|
Christa
11-01-2011, 21:53
Förr ställde jag ner mina pelargoner i källare för vintervila eftersom jag hört att man skulle göra så. Under senare år har det fått stå kvar i fönstren och det har funkat mycket bättre.
I vinter har jag dessutom gett dom lika mycket näring som på sommaren dvs varje gång jag vattnar. De är finare än någon annan vinter. Några blommar till och med lite.
Skulle vara intressant att höra era tankar kring detta.
Hej
Jag tycker inte ge växter gödsel på vinter på grund att gödsel går bara ut med vatten men om man övervintra dem på fönstret då de behöver mera vatten, med varm o torr miljö ska man höja vattna. H:Bassam
Obs
Det är bra att du fick bra resultat.
Alexander-VG-zon3
12-01-2011, 12:26
hur har du odlat dom under våren-sommaren-hösten ?
annars vanliga odlade pelargoner är väldigt tåliga (och det finns tusentals tips och knep om hur man ska sköta dom och få dom att klara vintern), dessa kan man övervintra både varmt-svalt-ljust-mörkt. odlar man art-pelargoner så har dom mer ''naturliga'' behov och en del behöver vintervila för att blomma bra och hålla sig vital medan.
funkar detta för dig så tycker jag att du ska köra så, vanliga pelargoner klarar jag att övervintra i en mörk källare +15c, medan doftpelargonerna inte trivdes där (har nog testat 2-3gånger nu och det har gett dåligt resultat varje gång) uppe i fönstret klarar dom vintern och trivs bättre, men jag har inte plats där så jag ska vänta lite med doftpelagroner. artpelargonerna ger jag dock plats uppe i fönstret där jag har extraljus och svalt där trivs de. men dessa gillar jag me rän doft och vanliga.
Christa
15-01-2011, 13:37
CITAT (flaxss @ 12-01-2011, 12:26)  hur har du odlat dom under våren-sommaren-hösten ?
annars vanliga odlade pelargoner är väldigt tåliga (och det finns tusentals tips och knep om hur man ska sköta dom och få dom att klara vintern), dessa kan man övervintra både varmt-svalt-ljust-mörkt. odlar man art-pelargoner så har dom mer ''naturliga'' behov och en del behöver vintervila för att blomma bra och hålla sig vital medan.
funkar detta för dig så tycker jag att du ska köra så, vanliga pelargoner klarar jag att övervintra i en mörk källare +15c, medan doftpelargonerna inte trivdes där (har nog testat 2-3gånger nu och det har gett dåligt resultat varje gång) uppe i fönstret klarar dom vintern och trivs bättre, men jag har inte plats där så jag ska vänta lite med doftpelagroner. artpelargonerna ger jag dock plats uppe i fönstret där jag har extraljus och svalt där trivs de. men dessa gillar jag me rän doft och vanliga. Det här är vanliga pelargoner som jag har i fönstren inomhus året om. Grejen är att de inte bara klarat sig, de är fina också. Jag trodde de skulle få en massa gula blad när jag satte på elementen under fönstren så jag väntade i det längsta med att sätta på dem. Jag märkte dock ingen skillnad. De står i två köksfönster som är åt söder och ett söderfönster i rummet bredvid och under det sistnämda är elementet avstängt. Jag har låtit bli att vända på dom för att dom skall få maximalt med ljus. Jag har inget extraljus. Dom är med andra ord lite sämre på insidan men utsidan ser ut ungefär som i somras men färre blommor.
Sofia H
15-01-2011, 14:05
Har ett blombord i källaren med lampa över, där jag har pelargoner och fuxior, samt dahlia etc på våren. Jag tänkte "pelargon som pelargon" och stoppade dit lite av varje, och mycket riktigt, det var doftpelargonen som dog - det måste ha blivit för kallt. Andra pelaroner som inte fått plats där har jag haft i ett svalt köksfönster,och det har gått hyfsat, men det syns att det blr bra taniga efter ett tag. Brokbladiga sorter i vitt-gönt har dock dött för mig där./Sofia.
Ålgryte
15-01-2011, 15:35
Den här tråden är intressant! Mina pelargoner får övervintra på olika ställen allt efter utrymme. Hängpelargonerna står utan extra belysning i ett ljust fönster och ca 13 grader. De ser skräpiga ut men har hittills överlevt flera vintrar. Doftpelargonerna är spridda med olika förutsättningar, ngn står ljust och svalt medan andra står varmt och ljust! Jag har inte tänkt på att de vill ha olika förhållanden Concolor Lace gör mig mest bekymrad - den gillar vare sig svalt eller rumstempererat fönster. Däremot ser sticklingen i vattenglaset i fönstret jättefin ut Tomentosum vill tydligen ha andra vinterförhållanden än Westerlund, Orange Fizz, Mosquito och vanliga brokbladiga. Zonalerna blommar hela vintern under samma förutsättningar. Har storleken på krukan någon inverkan?
fuchsian
15-01-2011, 15:43
Jag har inte lyckats övervintra mina pelargonior, endast 2 st som jag nu har planterat om och tagit in. Det var rosa Mårbacka bägge två. Mina fuchsior ser ut som pinnar, har inte kollat än hur de ser ut i rötterna. Når just nu inte till det garaget för snöns skull, men kanske är det dags att titta till dom om de överlevt. Vad tycker ni som som vet mer om det? Mitt olivträd fäller just nu mycket blad, men det kommer nya i topparna. Har skakat den ute så de gamla löven är nog borta. Den är i verandan med änglatrumpeter(pinnar de också) och de får fm. ljus. Ska jag ta in oliven och behöver man plantera om den? Gjorde det i somras. Någon som vet????  .... Fuchsian .....
Christa
16-01-2011, 11:37
CITAT (Ålgryte @ 15-01-2011, 15:35)  Den här tråden är intressant! Mina pelargoner får övervintra på olika ställen allt efter utrymme. Hängpelargonerna står utan extra belysning i ett ljust fönster och ca 13 grader. De ser skräpiga ut men har hittills överlevt flera vintrar. Doftpelargonerna är spridda med olika förutsättningar, ngn står ljust och svalt medan andra står varmt och ljust! Jag har inte tänkt på att de vill ha olika förhållanden Concolor Lace gör mig mest bekymrad - den gillar vare sig svalt eller rumstempererat fönster. Däremot ser sticklingen i vattenglaset i fönstret jättefin ut Tomentosum vill tydligen ha andra vinterförhållanden än Westerlund, Orange Fizz, Mosquito och vanliga brokbladiga. Zonalerna blommar hela vintern under samma förutsättningar. Har storleken på krukan någon inverkan? Jag tror inte krukstorleken har så stor betydelse men jag har ju bara erfarenhet av vanliga fönsterkrukor. Det som verkar ha stor betydelse om de står framme i fönstren är att de inte torkar så mycket så att sugrötterna dör. De har väldigt svårt att bilda nya rötter på vintern så har de väl dött så blir de snabbt fula. Jag har passat dom noga med vatten i vinter och gett dom vatten med en halv kork gödning per 3 liter vatten varje gång jag vattnar. Det är svagare än det står på flaskan men jag ger samma dos på sommaren.
malarmaster
16-01-2011, 13:32
har mina(ca 50 olika sorter) i växthus(isolerat) o värme ca 4-5 grader,funkat i 15 år.de står i trädgården på sommaren.har haft några inne men de blir taniga o fula,ljusbrist så det gör jag numera inte.har inte märkt någon skillnad på doftpelargon eller annan sort,de klarar sig lika.dock är jag noga med värmekälla i växthuset.fläktelement fördelar värmen lika,s.k frostvakter är i min mening totalt värdelösa likaså vanliga element då det vid golvet kan vara minusgrader o vid taket många,många plus.Ljus får de bara det naturliga men håller man låg temp så går de i vila.när solen o värmen ökar o man ser att de börjar vakna gör jag en hård nedklippning o planterar om o har prydliga plantor hela sommaren.mina äldsta är 10 år.kommer sig av att säkringen till växthuset gick en väldigt kall natt för 10 år sedan o jag uppmärksammade inte det förrän det var för sent.det var bara att börja om. ulf
Ålgryte
16-01-2011, 14:08
Min Tomentosum övervintrade förra året som nykomling i samlingen, i en liten kruka i ljust och svalt (ca 12 grader) västerfönster. I somras planterade jag den i en större kruka med andra doftisar och satte i höstas in hela krukan i det svala fönstret. Den ser inte lika pigg ut i år som förra vintern  men den har ju förståss blivit både större och äldre ... Sugrötterna kan väl dö av för mycket vatten också? Hur mycket kyla klarar de? Knepigt de här med alla förutsättningar som måste bli rätt Den lilla Tomentosum blommade tidigt i våras. Det blev massor av frö och jag har lyckats få ett par att gro Dessa plantor övervintrar i österfönster ovanför ett varmt element !
Christa
16-01-2011, 16:36
CITAT (Ålgryte @ 16-01-2011, 14:08)  Min Tomentosum övervintrade förra året som nykomling i samlingen, i en liten kruka i ljust och svalt (ca 12 grader) västerfönster. I somras planterade jag den i en större kruka med andra doftisar och satte i höstas in hela krukan i det svala fönstret. Den ser inte lika pigg ut i år som förra vintern  men den har ju förståss blivit både större och äldre ... Sugrötterna kan väl dö av för mycket vatten också? Hur mycket kyla klarar de?Knepigt de här med alla förutsättningar som måste bli rätt Den lilla Tomentosum blommade tidigt i våras. Det blev massor av frö och jag har lyckats få ett par att gro Dessa plantor övervintrar i österfönster ovanför ett varmt element ! Det kan de säkert. Jag vattnar dem när de precis börjar bli torra men har lite fukt kvar. Står de kallt så skall man vara väldigt försiktig med vatten. Mina är ju i full växt och dricker vatten medan de som står kallt vilar. Vet inte om de skall vattnas alls om de står kallt men det vet säkert någon annan. Tror det är viktigt att de inte är dyngblöta när man ställer dom för vintervila också.
Hej
Jag ska ge princip lag till övervintra växter:
1 De som övervintra utan blad behöver inte ljus , de behöver svalt och litae vatten för att rötter ska inte torka .
2 de är som övervintra med blad de behöver svalt med ljus för att blad bildar kolhydrat och skicka till rötter och rötter behöver vatten för att skicka näring till krona.
Obs
Så faller blad under övervintra på grund att fattas tillräcklig ljus .
H:Bassam
cinapuff
20-01-2011, 19:58
Åh, en aktuell pelargontråd! Jag passar på att ställa en fråga om mina små skyddslingar... Jag har övervintrat mina balkongpelargoner (vanliga zonaler) i ett söderfönster där elementet under är avstängt och fönstret dessutom ofta står på glänt. Temperaturen har varierat mellan 8-16 grader nu under vintern, men pelargonerna verkar inte vantrivas. Vissa av dem blommar sporadiskt och de är alla små och knubbiga fortfarande... Nu är jag våldsamt sugen på att väcka dem så de börjar växa igen, men är det för tidigt? Borde jag försöka hålla mig nån månad till innan de får flytta in i normal rumstemperatur? Tacksam för svar!
Christa
20-01-2011, 20:21
CITAT (cinapuff @ 20-01-2011, 19:58)  Åh, en aktuell pelargontråd! Jag passar på att ställa en fråga om mina små skyddslingar... Jag har övervintrat mina balkongpelargoner (vanliga zonaler) i ett söderfönster där elementet under är avstängt och fönstret dessutom ofta står på glänt. Temperaturen har varierat mellan 8-16 grader nu under vintern, men pelargonerna verkar inte vantrivas. Vissa av dem blommar sporadiskt och de är alla små och knubbiga fortfarande... Nu är jag våldsamt sugen på att väcka dem så de börjar växa igen, men är det för tidigt? Borde jag försöka hålla mig nån månad till innan de får flytta in i normal rumstemperatur? Tacksam för svar! Mina har som sagt stått i normal rumstemperatur hela vintern och de trivs bra så det är nog inga problem. Mina står dock i söderfönster som dina och där behöver de nog stå för att få tillräckligt med ljus. Om dina är fina där de står så är det nog bäst att de får stå kvar. Varför står fönstret på glänt? Det är ju ett riskmoment. Jag råkade döda en pelargon när jag var tonåring genom att jag glömde flytta den när fönstret stod på glänt när det var minusgrader. Vad vill du vinna med att flytta dom och skulle det innebära ett annat väderstreck?
Mina pelargoner övervintrar på köksbordet. Vackra är dom inte just nu men nu tar jag skott och klipper ner dom. Sedan får dom riktig fin jord och till sommaren så blommar dom så fantastiskt både inne och ute. Tog faktsikt frö förra året och skall prova att fröså pelargoner för första gången.
cinapuff
21-01-2011, 13:56
CITAT (Christa @ 20-01-2011, 20:21)  Mina har som sagt stått i normal rumstemperatur hela vintern och de trivs bra så det är nog inga problem. Mina står dock i söderfönster som dina och där behöver de nog stå för att få tillräckligt med ljus.
Om dina är fina där de står så är det nog bäst att de får stå kvar. Varför står fönstret på glänt? Det är ju ett riskmoment. Jag råkade döda en pelargon när jag var tonåring genom att jag glömde flytta den när fönstret stod på glänt när det var minusgrader.
Vad vill du vinna med att flytta dom och skulle det innebära ett annat väderstreck? Hej & tack för ditt svar!  Anledningen att jag vill flytta dem är att jag vill ha fram dem där vi kan se dem och att jag vill ha fönstret de står i för nya frösådder. Nu står de i sovrumsfönstret och det står på glänt för att hålla temperaturen nere både för oss och för pelargonerna. Ingen av krukorna står direkt i öppningen och jag brukar stänga när det blir mer än någon enstaka minusgrad ute eller om det blåser mycket. Det nya fönstret är i precis samma vädersträck, möjligen något ljusare då takutsprånget är mindre över det nya fönstret. Mvh Carina
Jag skulle vänta till mitten av Februari då ljuset kommer tillbaka men skydda dem för stark sol .
Själv planterar jag om innan jag tar sticklingar !
CITAT (Christa @ 11-01-2011, 21:53)  Förr ställde jag ner mina pelargoner i källare för vintervila eftersom jag hört att man skulle göra så. Under senare år har det fått stå kvar i fönstren och det har funkat mycket bättre.
I vinter har jag dessutom gett dom lika mycket näring som på sommaren dvs varje gång jag vattnar. De är finare än någon annan vinter. Några blommar till och med lite.
Skulle vara intressant att höra era tankar kring detta. jag kan säga att mina micro-pelargoner, ca 1 år gamla, dog i västerfönstret en vinter. Inga varma element, bara mörkt mörkt mörkt. Året efter, med nya, ställde jag dem under lysrör under de mörkaste månaderna och då överlevde de.
Christa
27-01-2011, 18:55
CITAT (aldo @ 21-01-2011, 18:00)  Jag skulle vänta till mitten av Februari då ljuset kommer tillbaka men skydda dem för stark sol .
Själv planterar jag om innan jag tar sticklingar ! Häromdagen när solen sken så hängde bladen på pelargonerna. Menar du att de inte brukar tåla stark sol även om de stått i fönstret hela tiden? Själv funderade jag på om bladmassan helt enkelt är för stor för rotsystemet. De har blivit rätt stora och krukorna är ganska små. Inte så kul att klippa dom när de blommar men det kanske jag blir tvungen till.
Du måste skugga dem ! Själv har jag en tunn ,ljus gardin som skuggar små sticklingar dessa soliga dagar . Det är skillnad på lamp- ljus och solljus . Likadant när man ta'r ut dem på försommaren och bladen kan brännas eller bli bruna pga kyla/temperaturförändringen.
Eva i Skåne
28-01-2011, 16:27
Pelargonerna som stått svalt, 3-5grader, under vintern ser inte så kul ut nu, men de flesta har överlevt. Dom har lysrör ca 10timmar per dygn och får en liten vattenskvätt varannan månad eller så. De i riktigt små krukor kan behöva lite oftare. Dessa pelaronger som står så pass kallt väntar jag lite med att klippa och plantera om. Gärna nån dag med mildväder och minst ett par plusgrader. Då tar jag ut brättet och står ute. De som jag har i rumstemperatur, några i fönster med extra belysning och en del i hallen med lysrör ca 12timmar, har jag börjat frissera till. Jag tar sticklingar först och planterar om sen. Det görs väldigt olika. En del gör båda sakerna på en gång och pelargoner är tåliga och verkar acceptera alla varianter. För min del är det av bekvämlighet jag planterar om lite senare - vill gärna kunna stå ute och stöka med jorden När jag var nybörjare på pelargoner trodde jag att alla pelargoner skulle klippas ner rejält varje vår, men det är ju inte så. Är era pelargoner välväxta behöver ni kanske inte göra något alls. Har man en som är någorlunda kraftig och bara ränt iväg rakt upp kan man stamma upp den. Det är bara att knipa av det som eventuellt kommer på stammen, toppa flera gånger upptill och låta kronan utvecklas. Alla sorter är förstås inte så glada för att grena sig och då kan det vara svårt. Christa. Jag tycker du ska plantera om dina i större krukor och inte bry dig om att klippa nåt.
Crazy4Flowers
02-02-2011, 21:08
Jag fick ett gäng pelargoner av en vänlig själ  i sommras där mitt namn var med i sortnamnet, en otroligt värmande tanke som berörde en djupt. En har jag i ett fönster och den är jättefin men dom andra har ställt rätt så mörkt och skvätt lite vatten på då och då ser inte alls så lyckliga ut. Har några som jag köpte från odla som jag har ställt i sovrummet där det är rätt svalt och dom flesta lever vi får se hur det går, är inte alls så bra på dessa växter..
Fröken Knuff
03-02-2011, 20:25
Jag har övervintrat mina i sydöst-fönster utan extra belysning. De har klarat sig bra trots att jag bara vattnat med vanligt vatten, utan gödning. Nu funderar jag på hur jag ska göra.. de ser rätt fina ut, men frågan är om jag ändå ska klippa ner dem.. vad tycker ni..? Kommer det att ge dem en skjuts i livskraften eller bara amputera alldeles dugliga plantor??
ingrid fuxwall
03-02-2011, 22:23
Tillhör dem som förökar pelargonerna varje år, är kanske ensam om det men det ger mig fina och nya blommor varje vår
Hej
Det finns princip lag till övervintra Pelargon inne, temperator är 13-15 gradar och minska vattning och ingen gödsel under vinter tiden .
H: Bassam
Jag övervintrar min i vårt "lillehus" ca 10-15 grader. Men jag tar inte fram dem förrän i mars någongång och låter dem kvickna till. Låter dem sedan vakna och piggna till innan jag klipper dem som behövs och tar skott. Har dock några sticklingar inne som jag tog i höstas. Men som sagt...Pelargoner är väldigt tåliga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|