Christa
Planterade om några pelargoner och två andra krukväxter i våras men den jorden var så genomsläpplig så det går inte att vattna dem på vanligt sätt. Vattnet rinner bara rätt igenom. Måste sänka ner krukorna i vatten och då blir det inte gjort när det behövs.

Har ni något tips på bra jord som varken är för genomsläpplig eller blir en hård klump som lossnar från kanterna?
Bassam
Hej

Du kan använda Hasselfors P-jord eller du kan fråga trädgårdsbutik
Vilken jord de använder till sina pelargoner.

H:Bassam
Orkidétjuven
Hasselfors har ju även pelargonjord om det nu skulle vara så.
Vad för jord använde du.
Hasselfors p jord är ju ganska bra kvalite vad jag tycker.
octachoron
Personligen föredrar jag Simontorps Blomjord som jag själv blandar ut med små lecakulor för att få den luftigare.

Jag har själv upptäckt att vissa köpta blomjordar har väldigt dålig struktur och inte kan hålla vatten. Detta har medfört sämre rottillväxt på plantor i dessa krukor.
Christa
CITAT (octachoron @ 12-01-2011, 12:14) *
Personligen föredrar jag Simontorps Blomjord som jag själv blandar ut med små lecakulor för att få den luftigare.

Jag har själv upptäckt att vissa köpta blomjordar har väldigt dålig struktur och inte kan hålla vatten. Detta har medfört sämre rottillväxt på plantor i dessa krukor.

I den här jorden är snarast problemet att det är för mycket lecakulor. Den är så genomsläpplig så det är som att hälla vatten i en sil.

Minns inte vilken jord jag använde men jag kanske har någon kvar någonstans. Det var i alla fall krukväxtjord.
vanjalarsa
CITAT (octachoron @ 12-01-2011, 12:14) *

Jag tycker också att Simontorps är väldigt bra! Brukar använda den som den är.
En annan jord som jag har upptäckt är väldigt bra är Icas ECo.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon