Klint
Vi reglar nu upp innertaket för att sätta på panel (det var väldigt snett)
Vi ska ju regla upp väggarna också och ytterväggarna kommer vi att isolera 45? 50?
Men nu vet vi inte hur vi ska göra med taken behövs nog inte med tanke på ljudisolering men tror ni det kan bli en ihålig känsla?
Och som vanligt alla svar och åsikter tas tacksamt emot men de e lite brådis flirting.gif
Anma
Vi reglade upp nytt tak i huset förut, hade ingen isolering, bara vanliga reglar och brädor på det. Ja, vi gjorde vitt planktak.

Men hur man ska göra vet jag inte . angel_not.gif
malcolm
Det är aldrig fel med isolering, speciellt inte om det är på övervåningen men är huset varmt för övrigt behövs det inte.
Huggorm
Jag håller med Malcolm, är det taket ut mot kylan så skadar det inte med isolering, men i övrigt kvittar det. Skall man passa på att fälla in spotlights i det nya innertaket måste man se till att isoleringen ligger en bit ifrån.
malcolm
CITAT (Huggorm @ 12-01-2011, 13:20) *
Jag håller med Malcolm, är det taket ut mot kylan så skadar det inte med isolering, men i övrigt kvittar det. Skall man passa på att fälla in spotlights i det nya innertaket måste man se till att isoleringen ligger en bit ifrån.

Numera finns det spotlights som inte kräver någon luftspalt ovanför, har ingen erfarenhet av dem för egen del men såg ett inslag i Äntligen hemma.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 12-01-2011, 13:39) *
Numera finns det spotlights som inte kräver någon luftspalt ovanför, har ingen erfarenhet av dem för egen del men såg ett inslag i Äntligen hemma.

Det kanske är de här nya spotlightsen med lysdioder? De borde inte bli speciellt varma
Klint
thanks.gif Medlemmarna på Odla är outstanding! 000.gif
Det gäller ju ett tak på bottenvåningen så jag tror nog vi skippar isoleringen!
Det här med takspottar har vi disskuterat men det känns lite som en djungel vi måste bestämma imorgon var vi ska ha alla elgrejor och vi har kommit fram till en lampa i mitten av rumstaket den kommer nog inte över soffbordet men vi tog ner vår lampa för några år sen där vi bor nu och det funkar utmärkt utan.Så vi tänkte nån plafondaktig sak! i matrummet däremot vill vi ha lampa över border men jag vill ha bordet "mitt på golvet" gubben vill ha det mer med kortsidan mot fönstret. Inatt funderade och läste vi på den nya frågan om takisol.Så jag vet inte vi kanske får hoppa takspottarna g.gif
Huggorm
CITAT (Klint @ 12-01-2011, 15:03) *
Så jag vet inte vi kanske får hoppa takspottarna g.gif

Lika bra. Jag tror spotlights har passerat toppen av sin popularitet nu i alla fall biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Klint @ 12-01-2011, 15:03) *
thanks.gif Medlemmarna på Odla är outstanding! 000.gif
Det gäller ju ett tak på bottenvåningen så jag tror nog vi skippar isoleringen!
Det här med takspottar har vi disskuterat men det känns lite som en djungel vi måste bestämma imorgon var vi ska ha alla elgrejor och vi har kommit fram till en lampa i mitten av rumstaket den kommer nog inte över soffbordet men vi tog ner vår lampa för några år sen där vi bor nu och det funkar utmärkt utan.Så vi tänkte nån plafondaktig sak! i matrummet däremot vill vi ha lampa över border men jag vill ha bordet "mitt på golvet" gubben vill ha det mer med kortsidan mot fönstret. Inatt funderade och läste vi på den nya frågan om takisol.Så jag vet inte vi kanske får hoppa takspottarna g.gif

om det bara är ett mellantak så är det inte så himla viktigt såvida man inte redan dras med ett hus som är överlag kallt och kostar mycket i uppvärmning för då skadar det inte att slänga i lite isolering för att behålla mer värme men man måste också se till att luften kan cirkulera ordetnligt.
Klint
CITAT (Huggorm @ 12-01-2011, 15:06) *
Lika bra. Jag tror spotlights har passerat toppen av sin popularitet nu i alla fall biggrin.gif

Tror du det? Ja fast nån belysning måste man ju ha även i köksdelen bra ljus och snygga! men ej lysrör Förslag??
omk
Jag skulle nog lägga lite 45 mm isolering (el likn) i taket.
Du kommer att bli galen, när nån går omkring däruppe, medan du sitter därnere .... angry.gif
Det är alltså inte för värmen utan för att ljudisolera litegrann.
Klint
Hej omk! fast du vet de gamla tak/golven ä ju kvar det är inte lyhört nu
malcolm
CITAT (Huggorm @ 12-01-2011, 15:06) *

Jag tycker iof. sig att man skall strunta i trenderna och vad som är modernt just nu utan välja det man vill ha eftersom modet svänger så fort då handeln vill att man skall köpa nytt och byta hela tiden. Min dotter ville tex ha ett skrivbord av massiv furu som var modernt på 70-talet men det var alldeles hopplöst att få tag i ett.
Klint
Jo Malcolm där håller jag med fast just nu behöver jag "input" det går runt i hövve allt man måste bestämma -fear-.gif wacko.gif
Huggorm
CITAT (malcolm @ 13-01-2011, 21:17) *
Jag tycker iof. sig att man skall strunta i trenderna och vad som är modernt just nu utan välja det man vill ha eftersom modet svänger så fort då handeln vill att man skall köpa nytt och byta hela tiden. Min dotter ville tex ha ett skrivbord av massiv furu som var modernt på 70-talet men det var alldeles hopplöst att få tag i ett.

Visst är set så! Jag har i princip inte valt en enda modern grej till min stuga, jag har valt varje detalj utifrån den tidsepok där de var bäst.

Spotlight är nog bra, om man lägger ner lite jobb på att placera ut dom rätt. Jag har sett skräckexempel på kök där det sitter några enstaka spottar som ger små, ljusa fläckar i ett annars mörkt rum. Riktat ljus är nog bra, men kanske hellre som ett komplement till allmänbelysning.
malcolm
När vi köpte detta 50-talshus -87 ville min dåvarande hustru att vi skulle sätta upp en valvbåge in till vardagsrummet som var populärt på 80-talet men jag vägrade, är det ett 50-talshus så är det.

CITAT (Klint @ 13-01-2011, 21:23) *
Jo Malcolm där håller jag med fast just nu behöver jag "input" det går runt i hövve allt man måste bestämma -fear-.gif wacko.gif

Ha inte för bråttom utan sug på karamellen, allt behöver inte bli klart på fyra dagar som i inredningsprogrammen.
Klint
Hihi nej men det känns som det går lite för fort nu,men när man får hjälp kan man inte stå och vela heller unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon