Duchesse De Nemours
Hej,
undrar om ngon utav er har tips p lttodlade snittblommor? Jag skippar grnsakerna i r och satsar p blommor istllet!! De jag redan har tnkt r: solros, ringblomma riddarsporre, luktrt.
Jag vill helst kunna s direkt p friland.

Ngon som kommer p ngon lite mer tidigblommande n solros och ringblomma? Vill ha en massa blommor...s jag bara kan g ut i mitt blomland och plocka bukett efter bukett... rolleyes.gif

Gr det att frverkliga denna drm? Ngra tips??
Tack p frhand!!!!
KRT
Lupiner kanske? Prstkragar och liknande, dekorativa former av rlleka eller tusenskna? Olika liljor?
Duchesse De Nemours
Lupiner vxer redan verallt p tomten (...ven om vra sommarfr har minskat bestndet giggle.gif )
Ska kolla upp rlleka och tusensknor! thanks.gif
KRT
CITAT (Duchesse De Nemours @ 12-01-2011, 14:53) *
Lupiner vxer redan verallt p tomten (...ven om vra sommarfr har minskat bestndet giggle.gif )

Jag vet hur det r, har dragit upp lupiner tv somrar i rad och nd kommer det stndigt nya smile.gif

Man kanske fr hyra in fr smile.gif
Frresten, frra somaren hade jag en anuell som hette blvinda i rabatten. Jttefina bl blommor och lite krypande vxtstt. Om den r bra som snittblomma vet jag inte, men den vxte snabbt och det blev mycket blommor!
EKLO
Sommarmalva finns ju i flera fina frger och vxer frodigt hos mig (men jag brukar frkultivera, fr att de snabbare ska g i blom).
Jungfrun i det grna r vldigt fin i bukett, och ltt att odla tycker jag.
Krasse frsts.
Det finns verkligen mngder av sommarblommor - de har srskilda avdelningar i frkatalogerna - stt dig du och deregla en stund ver t ex kataloger/hemsidor hos Impecta, Lindbloms fr. Rar vxter, Lilla Fiskargatan...
Duchesse De Nemours
Tack fr era svar!
KRT, sommarfr r det bsta vi gjort! Kan verkligen rekomendera detta (om du har tillrckligt stort)! Urtrevliga djur, som hller fint p tomten, dessutom hur lttsktta som helst!!
Solstorm
Plantera tulpanlkar mm till hsten s fr du tidiga snittblommor nsta r!
malcolm
Astrar blommar senare p sommaren och r fina som snittblommor.
zissi
Snittblommor jag brukar s p friland r:

- zinnia (fin hllbar snittblomma, finns bde lg och hg)
- sommarmalva
- lejongap (tl tidig sdd, har stt den p hsten t.o.m.)
- rosenskra (kraftigt rotsystem och blir hga och buskiga)
- ringblommor (finns ju s mnga roliga sorter nu fr tiden)
- atlasblomma

De kanske inte r tidigare n vanliga sommarblommor, men r nd mina favoriter. Tidig sdd och fiberduk snabbar ju p det hela lite.
kerstin z5-6
sommardahlia, sommarphlox,clarkia,
imjoh
Brudslja tycker jag r fint nr man plockar buketter.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon