Duchesse De Nemours
Hej,
undrar om någon utav er har tips på lättodlade snittblommor? Jag skippar grönsakerna i år och satsar på blommor istället!! De jag redan har tänkt är: solros, ringblomma riddarsporre, luktärt.
Jag vill helst kunna så direkt på friland.

Någon som kommer på någon lite mer tidigblommande än solros och ringblomma? Vill ha en massa blommor...så jag bara kan gå ut i mitt blomland och plocka bukett efter bukett... rolleyes.gif

Går det att förverkliga denna dröm? Några tips??
Tack på förhand!!!!
KRT
Lupiner kanske? Prästkragar och liknande, dekorativa former av rölleka eller tusensköna? Olika liljor?
Duchesse De Nemours
Lupiner växer redan överallt på tomten (...även om våra sommarfår har minskat beståndet giggle.gif )
Ska kolla upp rölleka och tusenskönor! thanks.gif
KRT
CITAT (Duchesse De Nemours @ 12-01-2011, 14:53) *
Lupiner växer redan överallt på tomten (...även om våra sommarfår har minskat beståndet giggle.gif )

Jag vet hur det är, har dragit upp lupiner två somrar i rad och ändå kommer det ständigt nya smile.gif

Man kanske får hyra in får smile.gif
Förresten, förra somaren hade jag en anuell som hette blåvinda i rabatten. Jättefina blå blommor och lite krypande växtsätt. Om den är bra som snittblomma vet jag inte, men den växte snabbt och det blev mycket blommor!
EKLO
Sommarmalva finns ju i flera fina färger och växer frodigt hos mig (men jag brukar förkultivera, för att de snabbare ska gå i blom).
Jungfrun i det gröna är väldigt fin i bukett, och lätt att odla tycker jag.
Krasse förstås.
Det finns verkligen mängder av sommarblommor - de har särskilda avdelningar i frökatalogerna - sätt dig du och deregla en stund över t ex kataloger/hemsidor hos Impecta, Lindbloms frö. Rar växter, Lilla Fiskargatan...
Duchesse De Nemours
Tack för era svar!
KRT, sommarfår är det bästa vi gjort! Kan verkligen rekomendera detta (om du har tillräckligt stort)! Urtrevliga djur, som håller fint på tomten, dessutom hur lättskötta som helst!!
Solstorm
Plantera tulpanlökar mm till hösten så får du tidiga snittblommor nästa år!
malcolm
Astrar blommar senare på sommaren och är fina som snittblommor.
zissi
Snittblommor jag brukar så på friland är:

- zinnia (fin hållbar snittblomma, finns både låg och hög)
- sommarmalva
- lejongap (tål tidig sådd, har sått den på hösten t.o.m.)
- rosenskära (kraftigt rotsystem och blir höga och buskiga)
- ringblommor (finns ju så många roliga sorter nu för tiden)
- atlasblomma

De kanske inte är tidigare än vanliga sommarblommor, men är ändå mina favoriter. Tidig sådd och fiberduk snabbar ju på det hela lite.
kerstin z5-6
sommardahlia, sommarphlox,clarkia,
imjoh
Brudslöja tycker jag är fint när man plockar buketter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon