Var ute i landet och såg att vitlöken som jag satte i november redan stuckit upp ur jorden. Är nybörjare på att odla vitlök. Undrar därför om det är normalt i Göteborgsregionen?
Magnus
CallEva på Öland
07-02-2004, 14:56
Hej där!
Här på Öland har vitlöken under senaste "värmeböljan" växt ett par centimeter. Så brukar det vara här...
Hoppas det fixar sig även på dina sida av vårt land..
Cale under bländande Ölandssol
carinah
07-02-2004, 18:11
Det märks att vi bor i ett avlångt land. Vår vitlök sattes också i höstas, men den vilar ännu under sitt halvmetertjocka snötäcke. Men när det är dags sätter även den fart. Skörderesultatet blir också bra. Utsädet skickar vi alltid efter. Vissa av vitlökarna får små lökar på stjälken. Kallas de topplökar? Nu undrar vi vad det blir om man planterar dessa? Ska de i så fall också planteras på hösten?
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2004, 18:24
De små lökarna som dyker upp hos vissa sorter på stjälken är stresslökar, de dyker upp ifall man inte ger växten optimala förutsättningar. Brukar vara mycket vanligt hos sorten Thermidrome.
Man kan plantera stresslökarna som vanlig vitlök men jag tycker inte att det brukar bli så mycket. När det gäller vitlök är det ju de största klyftorna som sägs ge stora fina lökar.
Har fått lökar till någon vitlök som härstammar från någon invandrare varifrån vet jag inte. Ska bli jättefin vitlök enligt utsago med lökar i toppen som man sätter är detta stresslök också
Eva St
Ingrid på Västkusten
07-02-2004, 20:48
Todeloo,
Jag var ute i kollade idag. Härmed har viss lök dukit upp - för jag satte innan köldknäppen i Oktober antagligen!
Böasten ar delvis frusit och ruttnat - så för mig ser dessa lökar itne så bra ut - de brukar ruttna helt. Dem jag satte löv och skydd på ser mkt bättre ut ( pressening och stor masonitskiva) blasten är vit men har itne frusit alls.
Få se hur det utvecklar sig ........ kommer att kika noga på hur vädret utveckalr sig....
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.