Rigoletto
Hej!

Jag har äntligen lyckats spara några Leksands Vit som sättpotatis. De förvaras mörkt, men antagligen något för varmt. Kollade dem igår, de överst i hinken har börjat gro. Hur gör jag nu för att stoppa detta? Kylskåpet? Ska jag bryta av groddarna?

Med vänliga hälsningar Ann
blomkronan
Det var en bra fråga? Men förvarar du dom i rumsvärmen? Tar man av groddarna?? jag om man tänker på att man inte får ha av groddarna då det är dax att plantera så är väll risken att nya groddar inte kommer? eller är det så att potatisar kan trycka fram nya grodd ändå?

Det vill jag oxå höra vad ni andra säger om det...

Nästa år gräv ner dom... flirting.gif Men det har du väll redan tänkt på... jag vet att du inte byggt någon stuka än. När jag tog över lotten kom det ju upp potatis som OGRÄS!! ÖVERALLT kom det upp potatis, så jag kommer låta några knölar stanna kvar i jorden i höst, precis som jordärtkockan biggrin.gif

Men frågan är ju hur du ska göra NU! Lite svalare skulle du nog förvara dom, om du har dom i rumsvärmen? Jag skulle lägga dom i kylen. Problemet där e ju att dom utsätts för ljus lite då och då, när du öppnar dörren. I ett kylskåp har man upp till 75% luftfutighet... ska dom ligga fuktigt eller ej dunno.gif Men man kan kanske rulla in potatisen i svart markduk, då blir det mörkt och fukten kan ta sig in, för en påse eller bunke kanske bli för tätt. Nu "spånar" jag bara...

Jag leta lite...

Hitta på VäxtEko
CITAT
När väl potatisen lagrats in ska man sträva efter en låg temperatur och hög luftfuktighet. Potatis andas, förbrukar syre och bildar koldioxid. Andningen är lägst vid +4 - +7°och ska potatisen inte avge något vatten är 93-95% relativ luftfuktighet att rekommendera. I praktiken är 90% luftfuktighet bäst för att förhindra vattenutfällning i taket och i det övre potatisskiktet. Observera att mekaniska skador läks bättre vid hög luftfuktighet men däremot gynnas rötor och mögelsvampar.

För att undvika groning måste temperaturen hållas jämn och ventilationen vara god. Hög koldioxidhalt kan leda till förtidig groning. Vid för låg temperatur omvandlas en del stärkelse till socker i knölarna. Utsädespotatis som får temperaturer kring 0° får ofta försämrad grobarhet.

Där står det ju att potatisen ska ha 90% luftfuktighet, då är 75% i kylskåpet bättre än inget wink.gif, och det står att man inte ska förvara potatisen i lägre temp än +4 grader. Då sprack min idé om stukan... om inte stukan kan hålla en temp runt +4 grader??? De potatisar som kom upp som ogräs, var i ochförsig mycket klena och flera hade inga potatisar alls! (jag lätt några vara för att jag ville se om det kom något och det gjorde det ju inte...) men dom låg på ytan nästan hela vintern, gräver man ner dom djupt kanske det fungerar...

Men nu var ju frågan HUR MAN STOPPAR GRODD??
Peztis
På mässan i våras när jag köpte potatis där så sa de att den första omgången groddar ska man bryta av för det är den andra och där efter tredje omgången som ger bäst medan fjärde osv blir sämre.

Så tydligen så är det bara att bryta av... Om du vågar! crazy.gif

Mörkt och svalt är ju idealet.

De jag har haft i ca 15 grader men mörkt såg jag har tendenser till att börja gro.
De som dock har stått någotsånär mörkt men svalare, kanske 5-10 grader, de är fortfarande jättefina, inga groddar eller några som ruttnar och vi äter av dem hela tiden.
Fick hur mycket potatis som helst förra året och jag har dem i champinjonlådor.

De som är gröna (de rackarna kröp upp och la sig vid ytan trors flera kupningar!) lägger jag åt sidan för att använda som sättpotatis i vår.

Just ja, kanske ska tillägga att när jag plockade upp dem i höstas så tog jag bara bort den värsta jorden - något mer gjorde jag inte. Därför är de nu omgivna av torr jord. Inbillar mig att det faktiskt skyddar dem en del.
Gossen Ruda
Min erfarenhet är att om potaisen väl börjat gro går det inte att stoppa. Man kan bryta av groddarna men det kommer nya hela tiden. Just nu har jag ett stort lager med potatisar i uthuset vid sommarstugan. Jag har element men tyvärr går inte termostaten lägre än ca 12 grader. Än så länge ser det bra ut. I stan förvarade jag potatis lite för för varmt för länge så de skickar upp groddar hela tiden men snart har jag ätit upp alla. biggrin.gif
Rigoletto
Hej!

Tack för alla bra svar! :-) Jag förvarar potatisarna i en ouppvärmd källare, men det ligger ett hyreshus ovanpå, så jag tror att tempen ändå håller sig runt 15 grader. Det är tydligen för varmt. Jag har bestämt mig för att flytta potatisarna till kylskåpet nu, det är enda utvägen. Jag bryter av groddarna så får vi se. Men det är nog som Gossen Ruda skriver, har det väl börjat....

Intressant är att det endast är de översta potatisarna som har börjat gro, alltså de som är närmast ljuset (jag har försökt att stänga ute allt ljus, men det kommer nog in lite ovanifrån).

Det där med luftfuktigheten var intressant. Hur ska man fixa det? 75 % i kylskåpet låter dock bra. Man kanske ska införskaffa en vinkyl och ställa in den efter sina potatisbehov? Undrar om det går att fixa luftfuktighet i dem? Hmmm, varför finns det inte potatiskylar på marknaden? Jag är säker på att vi trädgårdsentusiaster är en lika stor och köpstark målgruppp som vinentusiasterna. Potatiskylen skulle man dessutom kunna ha sina dahliaknölar mm i.

Nästa år ska jag testa att förvara sättpotatisarna i jorden. Det fungerar ju som sagt utmärkt med jordärtskockorna.

Med vänlig hälsning Ann
Scout
Att förvara potatis i jorden över vintern som med jordärtskockor är lite av ett vågspel om det är mycket snö som förra året och detta år så kan det gå jättebra för då isolerar snön så att tjälen inte går ner så djupt. Men en snöfattig vinter så går tjälen ner och då är det adjöss med potatisarna. Potatis tål nämligen inte minusgrader som jordärtskockorna gör. Så jag skulle inte satsa på den metoden.

Jag sparar potatisar av en sort som farfar odlade (vet dock inte vad den heter), odlar den mest för att farfar gjorde det.

Jag lägger dem otvättade i åtknutna plastpåsar så att de inte ska torka ut, det hjälper. Några lägger jag i kylskåpet och några i skafferiet. Det har en ventil som man kan öppna och stänga beroende på utetemperaturen så att man får lagom kallt så länge det är kallt ute. Flera olika påsar på flera ställen sprider riskerna. Någon av dem klarar sig alltid.

Förra året hade de blivit lite varmt och de flesta hade fått 10-30cm långa groddar innan det var dags att plantera ut. Har potatisarna väl gått ur vintervilan så är de vakna och då fortsätter de att producera blast. Men ju svalare förvaring (över noll grader) desto långsammare växer de.

Om jag var du skulle jag lägga dem mörkt i kylskåpet och sen när det blir vår, aningen bryta av groddarna och låta de göra nya eller plantera dem i krukor och förodla dem för att sätta ut dem som färdiga rotade plantor. Jag gjorde båda dera förra året och det gick bra.

blomkronan
CITAT (blomkronan @ 12-01-2011, 10:43) *
I ett kylskåp har man upp till 75% luftfutighet...

Jag måste citera mig själv... jag har fått lära mig på jobbet att ett bra kylskåp har upp till 75% luftfuktighet...
MEN... inte alla då.... jag var tvungen att kolla mitt kylskåp idag och odlingsnörd som man är har man ju en hydrometer. (det måste man ju ha för växternas skull)
Jag hade bara 33% i mitt skåp!!! crying.gif ,med andra ord så har jag inget bra skåp, vad brukar man säga... skomakarens barn, går utan skor giggle.gif
Jag har ju lite sådder som står i kylen med plastpåse på så jag stoppa in hydrometern där... där var det iallafall 84%

Så på med en påse, fukta lite med en sprejflaska så blir det bättre... biggrin.gif
Christa
Jag sparade eget utsäde i 16 år och varje år började de gro i januari. Så fort groddarna började visa sig så valde jag ut de potatisar jag skulle sätta och lade fram dom i ljuset. Det behöver inte vara jätteljust. De låg på en bricka ovanpå frysboxen i källaren.

När man lägger dom ljust så blir groddarna gröna och knubbiga och man får tidiga potatisar på köpet. Vill man ha extra tidiga kan man lägga dom i fuktig torv eller jord på slutet. Då blir det rötter på dom också. Det får man dock inte göra så tidigt så att de blir plantor inomhus.

Jag hade färdiga potatis till Pingst i zon 4 som tidigast men då hade jag dubbla odlingsvävar över om det blev hård frost. Potatis är väldigt känslig för frost.

Alltså lägg fram potatisen i ljuset så fort de börjar gro så är det inget problem. Det är viktigare att de ligger svalt än att de ligger ända framme vid ett fönster. Det var nog 15 grader i min källare och inte jätteljust men det funkade bra. En del låg i källarfönstren också så både ljust och svalt är förståss snäppet bättre.
blomkronan
CITAT (Christa @ 16-01-2011, 10:21) *
Jag sparade eget utsäde i 16 år och varje år började de gro i januari. Så fort groddarna började visa sig så valde jag ut de potatisar jag skulle sätta och lade fram dom i ljuset. Det behöver inte vara jätteljust. De låg på en bricka ovanpå frysboxen i källaren.

När man lägger dom ljust så blir groddarna gröna och knubbiga och man får tidiga potatisar på köpet. Vill man ha extra tidiga kan man lägga dom i fuktig torv eller jord på slutet. Då blir det rötter på dom också. Det får man dock inte göra så tidigt så att de blir plantor inomhus.

Jag hade färdiga potatis till Pingst i zon 4 som tidigast men då hade jag dubbla odlingsvävar över om det blev hård frost. Potatis är väldigt känslig för frost.

Alltså lägg fram potatisen i ljuset så fort de börjar gro så är det inget problem. Det är viktigare att de ligger svalt än att de ligger ända framme vid ett fönster. Det var nog 15 grader i min källare och inte jätteljust men det funkade bra. En del låg i källarfönstren också så både ljust och svalt är förståss snäppet bättre.

Sådan här info tycker jag är bäst att få, egna erfarenheter tycker jag är mera värt än alla texter på Internet... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon