mängder med djur på vägen.  Jag vill att man ska sluta jaga rovdjur. Då tror jag att mycket skulle lösa sig av sig självt.
Huggorm
11-01-2011, 20:51
För min del får det räcka att mata småfåglarna, och jag vet att det är mest för min egen skull. De djur som är anpassade för vårt klimat klarar sig utmärkt utan hjälp. Däremot kan man hjälpa till genom att återställa naturen där den förstörts, men det är inte så lätt för enskilda privatpersoner.
Gossen Ruda
11-01-2011, 21:18
Den verkliga djurvännen är den som tänker ett par varv extra, som Myo och övertecknad bl.a.
Meriona
11-01-2011, 21:43
Ni har säkert rätt men jag personligen tycker fortfarande att det bär mig emot att se svältande djur och svältande människor. Det är ingen vacker död, och troligen inte smärtfri heller.
Huggorm
11-01-2011, 21:44
Nu blev det ju nästan lite väl hätskt mot Olle A som skapade tråden. Hoppas du inte tar det på fel sätt Olle, för jag tror att alla vi här vet hur mycket du uppskattar naturen och hur insatt du är i de här frågorna
Myosotis
11-01-2011, 21:48
CITAT (Huggorm @ 11-01-2011, 21:44)  Nu blev det ju nästan lite väl hätskt mot Olle A som skapade tråden. Hoppas du inte tar det på fel sätt Olle, för jag tror att alla vi här vet hur mycket du uppskattar naturen och hur insatt du är i de här frågorna Verkligen inte min mening att nedvärdera Olle  det var därför jag skrev "Jag vet att alla ni som matar menar väl". Jag vet att han älskar sina rådjur och han tar otroliga bilder på dem och att det säkert skulle kännas tomt utan dem. Jag matar själv fåglarna lite grann för min egen skull på ett sätt som jag hoppas inte skadar dem. Men jag stör mig på att naturskyddsföreningen uppmanar folk att mata vilda djur.
Myosotis
11-01-2011, 22:14
CITAT (Meriona @ 11-01-2011, 21:43)  Ni har säkert rätt men jag personligen tycker fortfarande att det bär mig emot att se svältande djur och svältande människor. Det är ingen vacker död, och troligen inte smärtfri heller. Du får det att låta som om jag gillar att se folk dö av svält  Nu vet jag inte så mycket om svältande däggdjur men när det gäller fåglar kan jag säga att de som tar för sig vid matningen ofta är de starkaste, mest dominanta som klarar att köra bort de andra, de skulle knappast svälta ihjäl ändå. De som är så magra att man kan fånga dem och ta in och tvångsmata är inte bara försvagade utan i de flesta fall dödsdömda, hela systemet har liksom kollapsat och maten kommer för sent. Det är svält. Jag har tagit hand om bl.a. en sådan ormvråk, mager som ett skelett som dog nästa dag. Det visade sig att den hade blivit skjuten, benet var brutet och halvt ihopläkt runt kulan. Hägern svalt också som jag försökte rädda, även den dog; hägrar, kungsfiskare och liknande arter kan massdö om de chansar på att stanna över vintern och sedan fryser allt vatten till. Men det är ju mest mesar vi gynnar med våra matningar, men alla de arter som inte kommer dit, det finns ju individer som inte klarar vintern av dessa arter också, är det mindre hemskt när dessa dör för att ingen ser det? Påminner om bekanta som åkte på semester i Algeriet tror jag det var, men som tyckte det var så hemskt med tiggande hungriga barn att de aldrig ville åka dit mer. Försvinner svälten då? De arter vi matar är anpassade för att övervintra i vårt klimat, att de kommer till våra matningar betyder inte att de svälter, utan de är bekväma. Och även om du - rent teoretiskt - skulle kunna mata varenda tätting i hela skogen så att de var välnärda och i bästa kondition skulle du orsaka lidande hos sparvhöken och sparvugglan som är beroende av att äta de svaga individerna, och det gör de innan dessa hinner svälta ihjäl. Kom ihåg att t.o.m. kungsfåglarna övervintrar i Norrland. De väger 5g och måste äta massor hela tiden bara för att hålla värmen. En lång vinternatt måste kännas som flera veckor för dem, på gränsen till vad de klarar. Ändå överlever de utan att någon människa matar dem. Mesar är smartare, större och kan äta det mesta, skulle de vara beroende av oss?!
Det är väl bara att konstatera att vi har olika uppfattningar om vissa saker. Jag anser inte att det är fel att hjälpa djuren när vi annars förstör så mycket för dem. Många kommer säkert att mata djuren oavsett vad vi tycker, och då kan det väl inte vara fel att lära sig göra det på rätt sätt. Information om vad som är lämpligt att ge olika djur har funnits länge hos bl a Jägareförbundet, men för många djurvänner är de knappast favoritkällan att hämta information från. Då tycker jag faktiskt att det är bra att även Naturskyddsföreningen skriver om det. Mig stör det inte ett dugg om möss och sorkar kommer och äter av mina äpplebitar och solrosfrön. Jag skulle inte ens bli hatisk om vargen tog något av "mina" rådjur, det är ju naturens gång. Precis som när sparvhöken tar en talgoxe vid fågelbordet. Annars är jag säkert mesig som inte vill att rådjuren ska svälta ihjäl under en hård vinter. Eller för den delen hararna, ekorren och fåglarna som också håller till vid min matplats. Det är verkligen ett privilegium att kunna bo "mitt i urskogen" (med sydsvenska mått) och kunna ha rådjur och andra djur runt knutarna. Visst skulle det kännas tomt utan dem. Att man inte ska mata rådjur nära tätbebygda områden är väl självklart.
Olle
Myosotis
12-01-2011, 11:59
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 22:35)  ...Många kommer säkert att mata djuren ... och då kan det väl inte vara fel att lära sig göra det på rätt sätt... Det har du rätt i.
Orkidétjuven
12-01-2011, 12:09
På tal om utfodringar. Läs denna artikel. Feeding garden birds such as tits delays dawn chorus http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/...000/9358302.stm
Myosotis
12-01-2011, 13:56
Mycket intressant, tack för den länken. CITAT If only the best and most energetic males can afford to start singing early, supplementary feeding should lead to an earlier start of singing... However, the team found that after two weeks of artificially feeding two populations of great tit, supplemented males actually started dawn singing later than control males. Men här förutsätter de att fåglarnas kondition ökar när de matas vilket det väl inte finns några bevis för. Hörde häromdagen om en studie som under 10 år hade jämfört överlevnad och fortplantning hos matade/icke matade talgoxar, där hittade de ingen skillnad. Det var mest talgbollar de åt men det fanns även frön. Matar man bara med solrosfrön försämras fåglarnas kondition.
CITAT (Olle A @ 11-01-2011, 19:02)  Att fåglar, rådjur, harar m fl har det svårt nu på vintern har väl inte undgått någon. Här är en ny artikel på Naturskyddsföreningens hemsida om hur man hjälper dem: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-...sova-eller-ata/Olle Det där var en bra länk, Olle!  Jag skulle vilja tillägga till naturskyddsföreningens artikel om vinterfoder till fåglar, att hel havre är utmärkt mat för svanar vintertid. Själv ha jag sett efter KU37 Sputnik (en märkt knölsvan) i nära två decennier vintertid och matat honom med hel havre. Havre är energirikt och har fördelen att det också flyter om vattnet är öppet. Även gräsänder mår bra av havre.
Thalassa
16-01-2011, 10:36
CITAT (Freyas @ 16-01-2011, 10:04)  Det där var en bra länk, Olle!  Jag skulle vilja tillägga till naturskyddsföreningens artikel om vinterfoder till fåglar, att hel havre är utmärkt mat för svanar vintertid. Själv ha jag sett efter KU37 Sputnik (en märkt knölsvan) i nära två decennier vintertid och matat honom med hel havre. Havre är energirikt och har fördelen att det också flyter om vattnet är öppet. Även gräsänder mår bra av havre. Det var ett lugnande och bra besked. Vi har i 3 vintrar nu, sedan vi flyttade ut på landet, matat "våra" gräsänder med vete och korn utifrån SOF:s rekommendationer. Först handlade vi på granngården men sedan började vi handla av bonden för att det var billigare. Nu sist när vi fyllde på våra tunnor hade han gett oss havre också (missförstånd) och jag har känt mig lite osäker på om det är lika bra för änderna. Men det fungerar alltså alldeles utmärkt?
[attachment=57578:sputnik.gif]Jajamen...både Sputnik (svanen) och gräsänderna frodades i många många år!
Meriona
16-01-2011, 18:55
Vilken vacker svan!  Kommunen utfordrar med säd här också, men jag vet inte vilken sort. Lite rester ligger alltid kvar när man är och matar pippisarna med bröd, men jag har inte kollat vad det kan vara. Ska försöka göra det nästa gång, det kunde vara intressant. Eller så kan jag ju ringa dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|