|
LenaFriman
12-01-2011, 10:10
Jag blir så ledsen.
Älskar luktärtor, så varje år, de blir aldrig fina.
De blir jättegula i bladen längst ner och uppåt en bit, bara fin i toppen där blommorna är.
Är rädd för att jag har för små krukor och jag är jättedålig på att gödsla,
Kan detta vara orsaken?
Ja det tror jag, luktärterna hos mig får mkt gödsel och bra kompostjord - då blir de bra. Man kan nypa av dem när de kommit upp en bit, så förgrenar de sig och blir ännu frodigare.
blomkronan
12-01-2011, 10:48
Direktsår du eller förodlar du? Det som sägs om luktärt är ju att dom är känsliga med sina rötter! Om du förodlar kan du sätta dom i toarullar eller torvkrukor, då kan du plantera hela alltet i jorden då det är dax... kan ju vara en orsak
Känner med dig Lena, jag får heller aldrig fina luktärtor, har både förodlat och direkt sått, ingen skillnad, gödslar och vattnar. Älskar luktärtor på köksbordet. Funderar på om det kan löna sig att köpa plantor hos en trädgårdsmästare i år. Skulle det kunna bli bättre?
malcolm
12-01-2011, 13:35
Jag har också problem med luktärtor som inte blir just nå´t av, har haft dem i balkonglådor på räcket till uteplatsen men det blir som sagt inte så mycket av dem trots att jag gjort efter beskrivningen på fröpåsen, lagt fröna i vatten innan sådd etc. Undrar om det kan vara för liten jordvolym i en balkonglåda...? Har dock inte satt dem tätt, max. 5 st/låda (90 cm långa)
ingrids
12-01-2011, 13:54
Luktärtor är kinkiga med en sak - de vill ha djup jord och de gillar inte att man rör runt i rötterna. Engelsmännen som älskar sina luktärtor har särskilda djupa sålådor där man fäller ut så att man kan plocka ut den lilla plantan utan att trycka på rötterna. Vi amatörer använder toarullar som man endera river eller klipper upp försiktigt. En normal balkonglåda är tyvärr på tok för grund.
malcolm
12-01-2011, 13:58
CITAT (ingrids @ 12-01-2011, 13:54)  Vi amatörer använder toarullar som man endera river eller klipper upp försiktigt. En normal balkonglåda är tyvärr på tok för grund. Där har vi nog problemets lösning, min mamma har sina luktärtor i rabatter i markplan och de blir flera meter höga. Skall köpa djupa krukor eller bygga speciella lådor till dem nästa gång.
Det lät lite kaxigt när jag skrev förut, ser jag nu. Jag hade rätt mkt problem med mina luktärter förr, jag tror det för min del berodde på en blandning av för grunda sålådor, för lite gödsel, för dåligt vattenhållande jord, och att jag något år sått för tidigt på friland, när jorden inte var tillräckligt varm och fröna sannolikt ruttnade i kylvätan.
. Förra året lyckades det väldigt bra, och förutom mer gödsel tror jag ni har rätt i att jag fick djupare (och mer fuktighetshållande) jord i det nya land jag satte dem.
Jag planterade då både köpta (de växte upp väldigt snabbt när de väl fått kompostjord och gödsel - men stod sedan länge och stampade innan de började blomma) och sådana jag själv odlat fram från frö. Mina egna gick mkt snabbare i blom, men var inte lika kraftiga i bladverket eller i höjd (kan ju bero på sorten också, förstås).
Brukar så mina på friland i slutet av maj. Jag täcker över lite och sen glasskivor överst för värmen. Det fungerar tycker jag. Visst blir dom lite kala nertill när dom växer men det döljer jag ju med andra blommor. Några dukar alltid under men det räknar jag med när jag sår dom. Dom frodigaste hos mig är faktiskt dom lågväxande luktärtorna. Men luktärtor måste jag ha i vilket fall.
Har provat med toarullar, satt dem i djupa krukor, vattnat och gödslat noga ändå blir det inte bra, vad gör jag då för fel?
fuchsian
13-01-2011, 15:58
Det är som vissa blommor inte vill lyckas hos en sen hur mycket man älskar dom och vill ha dem. Jag kommer att fröså luktärter för första gången i vår och har följt med i tråden och lärt mig en hel del av det som andra skriver om. Jag tror nog att jag är nu förberedd att göra ett försök. Mina sorgebarn har varit fuchsior, de klarar sig inte hur jag än gör. Nu har jag slutat att ta hand om dem under vintern, utan jag köper lite så att jag kan få ha dem under den tid de blommar, men till hösten blir det sopsäcken. Har bättre tur med pelargoner, de enklare sorterna men dock köper jag nya till våren efter behov. Kan det vara så knasigt att man inte lyckas med vissa blommor hur man än gör??? Har ni haft liknande beskymmer???  ... Fuchsian ......
CITAT (fuchsian @ 13-01-2011, 15:58)  Kan det vara så knasigt att man inte lyckas med vissa blommor hur man än gör??? Har ni haft liknande beskymmer???  ... Fuchsian ... Absolut, jag lyckas alltid ta död på alla azaleor jag får i min ägo... Ang luktärtor, finns det väl både perenna och anuella, om man har svårt med annuella kanske perenna är lättare? Jag har iaf dragit upp perenna luktärtor två somrar på raken men de vill inte försvinna, och då får de varke bra jord, gödning eller någon annan omsorg. Kom att tänka på att det iofs kan vara anueller som frösåtg sig, men oavsett så försvinner de inte hur mycket jag än drar och drar
LenaFriman
13-01-2011, 18:02
Jag direktsår oftast mina så någon rotstörning är det inte tal om.
Kul & veta att jag inte är ensam om att misslyckas med "luktisarna"
Ska gödsla som attan i sommar, vad vill de ha för gödsel???
fuchsian
13-01-2011, 18:28
Jaa men då så,... ... Då är jag nog så konstig trots allt. Det är helt kört med vissa krukväxter och har gett upp hoppet när jag har hittat dom som klarar sig hos mig. Nu får man se hur det går med luktärter. Jag tror att det finns båda sorterna. Fick en best. i måndags och en ny idag, så än har jag inte hunnit se över allt. Dock har jag sparat ett bra tag hushålls och dassrullar för sådder. Min väninna tar dör på alla pelargoner, men lyckas så fina flitiga lisa, så vi växlar när nattfrosten är över. Har sått Flitiga Lisa tidigare, men inte lyckats mer än tunna, ynka plantor som det inte bli nåt. Hoppas någon har bra gödseltipps att ge oss??? Vi har nog de flesta sina egna gröna fingrar för vissa växter, men inte för alla växter. Vi får väl se om några andra har något att berätta om detta. Vi sår och sen håller vi på tummarna att det lyckas!!! ......  ...Fuchsian .....
Perenne låter ju intressant, någon som vet om de luktar lika gott, det är ju doften som är så underbar i köket förutom att de är så söta att se på.
Det finns ju rosenvial som är perenn, men är det luktärtor? Dom doftar hur som helst ingenting.
fuchsian
14-01-2011, 14:25
CITAT (gnon49 @ 13-01-2011, 21:27)  Det finns ju rosenvial som är perenn, men är det luktärtor? Dom doftar hur som helst ingenting. Jag har för mig att det är en annan perensort, men den liknar ju luktärtor, men har inte förknippat den med luktärtorna. Kanske har jag fel, men den som vet kommer nog svara på frågan. Läste om luktärtor att de är så populära att de har utvecklat många olika sorter, men då blev inte doften som det var i de ursprungliga, gamla sorterna. Det skulle förbättras, och hoppas att de gör det också. Jag har inte haft dem på många år, men i år ska jag försöka med dom igen, samt rosenvialen. ...... Fuchsian ......
kerstin z5-6
14-01-2011, 14:45
De perenna doftar inte,och djupa krukor och minimal rotstörning är bra för de anuella Det finns rosenvial vit o rosa, vårärt- lavendelfärgad buskformig, samt en hel del andra perenna "ärtor" alla klättrar inte heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|