Christa
Planterade om ngra pelargoner och tv andra krukvxter i vras men den jorden var s genomslpplig s det gr inte att vattna dem p vanligt stt. Vattnet rinner bara rtt igenom. Mste snka ner krukorna i vatten och d blir det inte gjort nr det behvs.

Har ni ngot tips p bra jord som varken r fr genomslpplig eller blir en hrd klump som lossnar frn kanterna?
Bassam
Hej

Du kan anvnda Hasselfors P-jord eller du kan frga trdgrdsbutik
Vilken jord de anvnder till sina pelargoner.

H:Bassam
Orkidtjuven
Hasselfors har ju ven pelargonjord om det nu skulle vara s.
Vad fr jord anvnde du.
Hasselfors p jord r ju ganska bra kvalite vad jag tycker.
octachoron
Personligen fredrar jag Simontorps Blomjord som jag sjlv blandar ut med sm lecakulor fr att f den luftigare.

Jag har sjlv upptckt att vissa kpta blomjordar har vldigt dlig struktur och inte kan hlla vatten. Detta har medfrt smre rottillvxt p plantor i dessa krukor.
Christa
CITAT (octachoron @ 12-01-2011, 12:14) *
Personligen fredrar jag Simontorps Blomjord som jag sjlv blandar ut med sm lecakulor fr att f den luftigare.

Jag har sjlv upptckt att vissa kpta blomjordar har vldigt dlig struktur och inte kan hlla vatten. Detta har medfrt smre rottillvxt p plantor i dessa krukor.

I den hr jorden r snarast problemet att det r fr mycket lecakulor. Den r s genomslpplig s det r som att hlla vatten i en sil.

Minns inte vilken jord jag anvnde men jag kanske har ngon kvar ngonstans. Det var i alla fall krukvxtjord.
vanjalarsa
CITAT (octachoron @ 12-01-2011, 12:14) *

Jag tycker ocks att Simontorps r vldigt bra! Brukar anvnda den som den r.
En annan jord som jag har upptckt r vldigt bra r Icas ECo.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon