Det var en bra fråga? Men förvarar du dom i rumsvärmen? Tar man av groddarna?? jag om man tänker på att man inte får ha av groddarna då det är dax att plantera så är väll risken att nya groddar inte kommer? eller är det så att potatisar kan trycka fram nya grodd ändå?
Det vill jag oxå höra vad ni andra säger om det...
Nästa år gräv ner dom...

Men det har du väll redan tänkt på... jag vet att du inte byggt någon stuka än. När jag tog över lotten kom det ju upp potatis som OGRÄS!! ÖVERALLT kom det upp potatis, så jag kommer låta några knölar stanna kvar i jorden i höst, precis som jordärtkockan

Men frågan är ju hur du ska göra NU! Lite svalare skulle du nog förvara dom, om du har dom i rumsvärmen? Jag skulle lägga dom i kylen. Problemet där e ju att dom utsätts för ljus lite då och då, när du öppnar dörren. I ett kylskåp har man upp till 75% luftfutighet... ska dom ligga fuktigt eller ej

Men man kan kanske rulla in potatisen i svart markduk, då blir det mörkt och fukten kan ta sig in, för en påse eller bunke kanske bli för tätt. Nu "spånar" jag bara...
Jag leta lite...
Hitta på VäxtEko CITAT
När väl potatisen lagrats in ska man sträva efter en låg temperatur och hög luftfuktighet. Potatis andas, förbrukar syre och bildar koldioxid. Andningen är lägst vid +4 - +7°och ska potatisen inte avge något vatten är 93-95% relativ luftfuktighet att rekommendera. I praktiken är 90% luftfuktighet bäst för att förhindra vattenutfällning i taket och i det övre potatisskiktet. Observera att mekaniska skador läks bättre vid hög luftfuktighet men däremot gynnas rötor och mögelsvampar.
För att undvika groning måste temperaturen hållas jämn och ventilationen vara god. Hög koldioxidhalt kan leda till förtidig groning. Vid för låg temperatur omvandlas en del stärkelse till socker i knölarna. Utsädespotatis som får temperaturer kring 0° får ofta försämrad grobarhet.
Där står det ju att potatisen ska ha 90% luftfuktighet, då är 75% i kylskåpet bättre än inget

, och det står att man inte ska förvara potatisen i lägre temp än +4 grader. Då sprack min idé om stukan... om inte stukan kan hålla en temp runt +4 grader??? De potatisar som kom upp som ogräs, var i ochförsig mycket klena och flera hade inga potatisar alls! (jag lätt några vara för att jag ville se om det kom något och det gjorde det ju inte...) men dom låg på ytan nästan hela vintern, gräver man ner dom djupt kanske det fungerar...
Men nu var ju frågan HUR MAN STOPPAR GRODD??